SMÅ BARN OG DIGITALE MEDIER: Er det ok å vente med å innføre digitale medier til barnet begynner på skolen, eller kan det føre til at barnet vil henge etter sine jevnaldrende? FOTO: NTB Scanpix
SMÅ BARN OG DIGITALE MEDIER: Er det ok å vente med å innføre digitale medier til barnet begynner på skolen, eller kan det føre til at barnet vil henge etter sine jevnaldrende? FOTO: NTB ScanpixVis mer

Barn digitale medier

- Foreldre bruker nettbrettet som barnevakt

Nesten fire av fem barn i alderen ett til fire år har tilgang til nettbrett, men noen foreldre velger å vente lengst mulig med å innføre digitale medier. Hvilke konsekvenser kan dette få for barnet?

– Jeg opplever at mange foreldre lar barna sine bruke teknologi mer for sin egen del enn for barnas, og at den «digitale barnevakten» starter tidlig, sier Rannveig Bævre.

Som mamma til to barn på fem og tre år har hun valgt å foreløpig ikke innføre digitale medier hjemme.

Det innebærer at barna hennes ikke får holde på med spillkonsoller, nettbrett eller smarttelefoner, men at de får lov til å se en begrenset mengde tv.

Bævre synes barna har nok tilgang på slik teknologi i barnehagen og når de er på besøk hos slekt og venner.

– Jeg synes det er viktig med lek og sosialt samspill, og opplever at det fort kan bli for mye teknologi om man gir barna tilgang så tidlig. Det er dessuten mange sunne verdier som barn trenger å få med seg fra de er små, som de ikke får via en skjerm. Jeg har valgt å ikke legge ned totalforbud hos andre, men tenker at de i denne alderen ikke trenger mer enn det de får der, sier hun.

Ønsker å begrense bruken

Hvor lenge hun kommer til å holde på disse reglene er hun usikker på, men foreløpig er planen at de også vil gjelde når hennes eldste barn begynner på skolen.

VELGER Å VENTE: Rannveig Bævre har valgt å vente med å innføre digitale medier hjemme, men understreker at hun ikke har totaltforbud. FOTO: Privat
VELGER Å VENTE: Rannveig Bævre har valgt å vente med å innføre digitale medier hjemme, men understreker at hun ikke har totaltforbud. FOTO: Privat Vis mer

– Jeg skal se det an, da jeg jo heller ikke ønsker at barna skal havne bakpå. Hvis det er ting de må gjøre digitalt for å nå målene skolen har satt, så vil jeg selvsagt innføre mer teknologi hjemme. Men jeg ser for meg at vi da kun gjør det vi må og at vi legger teknologien bort etterpå – på samme måte som man bare bruker kalkulatoren i matematikk og ikke i engelsk.

– Barn lærer seg teknologien så raskt at jeg ikke tror de trenger å holde på med dette før de begynner på barneskolen. Jeg tror det er viktigere at barn lærer seg egenskaper i forhold til lek og det å forholde seg til andre.

Merker at ikke aller har samme regler

Selv om Bævres eldste barn bare er fem år, kan det virke som at det å vente så «lenge» med å innføre digitale medier hjemme er forholdsvis uvanlig i dag.

I Medietilsynets foreldre og medier-undersøkelse fra 2018 kom det frem at 77 prosent av barna i alderen 1 til 4 år har tilgang til nettbrett. 45 prosent av barna i denne alderen har tilgang til PC/MAC, mens 30 prosent har tilgang på spillkonsoller, som Xbox, Playstation eller lignende.

6 prosent av barna i alderen ett til fire år har sin egen mobiltelefon.

Bævre forteller at hun allerede merker et visst press om å la barna få innpass i den digitale verdenen.

– Barna har jo fått med seg at det ikke er samme regler i andre hjem og det hender de maser om å dra på besøk dit for å få lov til å spille. Det skal også sies at barna mine er veldig glad i tv og at også jeg kan «jukse» innimellom og sette på tv-en som en barnevakt mens jeg lager middag.

– Men selv om ungene har lyst til å se tv, så setter de i bunn og grunn mer pris på at vi foreldre bruker tid til å være sammen med dem. Mitt inntrykk er at det er mye fri flyt når det gjelder barns bruk av skjerm, da jeg hører lite om at det settes grenser. Skjermtid blant små unger har blitt så akseptert og vanlig, at folk ikke ser de negative konsekvensene i form av at ungene blir passive, sier hun.

LES OGSÅ: En dag fikk Guro nok, og solgte iPaden til sønnene sine

Blir mer kreative og flinke til å aktivisere seg selv

En fordel med å ikke innføre digitale medier i denne alderen, er ifølge Bævre at barna blir kreative og flinke til å aktivisere seg selv.

Men hun er enig i at det å bruke teknologi også kan ha noen positive sider, som det å lære seg språk og matematikk gjennom pedagogiske og lærerike apper.

– Jeg tror at det handler litt om hva foreldrene gjør selv. Man skal ikke se bort ifra at ungene kan lære seg litt engelsk og matematikk uten digitaliseringen også. Datteren min kan for eksempel allerede småprate litt på engelsk.

– Er du redd for at barna dine kan bli mobbet om de ikke får tilgang til mobiltelefoner og nettbrett etterhvert som de blir eldre?

– Ja det kan skje og det er derfor jeg konstant vurderer når jeg bør innføre dette hjemme. Jeg er overhodet ikke imot spilling da jeg ser mange fordeler med det og spiller gjerne selv. Men jeg vet også at spilling kan være ekstremt avhengighetsskapende og dytter det derfor heller ikke på ungene.

Kan risikere å henge litt bakpå

Mari-Ann Letnes er førsteamanuensis ved NTNU og har blant annet forsket på barns bruk av teknologi i barnehagen.

Hun underviser også kommende lærere i faget kunst og håndverk, og er opptatt av hvordan man kan bruke ny teknologi kreativt.

Letnes mener det ikke finnes noe fasitsvar på når foreldre bør la barna få slippe til i digitale medier, men peker på at digitale ferdigheter er én av fem grunnleggende ferdigheter fra første klasse i skolen – på lik linje med lesing, regning, skriving og muntlige ferdigheter.

Hun tror det er naturlig at barn som ikke har fått mulighet til å øve på dette før de begynner på skolen, vil henge litt bakpå.

– Det er viktig at lærere er oppmerksomme på at det er store digitale skiller i befolkningen. Dersom lærerne ikke er bevisste, vil de som kan mye fra før være de som lærer mest når teknologi er en del av undervisningen. Forskning viser at elever som kan power point fra før blir sittende med musa, mens den som ikke kan det så godt ser på.

– Læreren må derfor aktivt inn og styre aktiviteten, slik at de som ikke har gjort dette hjemme også får lov til å prøve seg.

VIKTIG MED INVOLVERTE FORELDRE: Mari-Ann Letnes er opptatt av å lære barn hvordan de kan bruke digitale medier på en kreativ og bra måte. FOTO: Privat
VIKTIG MED INVOLVERTE FORELDRE: Mari-Ann Letnes er opptatt av å lære barn hvordan de kan bruke digitale medier på en kreativ og bra måte. FOTO: Privat Vis mer

Kan være lurt å lære god bruk tidlig

Flere eksperter er kritiske til at foreldre lar barn bruke skjerm i ung alder. Den amerikanske barnelegeforeningen, American Academy of Pediatrics, anbefaler for eksempel at barn som er yngre enn 18 måneder ikke bør bruke skjerm.

KK har tidligere også snakket med barne- og ungdomspsykiater Melanie Ekholdt Huynh som mener foreldre bør vente til barna er minst to år gamle.

Letnes mener det må bli opp til hver enkelt forelder å bestemme hvordan de ønsker å tilnærme seg teknologi hjemme.

– Det er et valg foreldre må ta, men de må innse at barnet deres da vil begynne på skolen med elever som har brukt nettbrett fra de var ett år gamle – uten at jeg sier at det er riktig å starte i den alderen.

– Det kan være skremmende å tenke på at en baby skal sitte med tilgang til hele verden på et nettbrett, men den er nå en gang der. Barnet vil møte teknologien og internett en eller annen gang.

– Jeg sammenligner det med å bo like ved et tjern som er ganske dypt, da har du flere måter å nærme deg problemet på. Et alternativ er at du kan sette opp en stor mur rundt hele tjernet og satse på at ungen ikke klatrer over. Et annet er å prøve å lære barnet å svømme så tidlig som mulig.

Hva man gjør er viktigere enn hvor lenge

I Norge har helsemyndighetene foreløpig ingen konkrete anbefalinger når det gjelder hvor lenge barn bør sitte med skjerm.

Letnes, som selv har to barn på 14 og 16 år, er mer opptatt av hvordan barn bruker digitale medier enn hvor lenge de holder på med dem.

– Min strategi har vært å vise dem hvordan de kan bruke teknologien kreativt. Vi har sammen lagd animasjonsfilmer, bøker og skapt ulike medieprodukter. Dette har ført til at barna har blitt produsenter av medieprodukter og ikke bare konsumenter. På skolen er det også slik at de skal produsere innhold selv og da har barna allerede den kompetansen. Man kan selvsagt klare seg uten, men det gir dem en ekstra dimensjon i forhold til å uttrykke seg.

Fordi digitale medier er en stor del av det å vokse opp i dag, har Letnes vært opptatt av å gjøre barna robuste i møte med teknologi og sosiale medier.

– For hvordan skal du klare å gjøre dem robuste om de ikke får delta? Jeg tror også at vi som foreldre må være tilstede for barna våre og ikke overlate alt til skolen. Det er også lettere å få lov til å være tilstede i barnas digitale liv jo yngre de er.

– Jeg anbefaler at foreldre blir enige med barna om regler som passer deres familie. Se på helheten, slik at dere får en god balanse mellom å bruke kroppen, hodet og å skape.

LES OGSÅ: - Å gi barn smarttelefon uten opplæring, er som å gi en tiåring bilnøklene og ønske god tur!

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Flere populære saker: