BARNEOPPDRAGELSE UTEN KJØNNSSTEREOTYPIER: Selv om vi kanskje tror vi oppdrar jenter og gutter likt, setter vi ifølge ekspertene flere begrensninger for barna basert på kjønn. Foto: NTB Scanpix
BARNEOPPDRAGELSE UTEN KJØNNSSTEREOTYPIER: Selv om vi kanskje tror vi oppdrar jenter og gutter likt, setter vi ifølge ekspertene flere begrensninger for barna basert på kjønn. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Barneoppdragelse kjønn:

Hvor bevisst er du på kjønnsforskjeller i barneoppdragelse?

Hollywood-kjendisene går foran og oppdrar barna uten kjønnsbegrensninger. Men hvor lett er det?

Å oppdra barnet sitt uten kjønnsstereotypier synes å være en ny trend i Hollywood. Blant kjendisene som skal være tilhenger av en slik oppdragelse, finner man ifølge Parents.com sangerinnen Adele, komiker Russel Brand og skuespillerekteparet Will og Jada Pinkett Smith.

Alle ønsker at barna deres selv skal få velge hvordan de vil uttrykke seg, uten press om å være spesielt feminine eller maskuline i oppveksten.

Skuespiller Olivia Wild forteller i et intervju med People.com at det for henne blant annet handler om å ikke tvinge barna Daisy og Otis inn i kjønnsstereotype aktiviteter, klær eller farger.

– Jeg vet ikke hvorfor vi på et bestemt tidspunkt forteller dem at dette er for gutter og at dette er for jenter. Jeg skal gjøre mitt beste for ikke å tvinge på dem den avgrensningen, sier hun.

Begrenser barn uten at vi tenker over det

Hun får full støtte fra den svenske likestillingskonsulenten Kristina Henkel bak selskapet OLIKA som utdanner pedagoger, gir ut bøker og jobber med kampanjer for å skape likestilling.

Henkel har skrevet boken «Gi barna 100 muligheter i stedet for 2» som handler om den kjønnsstereotype hverdagen våre yngste barn lever i.

Boken tar opp en rekke konkrete eksempler på hvordan vi foreldre hver dag går i det hun kaller «genusfeller» og hvilke konsekvenser dette kan få for barnet.

JOBBER FOR LIK OPPDRAGELSE MELLOM KJØNNENE: Forfatter og likestillingskonsulent Kristina Henkel ønsker å vise foreldre og andre pedagoger hvordan vi ubevisst oppdrar gutter og jenter ulikt. Foto: Privat
JOBBER FOR LIK OPPDRAGELSE MELLOM KJØNNENE: Forfatter og likestillingskonsulent Kristina Henkel ønsker å vise foreldre og andre pedagoger hvordan vi ubevisst oppdrar gutter og jenter ulikt. Foto: Privat Vis mer

Gjennom klær, leketøy, språket vårt og forventninger mener hun vi lager begrensninger som hindrer barn i å utvikle seg som frie og unike individer.

– Selvfølgelig har gutter og jenter forskjellige hormoner og kjønnskromosomer, men uansett hva som er biologisk eller ikke så rettferdiggjør det ikke at vi behandler barn ulikt. Alle barn har rett til å utvikle sitt fulle potensiale som menneske, sier hun.

I boken beskrives det blant annet hvordan barn begrenses gjennom at vi deler plagg inn i jente- og gutteklær.

Mens gutteklærne ofte har en løsere passform som er laget i kraftige materialer slik at de tåler aktiv lek, er jenteklærne ofte trange, figursydde med lav midje.

Slike klær begrenser jentenes bevegelsesfrihet og gjør det vanskelig å klatre, løpe og herje slik guttene gjør.

LES OGSÅ: Tilfeldig at noen bare får gutter eller bare jenter?

JENTE- OG GUTTEKLÆR: Barn lærer i tidlig alder at rosa er en «jentefarge». Illustration fra boken Gi barn 100 muligheter: Emili Svensson
JENTE- OG GUTTEKLÆR: Barn lærer i tidlig alder at rosa er en «jentefarge». Illustration fra boken Gi barn 100 muligheter: Emili Svensson Vis mer

Klemmer ikke guttene like mye

En annen typisk begrensning, er ifølge Henkel at vi ikke klemmer gutter like mye som jenter.

– Klemmer er snill berøring og viktig for at vi skal ha det bra, lære oss og være kreative. Gutter blir ofte overlatt til å knuffing istedenfor klemmer, sier hun.

– Vi maser også mye på barn, spesielt gutter får mange formaninger og det skaper et bilde av gutter som rampete og bråkete. Si i stedet hva du vil at barnet skal gjøre, råder hun.

BATMAN HAR OGSÅ FØLELSER: Mens jenter har dukker, har guttene «actionfigurer». Illustration fra boken Gi barn 100 muligheter: Emili Svensson
BATMAN HAR OGSÅ FØLELSER: Mens jenter har dukker, har guttene «actionfigurer». Illustration fra boken Gi barn 100 muligheter: Emili Svensson Vis mer

Henkel mener det også kan være lurt av foreldre å gi barna likestilte forbilder gjennom bøker og filmer, samt å unngå å bare gi barna kjønnsstereotypt leketøy.

– Vær med i leken og legg til, sier hun. – Hvordan skulle det for eksempel gå om Spiderman blir pappa? Hva skulle barna til Spiderman like å spise? Gå ut ifra barnets interesse og legg til flere egenskaper.

Henkel er ikke tilhenger av å bruke ordet kjønnsnøytral oppdragelse, og forklarer at det handler mer om å legge til rette for at alle barn får større handlingsrom.

– Det er derfor vi snakker om 100 muligheter i stedet for bare to, det vil si et for gutter og et annet for jenter.

– Handlingsrom er de følelsene vi kan uttrykke, roller, egenskaper, hva vi kan drømme om at vi skal bli når vi blir store. Det handler også om makten til å påvirke sitt eget liv og makten til å påvirke samfunnet. Likestilling handler om å legge til rette for alle barn, sier hun.

LES OGSÅ: Er det vanskeligere for gutter å begynne med «jenteidrett» enn motsatt?

Bra å kompensere for kjønnsstereotypier

– Det er en illusjon å tro at vi kan oppdra barn kjønnsnøytralt. Vi må likevel unngå å styre barna våre i retning klisjeer om kjønn. Å oppdra barn etter kjønnsklisjeer begrenser mulighetene både for gutter og jenter, og lukker rommet for de som verken vil være gutter eller jenter, sier professor Agnes Bolsø ved Institutt for tverrfaglige kulturstudier på NTNU.

Hun er enig i at det er positivt at enkelte foreldre forsøker å holde seg unna tradisjonelle myter om hva en gutt og jente er i barneoppdragelsen. Noe hun tror mange norske foreldre er ganske flinke til.

– De vil at barna skal klare skolen, klare jobben og selv bli omsorgsfulle foreldre og ansvarlige samfunnsborgere. De fleste er bevisste på at de må bryte med kjønnsklisjeene for å hjelpe dem med alt dette, sier hun.

– Man kan kompenserer for kjønnsstereotypier ved å synliggjøre menn som gir omsorg, er oppmerksomme og som gråter. Ovenfor jenter er det viktig å oppmuntre dem til å tro at de klarer ting som før har vært definert for menn. I begge tilfeller handler det om å gi begge adgang til det som før var forbehold den andre.

Barn må ikke kjøres fram som pionerene

Det kjønnsnøytrale pronomenet «hen» blir ofte trukket frem som en viktig verktøy for å oppdra gutter og jenter likt. Ifølge Forskning.no brukes dette ordet blant annet i enkelte kjønnsnøytrale barnehager i Sverige.

Bolsø bekrefter at bruken av «hen» også er på inn i det norske språket, men hun mener foreldre bør tenke seg godt om før de begynner å omtale barnet sitt på den måten.

– Det er ok å bruke ordet «hen» for eksempel i stedet for «hun eller han», når man snakker om en person man ikke vet kjønnet på og selvsagt når folk selv ønsker det. Men selv om foreldre kanskje kan bruke ordet «hen» i oppdragelsen en gang i fremtiden, er vi ikke der ennå.

– Vi må åpne opp for at folk kan leve sine kjønnede liv på mange forskjellige måter. Vi må være kjønnsbevisste. På veldig, veldig lang sikt, og sakte men sikkert, kan den i dag dominerende to-kjønnstenkingen bli noe ganske annet. Men det er ikke barna som skal kjøres fram som pionerene. De vokser tross alt opp omgitt av denne todelingen, sier hun.

LES OGSÅ: Er det tabu å ønske seg en gutt eller jente?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: