KURS I BILFØDSEL: Da fødeavdelingen ble nedlagt, ble det startet opp kurs i bilfødsler. Foto: Shutterstock /NTB Scanpix
KURS I BILFØDSEL: Da fødeavdelingen ble nedlagt, ble det startet opp kurs i bilfødsler. Foto: Shutterstock /NTB Scanpix

Holdt kurs for kommende foreldre i hvordan de skulle takle en bilfødsel

- Helt feil vei å gå, sier lederen for jordmorforeningen.

Er du redd for å føde bilen på grunn av lang reisevei til føden?

Det er ikke bare i Norge at nedleggelser av fødeavdelinger er et omdiskutert tema. Da fødeavdelingen i Sollefteå i Sverige ble lagt ned i januar i år, betød det ifølge Expressen.se at de gravide i området nå ville måtte reise mellom 10 og 20 mil for å føde.

Da besluttet studieforbundet ABF Västernorrland (som driver med forskjellige typer voksenopplæring) at det var på sin plass med et kurs i hvordan man skulle takle en bilfødsel.

Øvde på bilfødsler

Virksomhetsansvarlig Stina Näslund forteller til KK.no at hensikten med kurset var at blivende foreldre skulle kjenne seg trygge før den lange reisen til sykehuset.

19 blivende mødre og fedre fikk delta på kurset, hvor det blant annet ble øvd på bilfødsler ved hjelp av fødedukker.

– Kursdeltagerne fikk lære seg hvordan man best forløser i bilen, noe som er i fremsetet med begge ryggstøttene nedfelt og setene langt bak. De fikk også lære seg hva de skulle ta med seg i bilen dersom fødselen skulle starte under reisen og hvor de eventuelt skulle ringe for å få hjelp, forklarer hun.

POPULÆRT KURS: Det ringer fortsatt gravide som lurer på når neste kurs kommer, forteller Stina Näslund i ABF. Foto: Privat
POPULÆRT KURS: Det ringer fortsatt gravide som lurer på når neste kurs kommer, forteller Stina Näslund i ABF. Foto: Privat Vis mer

– De fikk også treffe andre blivende foreldre og stille spørsmål til to jordmødre som kunne dempe den store uroen de hadde for den lange reisen.

Näslund forteller at det riktignok kun ble med dette ene kurset.

– Vi holder dessverre ikke kurs i bilfødsel lengre, fordi jordmødrene som er ansatt av fylkeskommunen ikke fikk lov til å undervise for noen annen på fritiden. Men kurset var veldig populært og etterspurt. Det ringer fortsatt kommende foreldre hver uke og spør om når neste kurs blir, sier hun.

LES OGSÅ: - Ingen av barna mine er født på sykehus

Helt feil vei å gå

– Å tilby foreldre kurs for å ta imot barn i bilen, er å gå helt feil vei, sier Kirsten Jørgensen, leder av Den norske jordmorforening.

Selv om også mange norske kvinner har lang reisevei til nærmeste fødeavdeling, er det ifølge Jørgensen ikke vanlig å gi gravide og pårørende informasjon om hva de må gjøre dersom de ikke rekker frem i tide.

– Man kan ikke pålegge de pårørende å hjelpe til under en fødsel, det er et alt for stort ansvar. Men er det slik at en kvinne føder fort hjemme uten jordmor, kan en gi veiledning der og da per telefon.

– Det å skulle føde i en bil gir en ekstra risiko fordi hele situasjonen i seg selv skaper usikkerhet og stress for den fødende. I tillegg er fødestillingen fryktelig, uansett om det skjer i en bil eller i en ambulanse. Vi vet dessuten at det kan skje ting under en fødsel dersom man ikke har kvalifisert personale med seg, sier hun.

REAGERER: Kirsten Jørgensen, leder i Den norske jordmorforening, mener man i Norge heller burde fokusere på å bedre følgetjenesten. Foto: Privat
REAGERER: Kirsten Jørgensen, leder i Den norske jordmorforening, mener man i Norge heller burde fokusere på å bedre følgetjenesten. Foto: Privat Vis mer

Flere har fått lengre reisevei til føden

Ifølge Jordmorforeningen har man i Norge også gjennomført en omfattende sentralisering av fødeinstitusjoner. De siste tretti årene har antall fødeinstitusjoner blitt redusert fra 95 til 51.

Kvinner med lang reisevei har derfor fått tilbud om en følgetjeneste, som innebærer at den fødende får ha med seg jordmor på reisen til fødeavdelingen. Dessverre fungerer følgetjenesten ifølge Jørgensen langt ifra optimalt.

– Det vi er veldig bekymret over, er at følgetjenesten har blitt en saneringspost i mange kommuner fordi sykehusene vil spare penger. Enkelte kommuner har jordmorstillinger som ikke kan ivareta en følgetjeneste, fordi tilbudet er så begrenset. Med en 20% jordmorstilling i kommunen, sier det seg selv at det ikke rekker til noe annet enn vanlig svangerskapsomsorg. En følgetjeneste krever 24 timers beredskap og da holder det ikke med bare én jordmor i stillingen, sier hun.

Følgetjenesten er et tilbud til kvinner som må reise lengre enn 90 minutter for å føde, men ifølge Jørgensen er dette en målsetning som det «trikses» noe med.

– Det finnes eksempler på at spesialisthelsetjenesten bruker fødestuer som et beregningspunkt, noe som blir feil fordi ikke alle kvinner kan føde på fødestuer. Fødestuene er kun forbeholdt de friskeste, sier hun.

I dag fødes 7 av 1000 norske barn ikke-planlagt utenfor fødeinstitusjon, mot 4 av 1000 for noen år tilbake. Mens man i byene kan oppleve ikke-planlagte hjemmefødsler fordi kvinner blir bedt om å vente for lenge hjemme på grunn av fulle fødeavdelinger, er det ifølge Jørgensen grunn til å tro at mange av de ikke-planlagte transport- eller hjemmefødslene i distriktene skyldes lang reisevei.

LES OGSÅ: Leela (3) var med da søsknene ble født

LANG VEI TIL SYKEHUSET: Magnhild Heidi Aabø som selv har opplevd å føde på vei til sykehuset, er positiv til denne typen kurs. Foto: Privat
LANG VEI TIL SYKEHUSET: Magnhild Heidi Aabø som selv har opplevd å føde på vei til sykehuset, er positiv til denne typen kurs. Foto: Privat Vis mer

Fødte alle tre barna på vei til sykehuset

En som har opplevd å ikke rekke frem i tide på grunn av lang reisevei, er Magnhild Heidi Aabø (30) som er bosatt på en gård tre timer unna nærmeste sykehus på Lillehammer.

To ganger fødte hun i ambulansen og en gang på et helsesenter langs veien til fødeavdelingen.

Aabø synes det svenske kurset i bilfødsel høres interessant ut.

– Det burde absolutt være et tilbud for norske kvinner. Det er mange med lang reisevei til fødeavdeling i Norge og dessverre virker det som at flere blir det, med den politikken som føres. For mange er nettopp reiseveien en av de største bekymringene i slutten av svangerskapet.

– Mange spørsmål trenger seg på ved tanken om man rekker vi fram i tide eller ei. Hva skjer om jeg føder i bilen? Tenk om barnet ikke puster? Hva om det blir andre komplikasjoner? Det å ha et kurs eller en temadag om emnet vil bidra til at den gravide føler seg mer sikker om hva man skal gjøre og eventuelt ikke gjøre i en slik situasjon, sier hun.

Aabø forteller at hun faktisk følte seg mest bekymret for fødsel utenfor fødeavdelingen den tredje gangen hun skulle føde.

– Det hadde jo gått så bra med de to andre fødslene utenfor fødeavdelinga; hvorfor skulle det gå bra nå?

– Jeg ba derfor om å blant annet få en gjennomgang av førstehjelp for nyfødte for å føle meg mer trygg om det skulle skje igjen. Noe det også gjorde. Den dyktige jordmora tok mine bekymringer på alvor og gikk igjennom det viktigste, sier hun.

LES OGSÅ: 5 ting mange ikke vet om det å føde på sykehus

Til forsiden