- Ikke gå i luksusfella når du handler babyutstyr

Det trenger ikke være dyrt å få baby. Lise (29) brukte under 2000 kroner på klær, utstyr og leker.

EKSKLUSIVT BABYUTSTYR: - Så snart nurket har fått bekreftet ankomstdato, begynner kjøpefesten, sier forbrukerøkonom Silje Sandmæl. Foto: Stig B. Fiksdal / NTB Scanpix
EKSKLUSIVT BABYUTSTYR: - Så snart nurket har fått bekreftet ankomstdato, begynner kjøpefesten, sier forbrukerøkonom Silje Sandmæl. Foto: Stig B. Fiksdal / NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forbrukerøkonom i DNB Silje Sandmæl sier babyutstyr fort kan bli en «luksusfelle-ting». 

– Vi skjemmer bort barna våre helt fra de er et frø i magen. Så snart nurket har fått bekreftet ankomstdato, begynner kjøpefesten.

– Da setter vi i gang med å hamstre trendy olabukser, som blir liggende med brettekant i en skuff fordi det eneste babyer egentlig trenger de første månedene, er en komfortabel body og en sparkebukse, sier hun. 

Kjøper Ralph Lauren skjorte for å matche pappa

Sandmæl er opptatt av at foreldre skal være gode økonomiske rollemodeller for barna sine og lære dem om fornuftig Pengebruk. I sin nye bok «Pengekarusellen» dekker hun temaer og problemstillinger som dukker opp helt fra spedbarnsalderen til barna flytter for seg selv. 

At babyer vokser ut av klærne sine i en rasende fart, er noe hun tror mange ikke helt er klar over når de får sitt første barn. 

– Og kanskje velger vi å overse det når vi får vårt andre. For den Ralph Lauren-babyskjorta er nesten helt lik som den pappaen pleier å gå med, og hvor søtt hadde ikke det vært? 

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer