– Vi merker at folk er mindre skeptiske og mer åpne for å benytte seg av denne typen tjenester enn de var før, sier Per H. Brevikås, daglig leder hos Barnepasseren.no, som siden 1999 har drevet formidling av barnevakter i Oslo og omegn.
– Det kommer nok av at hele samfunnet har endret seg. I dag er det helt vanlig å kjøpe seg tjenester som å få levert dagligvarer på døra eller å benytte seg av hundepassere, sier han.
Brevikås sier etterspørslen etter barnepass har vært rimelig stabil de siste ti årene, men at det i dag finnes flere nettsider som tilbyr barnepass. Han peker imidlertid på én viktig forskjell mellom de forskjellige aktørene.
– Noen drives som rene portaler eller annonseringskanaler, hvor man ikke så lett ser hvem som står bak. Vi er et bemanningsbyrå som har en base på rundt 100 barnevakter som vi selv rekrutterer, forklarer han.
Det finnes også en rekke Facebookgrupper hvor man kan tilby eller finne barnepass, i tillegg til tradisjonelle annonseringskanaler som Finn.no.
En annen tilbyder av barnepass er Barnevakthjelpen.no, som siden 2011 har drevet formidling av barnevakttjenester i Trøndelag. Daglig leder Marianne Næss forteller at de siden oppstart har hatt en jevn økning i etterspørselen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger