Gravid eller ammende? Dette kan du spise og ikke av julemat

Julebordsesongen og festmåneden desember byr på mye god mat og godt drikke. Men hva er trygt for gravide og ammende?

– Generelt er julemat trygt for de gravide. Det er de samme reglene som gjelder nå som for resten av året. Gravide kan spise det meste så lenge de er sikre på at det er innenfor holdbarhetsdatoen, at det er ferskt kjøtt og/eller at det er varmebehandlet, forteller ernæringsfysiolog Caroline Heggen ved Helse i Fokus.

Sannsynligheten for at fosteret tar skade av noe du spiser er liten, men norske helsemyndigheter anbefaler likevel å ta noen forholdsregler. Alkohol bør du holde deg helt unna gjennom hele svangerskapet. I tillegg kan enkelte matvarer inneholde mikroorganismer eller stoffer som kan være skadelige for det ufødte barnet. 

LES OGSÅ: Gravide stoler på helsemyndighetene 

Det viktigste er at du sørger for god hygiene ved håndtering av mat. Dette er selvsagt ikke så lett å kontrollere når du er på julebord eller spiser borte hos andre. Det kan derfor være greit å helt unngå de matvarene som har størst risiko for forekomt av for eksempel toxoplasma og listeria. 

Toxoplasma er en parasitt som finnes i tarmkanalen hos noen dyr. Du kan bli smittet enten ved å ha direkte eller indirekte kontakt med avføring eller ved å klappe dyr. Indirekte kan du bli smittet gjennom mat og drikke som er forurenset med avføring fra disse dyrene, for eksempel uvasket frukt eller grønnsaker. Du kan også bli smittet ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med toxoplasma.

Listeria er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i mange ulike matvarer. Det smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet som skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av holdbarhetstiden. Andre smittekilder kan for eksempel være røkelaks, upasteurisert melk, myke og halvfaste oster av upasteurisert melk/rå melk, muggoster eller spekemat.

Vær obs på skivet kjøtt- og fiskepålegg 

At gravide bør være forsiktige med upasteuriserte melkeprodukter og spekemat, er for de fleste kjent gjennom de generelle kostholdsrådene. Unngå også roastbiff og annet kjøtt som ikke er gjennomstekt- eller gjennomkokt. Har du selv kontroll på hvordan maten har blitt tilbredt og oppbevart, kan du trygt spise sylte, kokt skinke og annet skivet kjøtt- og fiskepålegg. Men er du borte til middag, kan det være lurt å stå over slike matvarer. Du bør nemlig være sikker på at maten har blitt varmebehandlet over 100 grader med hensyn til listeriasmitte, eller at det har vært frosset ned i minus 20 grader eller lavere i to tøgn i forhold til toxoplasma.

Trygt med varmretter

Ribbe, kalkun og skinkestek er trygt så lenge det er gjennomstekt/varmebehandlet over 100 grader. I jula er det også vanlig å spise dette kaldt. Da er det viktig at kjøttet har blitt godt pakket inn og oppbevart i kjøleskap.  

Annen julemat som er trygg, så lenge den er ordentlig varmebehandlet:

Pinnekjøtt
Lutefisk  
Juletorsk  
Smalahove 
Medisterkaker 
Medisterpølser 
Julepølse 
Stekte julekaker
Risengrynsgrøt

Unngå rakfisk

Fisk og sjømat er også en viktig del av julematen. Dessverre er det ikke alle typer som anbefales når du er gravid. Unngå raket kjøtt og fisk (rakfisk), da det kan inneholde bakterier,

– Raket fisk og kjøtt er ikke bra for gravide. Selve prosessen kan gå galt og dette kan gi botulisme. Ellers skal man passe på at røkt og gravet fisk er forsvarlig behandlet. Myndighetene anbefaler også at den spises i god tid før holdbarhetsdatoen. Oppbevar også fisken i en lukket beholder i kjøleskapet, forteller Caroline Heggen.

Dropp hvalkjøtt. Du bør heller ikke spise fiskelever, fersk tunfisk eller det brune i krabbe og hummer. Se også opp for fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell.

Julebuffeter inneholder ofte er rikholdig ostefat. Her bør gravide være litt forsiktige. Du bør helt unngå oster av upasteurisert melk. Unngå også myke oster av pasteurisert melk som camenbert, brie og muggoster.

Mye fett og søtt

– Julekaker og snaks er stort sett veldig trygt. Riskrem er en helt fin ( ikke minst god) og trygg dessert, men den bør være fersk. Dette fordi bakterier elsker fløte og sukker. Kaker og annet snacks som er varmebehandlet er helt trygt, forteller ernæringsfysiologen.

Hun vil likevel anbefale at de gravide tenker gjennom inntaket av både fete og søte ting gjennom førjulstiden og romjula.

– Det er en del fet mat nå i jula og det er jo da lettere og få i seg mer energi enn hva man normalt ville gjort. Gravide skal også tenke litt på at denne maten kan være mer tungfordøyd enn annen mer mager mat. Det kan derfor føles noe ubehagelig siden tarmene ofte går litt tregere. Det er jo også «mindre plass» til magesekken og etter hvert som fosteret vokser, presses magesekken opp mot spiserøret. Ved inntak av fet mat, mye mat eller krydret mat kan dette være med å gi halsbrann. Er man allerede plaget med dette som gravid, er jo det noe å ta hensyn til for å hindre ubehag. Mye julemat er også veldig salt, og salt kan binde vann i kroppen. Det er ikke uvanlig at gravide hovner opp grunnet mye vann i juletiden, forteller Heggen.

Hun foreslår at du som er garvid tenker gjennom hvor mye mat og kos det er snakk om i løpet av høytiden, og om dette blir for mye i forhold til de generelle kostholdsrådene for gravide.

– Å kose seg litt en kveld i uken og de spesielle dagene er helt ok, men kakefat og ribbe tre ganger i uken er ikke like greit.  Her gjelder det og ikke falle helt ut av daglige rutiner selv om det er jul. Klarer man å huske å innta en passe mengde mat, altså ikke overspise, og å spise regelmessig er mye gjort. Å ta utgangspunkt i den Y formede tallerkenmodellen (1/3 av alt) er en god huskeregel til middagen Husk også at det er mange ting som kan gi julefølelse annet enn matlukten; Å brenne mandarinskall, røkelse, knitring fra peisen, skitur i skogen, røde lys og duker, Disneys juleklassikere osv. Kanskje disse tingene kan få erstatte litt av mattradisjonene?, sier Heggen.

Les mer om myndighetens kostholdsråd for gravide på Matportalen.no

Julemat for ammende

Du som ammer har ikke like mange matvarer du bør være forsiktig med som de som er gravide. I utgangspunktet kan du spise det meste av det du ellers ville spist. Noe bør du likevel unngå. Dette gjelder fortinnsvis rådene om stor ferskvannsfisk, eksotisk fisk som fersk tunfisk og visse typer skalldyr. Dette kan du lese mer om i denne artikkelen.

Har ditt barn lett for å få luftsmerter kan det også være lurt å være forsiktig med kål, løk og erter. Når det gjelder julemat vil dette først og fremst være aktuelt med hensyn til surkål, rødkål og ertestuing.

Husk at sukker og fett også bør begrenses i ammeperioden, det samme med alkohol og koffeinholdige drikker. 

Les mer om kostholdsråd for ammende på myndighetenes Matportalen.no 

Denne artikkelen ble første gang publisert 22.12.2012

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: