<strong>MISTER MYE SØVN:</strong> Søvnmangel det første året er helt normalt, men kan gjøre tilværelsen som nybakte foreldre ekstra krevende. FOTO: NTB Scanpix
MISTER MYE SØVN: Søvnmangel det første året er helt normalt, men kan gjøre tilværelsen som nybakte foreldre ekstra krevende. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Søvn

Foreldre mister 44 dager med søvn første året: Slik takler du det

– Man bør søke hjelp hvis det fører til dårlig humør, mindre fleksibilitet og oftere kort lunte ovenfor barnet eller andre i hjemmet.

Publisert

Søvnmangel blant nybakte foreldre er helt normalt. Faktisk viser undersøkelser at vi i snitt mister så mye som 44 dagers søvn det første året av barnets liv. Men et konstant underskudd av søvn kan påvirke oss både fysisk og psykisk.

Ifølge Kornelia Beiske, somnolog og spesialist innen klinisk nevrofysiologi ved EEG-Laboratoriet i Oslo, kan dårlig søvnkvalitet og for lite søvn ha en sammenheng med økt forekomst av psykiske lidelser, spesielt depresjon.

Samtidig er søvnforstyrrelser et vanlig symptom ved depresjoner, slik at foreldre som tilsynelatende fremstår som deprimerte kanskje «bare» er utslitte på grunn av søvnmangel forårsaket av våkenetter.

– Dårlig søvn over tid kan også medføre svekket konsentrasjonsevne, irritabilitet og redusert sosial aktivitet. Søvnmangel har også vist seg å påvirke forholdet til partneren, noe som kan gjøre rollen som nybakte foreldre enda mer krevende, sier hun.

Men selv om det i en periode oppleves som svært tøft, er det viktig å huske på at dette er forbigående og at søvnen som regel bedrer seg etter hvert som barnet blir eldre. I mellomtiden har du her noen råd til hvordan du best mulig takler søvnmangelen:

Etabler gode søvnrutiner tidlig

De første tre månedene handler mye om å bli kjent med barnet ditt. Ifølge Nina Misvær, helsesykepleier og førstelektor ved Oslo Met, vil barnet i denne perioden ofte sove mellom hvert måltid på dagtid.

For å være mer rustet til nattens strabaser, er det derfor smart å benytte barnets soveperioder til å ta seg en liten powernap.

– Lengden på disse soveperiodene kan variere fra 10–20 minutter til tre-fire timer. Om natten kan periodene bli lengre, men det er vanlig med nattmåltid. Enkelte barn er mye våkne på dagtid, men sover desto mer om natten.

Misvær, som blant annet har skrevet foreldrehåndboken «Sove hele natten», er opptatt av at foreldre må tilrettelegge for gode søvnvaner slik at de kan forebygge de negative følgene av søvnmangel.

– En norsk oppfølgingsstudie fra 2015 undersøkte hvordan 1480 nye mødre sov og fant at både søvnløshet og kort søvnvarighet var vanlig både i og etter graviditet. Forskerne så at hele 41 prosent av kvinnene sov så dårlig to år etter fødselen at symptomene kunne identifiseres som insomni. Dette sier noe om hvor sårbart dette er og hvor viktig det er å få inn gode søvnvaner, sier hun.

Allerede når barnet er mellom tre til seks måneder gammelt, kan man ifølge Misvær begynne å legge til rette for gode søvnrutiner. Selv om barnet fortsatt sover på dagtid og våkner om natten for å få mat, mener hun dette er en ypperlig tid for å begynne å lære barnet forskjellen på dag og natt.

– Foreldre kan etablere faste rutiner for barnets søvn i denne perioden, og gjennomføre nattmåltidene slik at barnet våkner minst mulig opp. Det er også viktig at de nå sørger for at barnet vennes til å bli lagt våken, men trett. Målet er at barnet etter hvert lærer å sovne av seg selv, uten hjelp fra foreldrene - både om dagen og kvelden og natten, legger hun til med et smil.

Et godt tips for å etablere gode søvnrutiner er ifølge Kornelia Beiske å eksponere barnet for dagslys om formiddagen. Det kan også være lurt å la barnet sove ute i vognen, gjerne i omgivelser med mer lyd rundt seg om dagen.

– Mating på dagtid bør gi mulighet for samspill, prat og lek. Følg gjerne faste kveldsritualer for eksempel med mating, eventuelt bading, skifte til pysj og sang eller fortelling før legging. Ha det mørkt på soverommet der barnet legges for natten og legg gjerne barnet i sengen når du merker at det er søvnig, men fortsatt våken, råder hun.

Få støtte fra andre

De første månedene av barnets liv er det i mange familier naturlig at mor tar «nattskiftet», da hun gjerne ammer og er hjemme i foreldrepermisjon. Misvær mener det derfor er viktig at far prioriterer å bruke tid sammen med barnet når han har fri.

– Når far kommer hjem fra jobb kan han for eksempel ta med seg barnet på en tur slik at mor får hvile. Eller la mor få ta seg en tur ut i frisk luft alene, det gjør godt for søvnen. Far er selvsagt også sliten den første tiden, så man kan for eksempel etter hvert ta hver sin morgen med barnet i helgene, mens den andre får sove ut.

Hvis du skulle ha behov for mer hjelp og ikke har en slektning eller venn som kan avlaste deg, spør om råd på helsestasjonen. I mange kommuner finnes også Home-Start Familiekontakten, som er et familiestøtteprogram hvor frivillige besøker småbarnsfamilier to til fire timer i uken.

Hvor mye søvnmangel man tåler varierer fra person til person. Mens enkelte voksne har et søvnbehov på nærmere ni timer, trenger andre bare syv timer for å føle seg uthvilt. Felles for alle er ifølge Kornelia Beiske at man fort merker når grensen for søvnmangel begynner å ta overhånd.

– Man bør søke hjelp hvis det fører til dårlig humør, mindre fleksibilitet og oftere kort lunte ovenfor barnet eller andre i hjemmet. Man kan ta kontakt med helsesykepleier på helsestasjon, fastlege eller lege med interesse for søvnvansker hos småbarn, som for eksempel somnolog, for å få råd om å forbedre soverutinene, sier hun.

– Ved mistanke om psykisk sykdom, som eventuelt er utløst eller forverret av søvnmangel, bør dette utredes hos helsepersonell for å unngå negativ påvirkning av mor-barn-kontakten siden det første leveåret er særdeles viktig for barnets utvikling.

Prioriter søvn fremfor andre oppgaver

De fleste blir overrasket over hvor lite man faktisk får gjort av husarbeid når man er hjemme med et barn i foreldrepermisjon. Misvær synes derfor at du i denne perioden ikke skal ha et alt for stort fokus på å «være flink» og heller tenke mer på at du selv og barnet har det bra.

– Problemet er at alt du gjør ikke vises. Du steller barnet, koser, mater, legger det og så våkner barnet etter en stund og er like sulten og med skitten bleie igjen. Du er hjemme hele dagen og bidrar til at barnet er lykkelig og har det fint, men det synes liksom ikke.

– Mange har nytte av å ha en slags timeplan som de følger for å ha en oversikt over oppgavene, mens andre synes det er deilig å gjøre hva de vil. Men å få nok søvn er viktig, jo trøttere du er - jo mindre orker du.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer