BARN SOM ER OVER GJENNOMSNITTET UROLIG: Kan det være ADHD - eller er det helt normalt? Foto: NTB Scanpix
BARN SOM ER OVER GJENNOMSNITTET UROLIG: Kan det være ADHD - eller er det helt normalt? Foto: NTB Scanpix Vis mer

Har barnet mitt ADHD eller bare masse energi?

- Et viktig kriterium er om barnets uro gjør at det fungerer dårlig i hverdagen.

Ifølge Helsenorge.no er det i snitt ett barn med ADHD i hver eneste norske skoleklasse.

Men hvordan kan man med sikkerhet vite at dette barnet ikke bare er over gjennomsnittet aktivt?

Einar R. Heiervang er professor ved enhet for barne- og ungdomspsykiatri på Universitetet i Oslo. Han forteller at det ikke finnes sikre tegn eller symptomer som skiller aktive barn fra barn med ADHD.

INGEN SIKRE TEGN PÅ ADHD: Professor Einar R. Heiervang ved Universitetet i Oslo. Foto: Privat
INGEN SIKRE TEGN PÅ ADHD: Professor Einar R. Heiervang ved Universitetet i Oslo. Foto: Privat Vis mer

– Diagnosekriteriene lister opp 18 symptomer, det vil si 9 for oppmerksomhetsvansker og 9 for impulsivitet/overaktivitet. For å ha ADHD trenger man ikke ha alle, men et visst antall må være tilstede mye mer enn hos barn flest.

– De må dessuten vise disse symptomene på flere arenaer, vanligvis både hjemme og på skolen, og det må føre til at barnet fungerer dårlig i hverdagen. Det må også ha en viss varighet, og ha vært tilstede fra barnealder, sier han.

Forsker på tidlige kjennetegn

Heidi Aase er psykolog og avdelingsdirektør ved Folkehelseinstituttet.

Hun leder en ADHD-studie hvor hensikten er å skaffe ny kunnskap om tidlige kjennetegn, utviklingsforløp, risiko- og beskyttelsesfaktorer.

– De fleste barn blir diagnostisert etter at de har begynt på skolen, gjennomsnittsalderen ligger rundt ni-ti år, sier hun. – Ofte er dette veldig sent for mange og i dette prosjektet ser vi derfor på om det er mulig å identifisere klare risikotegn og sette diagnose tidligere.

FORSKER PÅ ADHD: Heidi Aase, psykolog og avdelingsdirektør ved Folkehelseinstituttet. Foto: Privat
FORSKER PÅ ADHD: Heidi Aase, psykolog og avdelingsdirektør ved Folkehelseinstituttet. Foto: Privat Vis mer

Hun sier at et annet viktig kriterium er om barnets vansker med uro og impulskontroll går ut over hvordan barnet fungerer i hverdagen

– For eksempel i forhold til læring og i sosiale relasjoner. Barn med ADHD kan ha problemer med å vente på tur, de bryter inn i leken og tar ledelsen, ødelegger for andre og kan ha problemer med å skjønne sosiale regler. De kan ødelegge en rolig lek eller et spill og kan bli et irritasjonsmoment ovenfor andre, sier hun.

– Denne atferden kan bidra til at de ikke blir et førstevalg for andre når det gjelder vennskap og at de opplever å bli satt på sidelinja.

Risikotegn hos små barn

ADHD er vanskelig å oppdage hos små barn, men ifølge Aase finnes det noen risikotegn som kan oppstå tidlig.

Konsentrasjonsproblemer kan for eksempel vise seg ved at barnet har problemer med å følge med eller at det bare reiser seg og går fra samlingsstunden i barnehagen. Noen opplever at de må gi den samme beskjeden om og om igjen uten at barnet klarer å forstå det. For eksempel at de gir barnet beskjed om å kle på seg selv for å gå ut, og barnet hopper over trinnet med å kle på seg. Det tar kanskje bare på seg skoene og går rett ut, sier hun.

– Men det er viktig at denne type atferd må vare over tid, mange måneder, for at vi skal si at det er symptomer på ADHD.

LES OGSÅ: Derfor blir stadig flere barn nærsynte

Konsentrasjonsproblemer kan også ha andre årsaker

– Det er viktig at man utelukker andre årsaker til barnets problemer, og at man gjør en grundig utredning hvor man innhenter informasjon om barnet både fra hjem og skole, eventuelt barnehage, sier professor Einar R. Heiervang.

– Cirka en av tre barn som får diagnosen ser dessuten ut til å «vokse av seg» problemene, og kan greie seg uten behandling fra de kommer i tenårene

Heidi Aase ved Folkehelseinstituttet understreker at konsentrasjonsproblemer også kan ha mange andre årsaker.

– Det er viktig at man undersøker alternative forklaringer, før man sier at et barn har ADHD. Barnet kan være urolig og ukonsentrert fordi det har problemer hjemme, for eksempel at foreldrene skiller seg, eller at det skyldes problemer som språkvansker.

– Det skjer nok feil i diagnostisering av ADHD, som med de fleste sykdommer. Dette ser vi blant annet ved at det i Norge er store regionale forskjeller, noe som tyder på at det er ulik praksis fra sted til sted. Vi har ingen grunn til å tro at det er mange flere barn med ADHD i ett fylke sammenlignet med nabofylket.

– Da er det enten noen som har fått en diagnose de ikke skulle ha, eller at det er noen som skulle hatt den som ikke har fått den.

LES OGSÅ: Nei, du trenger ikke stresse. Barnet lærer å lese når det er klar for det.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: