KRITISERES AV MAMMAPOLITIET: Stines deltagelse i flere maraton under graviditeten har vakt oppsikt. FOTO: Privat
KRITISERES AV MAMMAPOLITIET: Stines deltagelse i flere maraton under graviditeten har vakt oppsikt. FOTO: Privat Vis mer

Graviditet

Gravide Farmen-Stine løp maraton: - Ble kalt barnemorder

– Jeg fikk en direktemelding hvor jeg fikk vite at det jeg drev med var helt forkastelig og at jeg var en barnemorder.

Kan man løpe maraton mens man er gravid? Javisst, mener Stine Hartmann (33).

Den tidligere «Farmen»-deltakeren er i disse dager 23 uker på vei med sitt første barn og hun har allerede rukket å gjennomføre flere lange løp i graviditeten.

Det første gjorde hun faktisk da hun intetanende var fem uker på vei og deltok på «Dolomyths Run», et 60 kilometer langt løp som foregår på cirka 4000 høydemeter i den italienske fjellkjeden Dolomittene.

Men Stine medgir at hun underveis i løpet følte seg en smule ukomfortabel.

Jeg var utrolig kvalm men tenkte at det nok skyldtes inntaket av rødvin kvelden før eller at jeg ikke var vant til å være i høyden. Jeg tenkte derfor ikke noe mer over det før kjæresten min noen uker senere påpekte at puppene mine hadde vokst voldsomt. Jeg tok da en test og fant ut at jeg var gravid!

Skulle løpe New York Marathon

Stine forteller at graviditeten kom som et lite sjokk og at hodet ble fylt av tanker om hvordan dette ville påvirke treningen og planene hennes fremover.

Som kommunikasjonsansvarlig og prosjektleder i Oslo Maraton hadde hun blant annet en planlagt studietur til New York hvor hun skulle delta i sitt første maraton.

– Jeg var veldig usikker på om kroppen min ville takle påkjenningen og hvordan det skulle gå når jeg måtte fly på do hver tiende minutt. Jeg begynte å lure på om jeg måtte bruke bleier under maratonen, ler hun.

For å være på den sikre siden kontaktet hun fastlegen sin som etter samtale med jordmor frarådet henne å delta. Dette provoserte henne, da hun har jobbet som personlig trener i en årrekke og er svært godt trent.

– Jeg ble veldig skuffet og lei meg fordi ingen av dem kjente til treningsbakgrunnen min. Det første jeg gjorde var derfor å bytte fastlege, deretter rådførte jeg meg med folk i treningsbransjen som trener mye og som har barn.

– Man må være i god form før man kan gjøre noe sånt og jeg vil ikke anbefale folk som ikke har løpt før å starte med det under graviditeten. Men har du en sterk kropp og er vant til mye trening, vil også kroppen din takle denne belastningen såfremt du ikke får plager med bekkenet. Jeg valgte derfor til slutt å dra, sier hun.

VENTER BARN: Stine forteller at graviditeten kom som en overraskelse på henne og forloveden Jakob Næss. FOTO: Privat
VENTER BARN: Stine forteller at graviditeten kom som en overraskelse på henne og forloveden Jakob Næss. FOTO: Privat Vis mer

Ble heiet frem av tilskuerne

Stine forteller at hun var veldig bevisst på at hun skulle ta det rolig og lytte til kroppen sin. Planen var å gjennomføre ved hjelp av «gogging», det vil si veksling mellom å gå og jogge.

21 uker på vei hadde hun begynt å få synlig graviditetsmage, noe som vakte oppsikt blant de mange tusen tilskuerne.

– Å stå ved startstreken sammen med 53.000 andre løpere var en helt fantastisk opplevelse. Jeg fikk mange positive tilrop fordi jeg var gravid, noe som var veldig overraskende og fint. Jeg la meg i rolig tempo fra start, men ble giret av alle som heiet på meg.

– Underveis filmet jeg for følgerne mine i sosiale medier og klarte faktisk å holde meg til bare syv tissepauser. Til tross for at jeg tok det såpass rolig kom jeg i mål to timer før jeg trodde og brukte totalt bare fire timer og 29 minutter. Jeg var kjempestolt og overrasket over meg selv, forteller hun.

Ble kalt barnemorder

Etter deltagelsen i New York Marathon rant det inn positive meldinger fra kjente og ukjente, men også noen negative. Flere mente Stine burde ta det mer med ro og kom med skremmende beskrivelser av alt som kunne gå galt.

Stine forteller at hun vanligvis ikke lar trolling påvirke henne, men en kommentar var så stygg at hun så seg nødt til å adressere det på Instagram.

– Jeg fikk en direktemelding hvor jeg fikk vite at det jeg drev med var helt forkastelig og at jeg var en barnemorder.

– Jeg ble først veldig lei meg og satt ut. Hva i alle dager er det som får folk til å skrive noe sånt til en person de ikke kjenner? Jeg blokkerte henne og slettet meldingen, men så fikk jeg ekstra energi av alt sinnet. Jeg meldte meg derfor på et halvmaraton bare for å vise henne og de andre i mammapolitiet at det faktisk går an å opprettholde mye av treningen i graviditeten, så lenge man lytter til seg selv.

Etter dette har Stine fått mye støtte fra andre kvinner i samme situasjon. Hun er imidlertid forberedt på at dette nok ikke er første gang hun vil få merke den strenge justisen blant enkelte mødre på internett.

– Jeg er jo vant til å få kommentarer, men mammapolitiet har en mye skarpere tone. Jeg tror derfor at jeg går en spennende barseltid i møte, men jeg føler meg sterkere og mer rustet til å takle det nå, smiler hun.

– For meg er det naturlig å vise realiteten, både under graviditeten og som mamma. Jeg kommer til å fortsette å trene, selv om det ikke vil være sixpacken som kommer til å prege mine sosiale medier i tiden fremover. Men det er slik jeg er og jeg vil ikke endre meg!

Kun for de godt trente

Katrine M. Owe hos Nasjonal kompetansetjeneste for kvinnehelse ved Oslo Universitetssykehus forsker på trening under graviditeten.

Hun forteller at det finnes flere eksempler på kvinner som har gjennomført maraton mens de har vært gravide, blant andre Ingrid Kristiansen som vant Houston Maraton da hun var gravid i tredje måned.

Owe understreker imidlertid at dette er godt trente kvinner som har drevet med løping både før og under graviditeten.

– Det bør ikke være en konkurranse om å være «superfit» gravid, men hvis du har trent løping før du ble gravid så kan man fint fortsette med det så lenge det kjennes greit ut og ikke gir smerter eller kjennes ubehagelig, sier hun.

Mange gravide er for lite aktive

Helsedirektoratet anbefaler at gravide deltar i en eller annen form for fysisk aktivitet regelmessig i minst 150 minutter per uke, men en norsk undersøkelse publisert i British Journal of Sports Medicine viser at opp mot 85 prosent av gravide i Norge ikke oppfyller denne anbefalingen.

– Dersom du ikke har vært særlig aktiv før du ble gravid så går det helt fint å begynne nå, ta det rolig i starten og øk gradvis til 150 minutter per uke, råder Owe.

– Generelt anbefaler vi at du ikke skal presse deg til maks eller trene til utmattelse når du er gravid, men trene med moderat intensitet. Hvis man skulle oppgi hvor hardt man selv føler at man trener på en skala fra 1 til 20, så vil et sted mellom 12 og 14 være ok når man er gravid. Dette vil imidlertid oppleves forskjellig fra kvinne til kvinne og avhenger veldig av hvor god form du er i.

MANGE HELSEFORDELER: Kathrine M. Owe forsker på trening under graviditeten. FOTO: Privat
MANGE HELSEFORDELER: Kathrine M. Owe forsker på trening under graviditeten. FOTO: Privat Vis mer

Mange fordeler med å trene under graviditeten

Ifølge Owe opplever en av fem gravide smerter i bekkenleddene (det som tidligere ble kalt bekkenløsning) og da er ikke løping den beste treningsformen.

Men for øvrig finnes det mange fordeler av å trene og å være fysisk aktiv når man er gravid, både for mor og for fosteret.

I tillegg til økt velvære og humør, kan fysisk aktivitet blant annet redusere risikoen for å føde for tidlig eller å få svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes. Kvinner som er fysisk aktive føder også færre barn med høy fødselsvekt.

– Det er få kjente ulemper ved å trene under graviditeten for friske og normalvektige gravide. De generelle anbefalingene for gravide sier at gravide bør trene styrke i kombinasjon med utholdenhet. Likevel vet vi fortsatt lite om hvordan høyintensiv styrketrening påvirker mor og foster.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: