Habbo

Publisert
Sist oppdatert

Habbo er et gigantisk hotell i et fiktivt ferieparadis. Hotellet har kafeer, konsertsaler og svømmebasseng. Det virtuelle hotell har "offentlige" rom laget av Habbo, som alle spillere kan chatte i, og private rom laget av spillerne.

Hver bruker får sitt eget rom på hotellet med mulighet for å innrede deg. Hvis du skaper et kult rom, får du antageligvis en del besøk. Ungdommene kan også møblere rommene med virtuelle pynteting og møbler og de kan adoptere et ”kjæledyr”. Til det trenger spillerne habbomynter. Habbomynter kjøpes ved bruk av hjemmetelefon, sms eller kredittkort. Eier av Habbo er det finske selskapet Sulake A/S.

Aldersgrensen er 12 år, og nettstedet er antageligvis det største nettstedet i verden for tenåringer. I praksis er de fleste deltagerne i Norge 8-11 år, og det er få 14-åringer på Habbo, skriver Per Kristian Bjørkeng i boka "Nettkidsa". Aldersgrensen er 12 år, men hvis du lyger på alderen din, kommer du enkelt inn, på samme måte som på Facebook.

Mammanett mener:

PLUSS:

  • Spillet appellerer til å være kreativ og skapende
  • Barn kan være skapende sammen med andre barn, møte venner 
  • Barn under 15 år blir bedt om å skrive inn sine foreldres e-postadresse når de oppretter en bruker, slik at Habbo informerer dem om at barnet har begynt å bruke Habbo.
  • En dag i uken kommer Røde Kors med bussen sin og kjører inn fremfor hotellet. Da kan man gå inn i bussen og snakke med voksne som jobber i Røde Kors. Her diskuteres det ulike tema, og barn kan være fortrolig med voksne de kan stole på.
  • Har 12-års aldersgrense, men den er dessverre like enkel å unngå som på Facebook.
  • Har et filter som sensurerer f.eks. banneord, men det er dessverre lett å omgå ved omskrivning.

MINUS:

  • Annonsering og tildels skjult produktplassering. Brukere på Habbo blir også brukt i diverse markedsundersøkelser som dukker opp i spillet. 
  • Habbomynt er altfor lett å skaffe seg via fasttelefon eller mobil. Barnevakten.no har erfart at det er mange barn som har fått regninger på flere tusen kroner fordi man brukte fasttelefon eller mobil til å handle med.
  • Barnevakten.no har også fått flere henvendelser fra familier som opplever det vanskelig å få ordnet opp i saker med Sulake som eier og tjener mye penger på barn på Habbo i mange land.
  • Facebookintegrasjoner kan gjøre at 12-åringene blir firstet til å opprette Facebookprofil (13-års grense)
  • Spillet har et sterkt element av materialisme ved seg. Jo mer innbo og fancy interiør man kan skaffe, jo mer besøk får du og jo mer populær blir du på Habbo.
  • Man kommer i kontakt med andre ukjente med det det innebærer på godt og vondt. Digital mobbing kan forekomme. Habbo er blant de nettstedene som scorer høyt på mobbing jfr. en norsk forskningsundersøkelse fra 2009, skriver Bjørkeng i boka Nettkidsa.
  • Hvis vi sammenligner med nettsteder som Panfu og GoSupermodel har Habbo en mindre uttalt og synlig anti-mobbeprofil, mindre fokus på nettvettopplæring og mangler lett tilgjengelig og godt synlig foreldreinformasjon. Men disse nettstedene har også yngre barn i sin offisielle målgruppe enn Habbo. Når vi allikevel vet at de fleste norske barn som bruker Habbo er 8-11 år, fremstår både Panfu og goSupermodel som tryggere nettsamfunn.

Snakk med barna om nettsamfunn - og opplev det selv!

Bjørkeng oppfordrer alle foreldre med barn i denne alderen til å lage en egen profil på Habbo. Slik kan du få et inntrykk hva dette egentlig er for et sted. - Husk å være åpen med barna om at du er inne og kikker. Den lille innsatsen vil betale seg, plutselig vil du kunne snakke med barna om deres verden igjen, skriver han i Nettkidsa og mener at det bør være like naturlig for foreldre å spørre "Hva har skjedd på Habbo i dag?" som å spørre hvordan dagen på skolen har vært.


Kilder:
- Nettkidsa, Per Kristian Bjørkeng, Cappelen Damm, 2011
- Barnevakten.no
- Pluss og minus om nettsamfunnet Habbo

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer