SLUTTE Å SOVE PÅ DAGTID: Den lille bilturen hjem fra barnehagen kan fort bli katastrofal for nattesøvnen... Foto: NTB scanpix
SLUTTE Å SOVE PÅ DAGTID: Den lille bilturen hjem fra barnehagen kan fort bli katastrofal for nattesøvnen... Foto: NTB scanpix

Hvordan få barnet til å slutte å sove på dagen?

- Hvis vi stresser barnet ved å holde det våkent, kan det få større problemer med å sovne om kvelden, sier søvnekspert.

Alle barn er forskjellige og noen trenger mer søvn enn andre, men når barnet er rundt tre år gammelt er det vanlig å slutte med soving på dagtid. For både barn og foreldre kan perioden hvor man forsøker å kutte ut dagsøvnen være utfordrene. Finnes det noen metoder for å lette overgangen?

Søvnekspert Caroline Lorentzen ved Sovehjelp.no sier det ofte kan være lurt å starte med å redusere dagsøvn i helgene. Dette fordi barnet har roligere dager i helgene enn det har på hverdagene i barnehagen.

– Når barnet blir to-tre år gammelt vil du se at det blir mindre trøtt midt på dagen, da kan du forsøke å holde det våken frem til sekstiden på kvelden.

– Men det er viktig å følge med på barnets behov, selv om det har klart seg uten dagsøvn en dag vil det kanskje ha behov for dagsøvn dagen etter. I starten vil barnet gjerne klare å droppe dagsøvnen annen hver dag og plutselig er det over, sier hun.

LURT Å STARTE I HELGENE: Fordi barna da har rolige dager enn på hverdagen i barnehagen, sier søvnekspert Caroline Lorentzen. Foto: Privat
LURT Å STARTE I HELGENE: Fordi barna da har rolige dager enn på hverdagen i barnehagen, sier søvnekspert Caroline Lorentzen. Foto: Privat Vis mer

Sliter i barnehagen

Gjennom yrket sitt treffer Lorentzen ofte barnehageansatte som opplever det som vanskelig å skulle innføre strenge krav til hvor mye barnet skal få sove.

– Det hender for eksempel at foreldre gir barnehagen beskjed om at de må kun la barnet få sove maks en halvtime på dagen. Dette kan være uheldig og absolutt ikke noe jeg anbefaler. Barn som blir vekket når de er i dyp søvn, bruker lang tid på å komme i gang igjen med leken. Noen barn blir irriterte og frustrerte fordi de er slitne, og de fungerer mindre bra sosialt i barnehagen, sier hun.

LES OGSÅ: Trenger barnet mitt fortsatt å sove på dagtid?

Stor forskjell på om barnet sover godt om natten eller ikke

Generelt sett synes hun det ikke er en god idé å skulle frata barn søvn og hun sier foreldre bør være oppmerksom på å ikke kutte ut dagsøvnen for tidlig. Hun understreker imidlertid at det er stor forskjell på å fjerne dagsøvn hos barn som sover godt om natten, kontra de som sover dårlig.

– En stuptrøtt unge har det ikke bra, da er det bedre å la barnet få sove litt. Vi vet jo selv at hvis vi har stressende perioder med mye å gjøre, kan vi reagere med å bli hyperaktive og få vansker med å sove om kvelden. Hvis vi stresser barnet ved å holde det våken, kan det få større problemer med å sovne om kvelden fordi det ikke klarer å finne roen. Vi må se på søvn som noe helhetlig, det er bedre at barnet sover godt en gang om dagen enn ikke i det hele tatt. Søvn er så skjørt, sier hun.

Når barnet har klart å slutte med dagsøvnen i barnehagen, synes hun det er positivt om barnet fortsatt får mulighet til en hvilestund midt på dagen – uten å sove.

– De fleste barn har en lang dag i barnehagen; de begynner tidlig og holder på lengre enn mange av oss voksne. I tillegg har de en intens hverdag hvor de skal forholde seg til mange og hvor det kan være en del støy. Det å lære seg å hvile og slappe av er lurt, sier hun.

LES OGSÅ: Sover barnet ditt for lite? Så mye søvn trenger barn i de forskjellige aldrene

VÆR OBS PÅ SOVING SENT PÅ DAGEN: En liten powernap på vei hjem fra barnehagen kan ifølge helsesøster Nina Misvær fort ødelegge nattesøvnen. Foto: Privat
VÆR OBS PÅ SOVING SENT PÅ DAGEN: En liten powernap på vei hjem fra barnehagen kan ifølge helsesøster Nina Misvær fort ødelegge nattesøvnen. Foto: Privat Vis mer

Lurt å starte på den lyse årstiden

– Våren eller sommeren etter at barnet er fylt to år er gjerne en god periode for å kutte ut dagsøvnen, sier Nina Misvær, helsesøster og førstelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

– Når vi får mer lys er vi ofte mindre trøtte enn vi er i vinterhalvåret. Dette kan være med på å lette overgangen, sier hun.

Samtidig minner hun om at barn har ulikt søvnbehov og det finnes ingen faste regler.

Misvær som har skrevet boken «Sove hele natten – håndbok for foreldre om barn og søvn», mener også at det i starten kan være lurt å prøve å kutte ut dagsøvnen i helgene.

– Men man kan fint gi barnet en liten hvilepause, for eksempel ved at man tar det opp på fanget og har en stille aktivitet sammen.

– Etter hvert kan man så be barnehagen om å forsøke å vekke barnet forsiktig når det har sovet tre kvarter til en time. Da er sjansen større for at barnet blir vekket før det går inn i en ny dyp søvnfase i søvnsyklusen. Dersom barna ikke blir vekket, kan de jo fort sove et par timer. Men her må man bare prøve seg frem, sier hun.

En powernap kan fort ødelegge

En typisk utfordring for mange foreldre i denne overgangen, er ifølge Misvær at det kan være vanskelig å holde barna våkne på vei hjem fra barnehagen.

– Det kan være spesielt problematisk om man har et stykke hjem. Hvis barnet ikke lenger sover i barnehagen eller bare sover litt, er det fort gjort at det dupper av på vei hjem. Denne lille «powernapen» så sent på dagen kan bli utfordrende når man så skal få barnet til å legge seg igjen om kvelden, sier hun.

Misvær sier foreldre også bør være oppmerksomme på at barnet får nok søvn.

– Det er viktig at barnet ikke sover for lite. Ny norsk forskning viste at småbarn som sover ti timer eller mindre i døgnet, hadde økt risiko for å utvikleangst og depresjon, samt aggressiv adferd i 5-årsalderen. Hyppige oppvåkninger om natten, ga også økt risiko or dette. For at barna skal utvikle seg optimalt er det derfor viktig at foreldrene sørger for at barn får nok søvn, sier hun.

LES OGSÅ: Søvn hos barn i forskjellige aldre

undefined
Til forsiden