Fra enhetsskole til blanke ark?

Fra TV-serien Blanke Ark Foto: TvNorge
Fra TV-serien Blanke Ark Foto: TvNorge Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Er noe galt med den norske skolen? Hvordan klarer én lærer i løpet av seks uker å få til det ingen har klart på ni år? Blanke Ark har blitt en svært populær dokumentarserie på TVNorge. Serien gir et oppsiktsvekkende innsyn i alternativ pedagogikk. Vi følger åtte niendeklassinger som sliter med det mest grunnleggende i skolen. I norsk og matte henger de langt etter klassekameratene, og de er i ferd med å gi opp.

Ikke stigmatiserende TV om ungdom
For oss er det veldig viktig at ungdommene ikke blir fremstilt i en offerrolle, sier kommunikasjonsdirektør i TVNorge, Ditlef M. Jacobsen. Han forteller at ungdommene som har vært med i programmene viser stor styrke som tør og orker å ta tak i problemene sine, og når de i tillegg oppnår sterkt forbedrede resultater vil de fremstå mer som helter enn noe annet. Det kritiske søkelyset i serien er rett mot skolesystemets manglende evne til å leve opp til eksisterende lovgivning, ikke mot de deltagende ungdommene.

8 helter med fornyet selvtillit
De åtte elevene får en sjanse til å snu den vanskelige utviklingen. Lærer Håvard Tjora gir dem nye metoder for læring, og utviklingen elevene opplever er oppsiktsvekkende. - Dette er åtte helt fantastiske ungdommer. Tradisjonell undervisning har ikke gitt dem det de trenger, det de har krav på. De åtte elevene er nå mine nye helter, de har vist at med endringsvilje og innsats er det mulig å snu, sier TVNorge-sjef Harald Strømme.

-Det har vært utrolig gøy å være vitne til de fremskrittene elevene gjør i Blanke ark, forteller Håvard Tjora, læreren som deltar i serien. - Det har vært utrolig mye «kodeknekking» og gjennombrudd i hver eneste sesjon hvor vi jobbet sammen. Å se hvordan selvtilliten deres stadig økte, var veldig inspirerende, sier Tjora.

Fornøyde foreldre
Ann Karin er mamma til Tommy som er med i serien. Hun forteller at hun har opplevd Blanke Ark  som svært positivt for hennes sønn. - Dette er ikke et rent realityshow hvor noen taper og en vinner. Her er alle elevene vinnere på hvert sitt område og sitter igjen med en bedre opplevelse av læring.  For oss personlig så har programmet bidratt til at Tommy har knekt noen koder i matte som han ikke har klart tidligere, fordi han hadde behov for en alternativ læringsmetode som vises i denne serien!" Hun forteller også at Tommy har lært mye om studieteknikk som har gjort at han nå har forbedret seg og fått bedre karakterer. - Serien er et bevis på at alternativ læring fører til gode resultater på kort tid, sier hun.

Harald er pappa til Carine som også er med i serien. Carine meldte seg på eget initiativ som deltager i TV-serien. Før programmet slet Carine med lesehastighet og forståelse av det hun leste. Dette gjorde at oppgaver og lekser tok veldig mye tid. 
- Blanke Ark har hjulpet Carine til å forbedre seg spesielt på leseferdigheter, men ikke minst på studieteknikk, forteller pappaen. - Alt dette blir en positiv opplevelse som gjør hverdagen lettere og det blir tid til overs for andre ting som er viktig for henne og familien. Ved siden av dette så har det vært lærerikt å kunne delta i en tv-innspilling, se hvordan dette fungerer og bli kjent med mange hyggelige mennesker. De 8 elevene har selvfølgelig blitt godt kjent med hverandre og holder også kontakt i ettertid. Det at prosjektet også involverte lærere og alle elevene i disse klassene har vært positivt, ikke minst fordi mange nå føler "eierskap" og delaktighet i prosjektet, forteller Harald.

Dette fremmet læring hos elevene i serien
Kjell Skogen, professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, har deltatt i det faglige teamet i Blanke Ark. Han trekker frem disse faktorene som han mener fremmet god læring for elevene i serien:

  • Å fokusere på enkeltelevenes spesielle behov og forutsetninger
  • Å praktisere en mer tydelig klasseledelse
  • Bedre konkretisering av lærestoffet
  • Mer konkrete og presise forventninger og krav til elevene
  • Mer eksplisitte og konkrete kontrakter med elevene
  • Å bygge opp elevenes selvinnsikt
  • Å trene opp elevenes utholdenhet
  • Å hente støtte hos foreldrene
  • Å gjøre læringen mest mulig morsom og trivselskapende

Hva er galt med den norske skolen?
- "Noe er galt med den norske skolen!" Dette utsagnet gjentas flere ganger når serien ruller over Tv-skjermen. Vi spør Skogen hva han mener er galt med den norske skolen.

- Det kan se ut som at vi i den norske skolen har undervurdert betydningen av individualisering og overvurdert betydningen av systemmanipulasjoner og trening av relasjonelle ferdigheter fristilt fra det faglige arbeidet. Videre kan det se ut som det har sneket seg inn en litt særnorsk tolking av enhetsskolen som går på at det dreier seg om likhet mens det selvsagt dreier seg om forskjellighet og likeverd. Samtidig har det utviklet seg en angst for stigmatisering som har ført til usynliggjøring og tilsløring av særskilte individuelle opplæringsbehov. Videre må politikerne innrømme at vår politiske ambisjon om en inkluderende skole med tilpasset opplæring for alle forutsetter mer resurser enn politikerne har vært klar over.

Metoden er god, velkjent og lite i bruk
Statsråd Bård Vegard Solhjell uttalte til Nettavisen at Blanke Ark metoden var god, velkjent og i bruk ute i skolen. - Vi er enige i at metoden sannsynligvis er god, vi håper at den er velkjent, men tviler sterkt på om den preger norsk skole i dag, sier Skogen. Rektor Mabel Kjos ved en av skolene som har rekruttert elever til ”Blanke Ark”, er vel nærmere sannheten når hun sier til Aftenposten at de ”ikke har hatt kapasitet til å satse bredt på det pedagogiske opplegget bak serien”.  

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer