<b>ENKELTE LYDER KAN TA TID:</b> Rulle-R krever avansert tungemotorikk og er en av de siste språklydene som kommer på plass.  Foto: Shutterstock
ENKELTE LYDER KAN TA TID: Rulle-R krever avansert tungemotorikk og er en av de siste språklydene som kommer på plass. Foto: Shutterstock Vis mer

Hjelp - barnet mitt kan ikke si R!

Når bør egentlig R-lyden være på plass og hva kan vi foreldre gjøre?

Foreldre flest er opptatt av at barnet skal følge det som er ansett som normal utvikling, om det så dreier seg om den motoriske eller den språklige utviklingen.

En ting som bekymrer mange, er at barnet ikke klarer å si enkelte lyder. En av dem er R-lyden, men når bør den egentlig være på plass og hva kan foreldrene gjøre for å hjelpe? 

Store individuelle forskjeller

- Ved normal utvikling er øvre grense for når R er på plass seks år, forteller Brit Hauglund, logoped hos Haug skole og ressurssenter og hos Lommelegen.no.

– Noen barn lar seg ikke affisere av at de ikke kan R, andre plages av det når andre påpeker feilen. Her er det store individuelle forskjeller, sier hun.

Enkelte barn erstatter R-lyden med L, mens andre erstatter den med J. I følge logopeden har barn som bruker L kommet lengre i den motoriske utviklingen.

– Dette fordi tungespissen løfter seg opp. Når barnet erstatter R med J, ligger tungen nede. Den skal opp, men i tillegg skal den være sterk nok til å holde seg oppe til tross for at det blåses luft hardt ut. Begge deler er vanlig, men J er kanskje vanligst, sier hun.

LES OGSÅ: Dette er de første ordene

VANLIG PROBLEMSTILLING: – Noen barn lar seg ikke affisere av at de ikke kan R, andre plages av det når andre påpeker feilen, sier logoped Brit Hauglund hos Lommelegen. Foto: Privat
VANLIG PROBLEMSTILLING: – Noen barn lar seg ikke affisere av at de ikke kan R, andre plages av det når andre påpeker feilen, sier logoped Brit Hauglund hos Lommelegen. Foto: Privat Vis mer

Kan søke om logopedhjelp

Dersom R-lyden ikke er på plass etter skolestart, kan foreldre søke PPT eller direkte til skolen om å få logopedhjelp. Det er PPT som vurderer om barnet har rett til hjelp.

Noen skoler har logoped, andre ikke. Det er sjelden at kun en R utløser spesialpedagogisk rett. Mange steder er det vanlig at PPT ikke vurderer barnet før i slutten av andre klasse.

Dersom du ønsker å gi barnet ditt tidligere privat logopedhjelp, kan det fort bli dyrt. En time hos logoped koster i underkant av 1000 kroner.

Må trene hjemme

– Det er ikke for seint sent å få hjelp i slutten av 2. klasse. For noen kan det være greit. Andre hadde hatt nytte av det tidligere, sier Hauglund.

– Det er ofte foreldrene som har størst behov for hjelp, fordi de vil «fikse» barnet sitt. Men en logoped kan ikke reparere noe. Hun kan veilede barnet og foreldrene, og så må det trenes hjemme hver dag. Mange foreldre hopper over dette, de har ikke tid sier de, og forventer at logopeden skal gjøre jobben, sier hun.

Logopeden forklarer at resultatet også avhenger av hvor klar barnet selv er for å ta imot hjelp. 

– De som plages er som oftest mest motivert, men ikke alltid motivert for øving. Men uansett kan foreldre være med å påvirke uttaleutviklingen ved selv å være tydelige og gjenta ordet riktig når barnet uttaler det feil.

LES OGSÅ: 5 knep som gir barnet bedre ordforråd

Når bør de forskjellige lydene være på plass?

Vokalene kommer først

Leppelyder; m, n, p, b

4 år: T, d, j, f, s, v og L

5 år: K og g. Barnet bør ikke utelate lyder.

6 år: R og retroflekser (-rn, -rd, -rt)

9 år: kj og skj lyd

Kilde: logopedhjelpen.no

- Unngå masing!

Førsteamanuensis Nina Gram Garmann ved Høgskolen i Oslo og Akershus råder foreldre til å være forsiktige med å mase for mye på barnet sitt.

– Det er den største feilen vi gjør. Så lenge barna selv ikke oppfatter det at de ikke kan si R som et problem, er det best å ikke påpeke det. Barna kan kun lære R-lyden ved at vi forteller dem hvordan de skal gjøre det og ikke ved at vi maser. De fleste lærer seg dette etterhvert, men det kan ta tid. Man må la barna få tid til å finne ut av det selv, sier hun.

FORELDRE BØR GI BARNA TID: - Så lenge barna selv ikke oppfatter det at de ikke kan si R som et problem, er det best å ikke påpeke det, sier førsteamanuensis Nina Gram Garmann. Foto: Privat
FORELDRE BØR GI BARNA TID: - Så lenge barna selv ikke oppfatter det at de ikke kan si R som et problem, er det best å ikke påpeke det, sier førsteamanuensis Nina Gram Garmann. Foto: Privat Vis mer

Ikke et alvorlig problem

Garmann understreker at manglende R-lyd ikke regnes som et alvorlig fonologisk problem og at dette kun er et problem som oppstår i dialekter med rulle-R.

– Noen barn har store språkproblemer, hvor de vil snakke lange setninger men det kun er de nærmeste som forstår dem. Det å ikke kunne si rulle-R eller å lespe, er mindre justeringer som det er lett å gjøre noe med. Årsaken til det er at dette er knyttet til motorikk og ikke til lydsystemet i språkminnet.

– Ved rulle-R bruker vi tungespissen, men skarre-R er lettere fordi man bruker drøvelen. Det som er vanskelig med rulle-R, er at den ligner T, D og L. For å lage disse tre lydene skal vi holde tungen mot ganen ganske lenge, men med rulle-R skal vi så vidt være borti ganen en gang. Det er en ganske avansert tungemotorikk, forklarer hun.

LES OGSÅ: Derfor er det viktig at barna kan mange ord

Enkelte bytter ut flere lyder

Barn som har større fonologiske problemer bytter konsekvent ut lydene i språket. De kan for eksempel bytte ut K og G med T og D.

– Dette regnes som et problem når det foregår systematisk, og om man gjør dette som femåring er det ikke normalt.

– Det er ikke unormalt om det bare skjer i enkelttilfeller Noen barn kan ha misforstått uttalelsen av enkelt ord, mens det i andre tilfeller er ord man har en «familieuttale» av. Det vil si barneord eller koseord som man beholder i familien og som andre vil synes er rart, sier hun.

Garmann er enig i at det ikke er for seint å starte med å trene på R-lyden i andre klasse. Har barnet ditt derimot større problemer med lyder, sier hun at det kan få hjelp tidligere.

– Hvis barnehagen oppdager store problemer henviser de til PPT-tjenesten eller logoped. Men disse tingene er vanskelig å oppdage før i fire-femårsalderen, sier hun. 

LES OGSÅ: Babygråt bør møtes med umiddelbar trøst