HVORDAN LÆRE BARN GODE ØKONOMISKE VANER: Å la barnet få lommepengene sine inn på et eget bankkort, er ett av rådene fra ekspertene. FOTO: NTB Scanpix
HVORDAN LÆRE BARN GODE ØKONOMISKE VANER: Å la barnet få lommepengene sine inn på et eget bankkort, er ett av rådene fra ekspertene. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Barn økonomi

- Fysiske penger er ikke nødvendig for å lære barn pengers verdi

Det kan være utfordrende å lære barn gode økonomiske vaner når penger bare er siffer på en skjerm. Her er tipsene for å lære barn verdien av penger i en digital verden.

Det er ikke alltid like lett for dagens foreldre å oppdra barn i en verden som har endret seg mye fra deres egen barndom.

Hvem hadde vel for eksempel på på åtti- og nittitallet trodd at barns mobilbruk skulle bli ett av de største diskusjonstemaene i familien?

Hvordan vi bruker penger har også endret seg mye de siste 20-30 årene og mange foreldre lurer på hvordan de skal klare å lære barn gode økonomiske vaner når penger bare er siffer på en skjerm.

La barna få eget bankkort

Magne Gundersen, forbrukerøkonom i SpareBank1, mener det kan være lurt å begynne å lære barn om god digital pengebruk når de er rundt åtte til ti år gamle.

– Jeg synes det er passende å starte når barna begynner å få lommepenger og bankkort, men dette må foreldrene vurdere ut fra barnas modenhet og interesser. Sett inn en fast sum lommepenger på barnets bankkort og la barnet bruke kortet sitt når det betaler. Slik vil barnet lære gjennom praktisk bruk av kortet, sier han.

Barns kortbruk kan skape mange muligheter til å snakke om økonomi og penger. Gundersen peker på at det for eksempel er mye læring i å oppleve at kortet går tomt slik at det ikke virker.

– Dette gir foreldre en gyllen anledning til å snakke om at det er lurt å ikke bruke opp alle pengene med en gang, men kanskje spare noe og fordele lommepengene utover uka.

– Jeg anbefaler å ikke fylle på med mer penger hvis barnet bruker opp alle pengene før neste utbetaling. Gjennom å få kjenne på hvordan det er å være blakk vil de lære å disponere penger fornuftig og at det får konsekvenser om de bruker opp alt, sier han.

Gode pengevaner skapes i ung alder

Gundersen, som i mange år har vært en av ekspertene i «Luksusfellen» på TV3, har sett hvor ille det kan gå dersom barn ikke får muligheten til å lære seg pengers verdi.

Han mener vaner skapes i ung alder og at det derfor er viktig å lære barna de gode vanene og ikke la de dårlige få etablere seg.

– Uten kunnskap om pengenes verdi og verdien av sparing, er faren stor for at du gjør dumme og dyre valg senere i livet. Det er derfor viktig å lære om pengers verdi tidlig, slik at barnet er godt forberedt til de blir unge og etter hvert myndige.

– Jeg har møtt mange voksne med store økonomiske problemer. Det de har hatt til felles er at de verken fikk med seg gode pengevaner eller grunnleggende økonomisk kunnskap hjemmefra.

VIKTIG KUNNSKAP: Forbrukerøkonom Magne Gundersen har sett mange eksempler på hvor ille det kan gå om man ikke har lært seg gode økonomiske vaner. FOTO: SpareBank1
VIKTIG KUNNSKAP: Forbrukerøkonom Magne Gundersen har sett mange eksempler på hvor ille det kan gå om man ikke har lært seg gode økonomiske vaner. FOTO: SpareBank1 Vis mer

Ikke nødvendig å gi barnet kontanter

Et vanlig ekspertråd er at foreldre bør gi barn kontanter for at de lettere skal kunne forstå pengers verdi.

Men i et samfunn hvor vi knapt husker hvordan en hundrelapp ser ut og man mange steder rett og slett ikke kan betale med noe annet enn kort, er dette egentlig et godt råd?

– Jeg tror ikke fysiske penger er nødvendig for å forstå pengers verdi, sier Gundersen.

– Barn i dag er digitale i langt større grad enn foreldrene var da de var små. I digitale spill og leker handler det om poeng, liv og andre tallstørrelser som barna fint klarer å forholde seg til. Så lenge barna kan regne, skjønner de også at tallet som står på kortet eller kontoen har en verdi.

– Men «verdi» er et ganske stort begrep, som betyr mer enn bare et beløp med penger. Det handler blant annet om at verdier er et resultat av innsats, at det er noe som ikke finnes i ubegrensede mengder og at det er nødvendig å tenke seg om før man bruker dem opp. For når det er tomt på kortet, da er det tomt.

Sparer på digital sparegris

– Jo tidligere barn lærer om digitale penger jo bedre, mener Jens Braathen. Gründeren og siviløkonomen har gjennom selskapet Digipig utviklet sparegrisen Nøffe.

Nøffe har et utseende som minner om den gode gamle sparegrisen, men til forskjell fra sitt analoge opphav kan man ikke mate grisen med sedler og mynter fra en åpning i toppen. Den digitale sparegrisen er nemlig interaktiv og koblet direkte til en bankkonto i Gjensidige Bank.

Straks penger kommer inn på kontoen, gir den digitale sparegrisen beskjed om dette. Deretter kan grisen mates ved at man berører et bilde av penger på grisetrynets touchskjerm.

Bruk spillelementer i opplæringen

Braathen er opptatt av at barn fra tidlig alder bør lære seg å spare. Han mener gode sparevaner modnes over tid og at det derfor kan være lurt å starte allerede i treårsalderen.

SPARING VIKTIGST: Jens Braathen er opptatt av at barn fra tidlig alder bør lære seg å spare og har derfor blant annet utviklet en digital sparegris. FOTO: Privat
SPARING VIKTIGST: Jens Braathen er opptatt av at barn fra tidlig alder bør lære seg å spare og har derfor blant annet utviklet en digital sparegris. FOTO: Privat Vis mer

Men i likhet med Gundersen tror han ikke det er nødvendig å gi barn fysiske penger for at de skal lære seg pengers verdi.

– Å lære om mengde og størrelse ved hjelp av noe fysisk er alltid nyttig, men vi mener man kan skape den samme effekten gjennom gamification, det vil si å gjøre det hele om til et spill. Nøffe har derfor bilder og lydeffekter som motiverer barna.

– I dag skjer ni av ti betalinger i Norge med kort, og vi tror det er viktig at barna lærer at pengene ikke nødvendigvis er fysiske. Vår erfaring med Nøffe er at barna oppfatter og kobler dette veldig raskt, sier han.

La barn få lære hva arbeidet er verdt

I en hektisk hverdag mener han foreldre kan slå to fluer i en smekk ved å involvere barna mer i oppgaver som skal gjøres i hjemmet.

Dersom barna har begynt å gjøre noen hjemmeoppgaver, kan du benytte anledningen til å sette deg ned med barnet og bli enige om hva arbeidet er verdt. En eller flere ganger i uka kan du så lage en liten opplevelse når belønningen skjer.

– Dersom barnet i tillegg får et sparemål, vil barnet få en følelse av hvor mye som må gjøres for å oppnå de ulike sparemålene. Husk å involvere barna også når sparemålet er nådd og de vil kjøpe noe for pengene. Barnet bør få være med å betale og - etterpå - se at pengene har minket på sparegrisen, sier han.

DIGITAL SPAREGRIS: Gjennom å berøre grisen får man frem saldo på touchskjermen som er plassert på grisetrynet. FOTO: Digipig
DIGITAL SPAREGRIS: Gjennom å berøre grisen får man frem saldo på touchskjermen som er plassert på grisetrynet. FOTO: Digipig Vis mer

Snakk om hva familien bruker pengene sine på

Magne Gundersen er enig i at sparing kanskje er den viktigste økonomivanen du kan lære barna dine. Han synes også at foreldre kan involvere barna mer i familiens økonomi, gjennom å fortelle hvordan de må prioritere pengene i hverdagen.

Gå gjennom familiens budsjett og forklar hvor pengene kommer fra og hva de voksne velger å bruke penger og ikke bruke penger på. Penger er noe foreldrene må snakke med barna om.

– Når barna er med i butikken, er det en fin anledning til å vise og fortelle at man ikke bare kan kjøpe det man vil, men at vi må tenke oss om før vi handler. I butikken er det også naturlig å snakke om hvordan man får mest for pengene, se på prisene, følge med på tilbud, sammenligne priser per kilo og per liter.

Flere gode digitale hjelpemidler for å lære barn pengers verdi:

Spink Dette er en bank-app for barn som gjør det superenkelt å få oversikt over egne penger, betale til venner og familie og lage sparemål. Barna får erfaring og mulighet til å få, bruke, spare og håndtere penger i trygge rammer.

Gimi En app for barn og foreldre, der de sammen kan legge inn oppgaver og bestemme hvor mye lommepenger barnet skal få for utførte oppgaver. Barna lærer hvordan de kan bli flinkere med penger.

Pengeby Nettspill for barn i alderen fem til ni år der de utfører oppgaver for å tjene penger og bestemmer selv om de vil bruke eller spare pengene.

Lærepenger Et interaktivt læringsverktøy for barn på barne- og ungdomsskole. Innføring i økonomiske temaer videoer og oppgaver, tilpasset barnas alder.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: