MY FRIEND CAYLA OG I-QUE: Tenk deg om før du kjøper disse to lekene til barnet ditt, er oppfordringen fra Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
MY FRIEND CAYLA OG I-QUE: Tenk deg om før du kjøper disse to lekene til barnet ditt, er oppfordringen fra Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet

Forbrukerrådet advarer mot leker: Fremmede kan avlytte barnet ditt

- Vi ser på det som et veldig skummelt sikkerhetshull.

Forbrukerrådet råder foreldre til å tenke seg om to ganger før de kjøper «My Friend Cayla» eller «i-Que» til barnet sitt.

Med enkle grep kan nemlig uvedkommende snakke til barnet ditt gjennom leketøyene og bruke dem til avlytting. I tillegg inneholder lekene blant annet skjult reklame.

Direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland forteller til KK.no at begge disse lekene var årets julegaver til barn i 2014.

– Den gangen påpekte faktisk BBC sikkerhetsfeilen til produsenten som svarte at de hadde rettet den, men det gjorde de ikke. De visste altså om feilen, noe som gjør det enda verre. Dette er et eksempel på gjerrighet med barnet som offer, sier hun.

LES OGSÅ: Advarer mot elektriske biler til barn

Her er feilene Forbrukerrådet har avdekket:

  • Manglende sikkerhet: Med enkle grep kan hvem som helst ta kontroll over lekene. Uten noen form for fysisk kontakt, kan du enkelt via mobiltelefon kommunisere gjennom dukken og benytte den til å avlytte det som blir sagt.
  • Ulovlige brukervilkår: Før du tar i bruk dukken, må du blant annet si ja til at vilkårene kan endres uten at du får beskjed, at personlig data kan bli brukt til målrettet reklame, og at informasjonen kan bli delt med ukjente tredjeparter.
  • Lekene sladrer på barnet ditt: Samtalen mellom barnet og dukken blir sendt direkte til selskapet Nuance i USA, som spesialiserer seg på stemmegjenkjenning. Selskapet tar seg retten til å dele informasjonen med tredjeparter og benytte stemmedata i en rekke sammenhenger.
  • Skjult markedsføring: Lekene inneholder forhåndsprogrammerte fraser, hvor utvalgte varer og tjenester blir omtalt i positive vendinger. Cayla forteller for eksempel hvor glad hun er i ulike Disney-filmer, samtidig som produsenten har kommersielle bindinger til Disney.

- Leverandørene må ta et større ansvar

Flesland mener bransjen helt klart har tatt for lett på sikkerhet og personvern ovenfor barn.

BER BRANSJEN SKJERPE SEG: – Vi ber nå bransje og myndigheter se til at grunnleggende forbrukervern kommer på plass, og at barn ikke brukes som testkaniner for dårlig og uferdig teknologi, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
BER BRANSJEN SKJERPE SEG: – Vi ber nå bransje og myndigheter se til at grunnleggende forbrukervern kommer på plass, og at barn ikke brukes som testkaniner for dårlig og uferdig teknologi, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

– Vi synes det er veldig bekymringsfullt, da det hadde vært ganske enkelt for produsenten å ordne en sikkerhetsmekanisme i lekene. Enten ved et passord eller en fysisk tilkoblingsknapp, slik at foreldrene hadde kontroll og at ikke alle kan koble seg til leken til barnet ditt. Vi ser på det som et veldig skummelt sikkerhetshull at fremmede veldig enkelt kan koble seg til leken til barnet ditt og snakke til det, sier hun.

– Når det gjelder personvern og forbrukervern, er dette et mønster vi ser i mange digitale produkter som apper. Vi mener leverandørene må ta et større ansvar og produsentene må skjerpe seg!

Bør bli mer skeptiske til det vi kjøper

Professor Geir Myrdahl Køien hos Institutt for informasjons- og kommunikasjonsteknologi ved Universitetet i Agder sier han ikke er forundret over å høre hva Forbrukerrådet har avdekket.

– Nå kjenner jeg ikke til leketøysbransjen spesielt, men i lavkostproduksjon betyr prisen alt og når kvaliteten ikke er god så blir det slik. Dette krever en bevissthet hos de som kjøper, men problemet er hvordan vi som sluttbrukere skal vite at sikkerheten er god nok, sier han.

Han synes vi forbrukere på mange områder bør bli mer skeptiske til det vi kjøper. KK.no har tidligere skrevet om hvordan en fremmed mann hacket seg inn på en babycall for å spionere på en familie.

– For det første synes jeg man må stille seg spørsmålet om hvorfor leken i det hele tatt trenger å være tilkoblet til internett. Det er veldig typisk at mye av dette har for dårlig sikkerhet. Når vi sitter på en pc med internett får vi stadig beskjed om å gjøre sikkerhetsoppdateringer, og det er ikke uten grunn at vi får disse meldingene.

– På en slik leke vil man sannsynligvis aldri få beskjed om sikkerhetsoppdatering, og dersom sikkerheten var dårlig i utgangspunktet blir den ikke bedre over tid, sier han.

LES OGSÅ: Kåret tidenes beste leketøy

Uetisk markedsføring mot barn

Hva som kan være den økonomiske motivasjoner for å bruke stemmedata synes han er vanskelig å fastslå.

– Men i utgangspunktet er det alltid suspekt når de ønsker å sende noe hjem til sin server og ha rettighetene på det. Dette skjer blant annet med enkelte smart-tv’er hvor de mottar info om hva du har sett på og tilbyr deg nye kanalpakker tilpasset ditt behov, eller sender deg reklame på ting de tror du vil kjøpe basert på det du har sett på, sier han.

Lekene som ble testet av Forbrukerrådet inneholdt blant annet forhåndsprogrammerte fraser, hvor utvalgte varer og tjenester ble omtalt i positive vendinger. Cayla forteller for eksempel hvor glad hun er i ulike Disney-filmer, samtidig som produsenten har kommersielle bindinger til Disney.

Køien tror det kan være svært lønnsomt for selskapene å drive denne typen skjult markedsføring.

– Denne direkte markedsføringen mot barna er utrolig uetisk, men sannsynligvis veldig effektiv. Når barnet frem mot jul gjentatte ganger sier det ønsker seg noe, er sannsynligheten for at noen i familien kjøper det ganske stor.

Anbefaler å klage til butikken

Randi Flesland i Forbrukerrådet forteller at de ikke kjenner til flere slike produkter på det norske markedet.

Dukken «Hello Barbie» ble også testet, men den er foreløpig kun tilgjengelig på det amerikanske markedet.

Dersom du allerede har gått til innkjøp av disse lekene, anbefaler Forbrukerrådet at du klager til butikken du har kjøpt dem og vis til manglende sikkerhet og personvern. Dersom lekene er kjøpt på nett har du 14 dagers angrerett.

Ønsker du å beholde lekene, anbefaler de at du skrur dem av når de ikke er i bruk. Dette gir deg kontroll over hvem som er tilkoblet dukken. Dette løser imidlertid ikke utfordringene med manglende personvern.

LES OGSÅ: Er det greit å merke leketøy som «gutteleker» og «jenteleker»?

Til forsiden