Graviditet og kosthold

Sundt kosthold - viktig for gravide! Foto: Shutterstock.com ©
Sundt kosthold - viktig for gravide! Foto: Shutterstock.com © Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Gravide skal spise for to - men ikke for to voksne! Et sunt kosthold er særdeles viktig for deg som er gravid. Sosial- og helsedirektoratet sine kostråd bygger på grundig internasjonal faglig dokumentasjon og norske kostholdsundersøkelser. Her kan du lese om grepene du må ta, for å gjennomføre et sunt kosthold for deg og babyen i magen.

Gode råd for mat til gravide

  • Doble inntaket av grønnsaker, frukt og bær 

  • Kutt ned på inntaket av sukker, særlig i form av brus og godteri

  • Velg kokte eller bakte poteter fremfor fete potetprodukt 

  • Spis mer grove korn- og brødvarer 

  • Spis mer fisk - både som pålegg og middag 

  • Velg magre kjøtt- og meieriprodukter 

  • Velg myk margarin eller olje 

  • Vær forsiktig med salt

 

Det er mange måter å sette sammen et sunt kosthold på. Det viktigste er å spise variert og regelmessig og å være i aktivitet i det daglige. Disse rådene gjelder også for gravide.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.