<b>TØMTE BARNEROMMET</b>: Ruth Soukup fjernet alle døtrenes leker og hevder det ga dem et helt nytt liv. Foto: Angela Clifton Photography
<b>TØMTE BARNEROMMET</b>: Ruth Soukup fjernet alle døtrenes leker og hevder det ga dem et helt nytt liv. Foto: Angela Clifton Photography

- Jeg fjernet alle lekene!

Ruth gikk drastisk til verks da hun gikk lei av å rydde barnerommet. Resultatet overrasket dem alle.

Norske barnerom er overfylte av leker. Filosofiprofessor Arne Johan Vetlesen ved Universitetet i Oslo, sier til Tu.no at en gjennomsnittlig norsk syvåring har cirka 600 leker.

Dette er ti ganger så mye som på sekstitallet, og vi kjøper stadig mer fra år til år.

Tidkrevende

Barnerom stappfulle av leker betyr at vi bruker mye tid på å rydde og holde orden på rommene. En som ble mektig lei av dette var den amerikanske tobarnsmammaen Ruth Soukup.

Hun forsøkte stadig å få døtrene til å rydde opp igjen etter seg, men det var en kamp hun ofte tapte.

NESTEN INGEN LEKER: Et tomt barnerom er utvilsomt lettere å holde i orden. Foto: Shutterstock
NESTEN INGEN LEKER: Et tomt barnerom er utvilsomt lettere å holde i orden. Foto: Shutterstock Vis mer

– Jeg ba dem ikke om å gjøre rent og rydde i et rot som var helt ute av kontroll. Jeg ba dem bare om å plukke opp et par leker fra gulvet og legge dem på riktig sted. Hver gang jeg kom inn for å se til dem, hadde de ikke bare unnlatt å gjøre det, de hadde også rotet enda mere, skriver hun på bloggen sin.

Fjernet alle lekene

Til slutt fikk Ruth nok og gikk drastisk til verks – hun besluttet å fjerne alle lekene fra barnerommet.

Cirka halvparten av lekene ble gitt bort, mens mesteparten av de resterende lekene ble lagt på loftet.

Noen få leker fikk være igjen på rommet til barna, men ble lagt på de øverste hyllene slik at jentene ikke kunne nå dem. Dersom de nå ønsker å leke med noe, tar mor ned en leke av gangen.

LES OGSÅ: Lekene du ikke bør gi barna

Ga uventede resultater

Man skulle kanskje tro at dette ville være en svært traumatisk opplevelse for de to jentene, men ifølge Ruth har lekefjerningen gitt resultater hun ikke kunne forestille seg.

Hun sier barna maser mindre om leketøy enn før, de har blitt mer takknemlige for de lekene de har og de kjeder seg faktisk mindre enn tidligere.

Men er dette den riktige måten å gjøre det på? Er det ikke slik at barn bør ha leker tilgjengelig for å kunne utvikle seg?

VARIASJON: - Hvordan lekemateriellet stimulerer barna til utforsking og skapende lek er det viktigste, sier høyskolelektor Kristin Danielsen Wolf Foto: HiOA
VARIASJON: - Hvordan lekemateriellet stimulerer barna til utforsking og skapende lek er det viktigste, sier høyskolelektor Kristin Danielsen Wolf Foto: HiOA Vis mer

Variasjon er viktig

Kristin Danielsen Wolf er høyskolelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus og har forsket på små barns lek.

Hun mener at det er viktig at barn har et variert tilbud av leker.

– Men det betyr ikke nødvendigvis at man har mange leketøy som er kjøpt i butikken. Lekemateriell kan være helt andre ting enn det voksne har tenkt på som et leketøy, og kan være objekter som ikke nødvendigvis er konstruert for lek, sier hun.

Bør ha flere funksjoner

Danielsen Wolf mener at det heller ikke er antallet leker som er viktig, men hvordan lekemateriellet stimulerer barna til utforsking og skapende lek.

Leker som kan forvandles, endre karakter eller form, vil invitere til barnas utforsking, fantasi og forestilling. De vil også ha en større betydning for erfaringsdannelsen enn objekter som bare kan brukes på en måte.

OVERFLOD: En gjennomsnittlig norsk syvåring har cirka 600 leker. Foto: Shutterstock
OVERFLOD: En gjennomsnittlig norsk syvåring har cirka 600 leker. Foto: Shutterstock Vis mer

LES OGSÅ: Slik leker du med din baby

Ikke bra med for mange

Selv om hun sier at god variasjon er bra, betyr det imidlertid ikke at vi bør fylle barnas rom til randen med leketøy.

– I et barnerom som inneholder veldig mange leker, kan barna lett miste helheten. For mange leker gjør at de ikke ser mulighetene og «drukner» i utvalget. Det å fjerne leker kan i blant være med på å skape bedre mulighet for kreativitet og fantasi med det som er tilbake. Desto flere bruksområder et lekemateriell har, jo færre trenger man, sier hun.

LES OGSÅ: Bråkete leker er bra

FORNØYD: Ett år gamle Emma har mer enn nok leker å boltre seg med. Foto: Privat
FORNØYD: Ett år gamle Emma har mer enn nok leker å boltre seg med. Foto: Privat Vis mer

Fylt opp ute og inne

– Ungene roter leker fortere enn jeg rekker å rydde dem, forteller tobarnsmamma Malin Storkås Johansen.

Familien på fire bor på knappe 100 kvm, men snart skal de utvide huset slik at Liam (2) og Emma (1) får sitt eget lekerom.

– Her er det massevis av leker både ute og inne. Vi har en relativt stor tomt på 3000 kvm og har fylt opp med blant annet en stor sandkasse, leketårn med sklie og husker, lekehus, en mindre sandkasse og diverse, forteller hun.

STOR TOMT: - Vi har fylt opp med leker, forteller tobarnsmamma Malin Storkås Johansen. Foto: Privat
STOR TOMT: - Vi har fylt opp med leker, forteller tobarnsmamma Malin Storkås Johansen. Foto: Privat Vis mer

– Inne har ungene fått en liten lekekrok i stuen, ellers har de lekekasser og reoler på rommene sine. Men lekene ender som oftest opp over alt, legger hun til.

Lærer av å leke

Selv om Malin synes det noen ganger blir i overkant mye leker, er hun også bevisst på lekenes betydning for ungene.

– Barn lærer mye gjennom lek. Jeg tror at om noe er gøy eller fanger barnets interesse så lærer det fortere. For eksempel det å telle, samarbeide, bygge og å skape noe.

- Men leketøy trenger ikke alltid være dyrt, barn kan ha det moro med ett par pinner, kongler og vannpytter også, sier hun.

FÅ LEKER: Etter opprydningen har Edvin færre leker, men setter ekstra stor pris på dem han har. Foto: Privat
FÅ LEKER: Etter opprydningen har Edvin færre leker, men setter ekstra stor pris på dem han har. Foto: Privat Vis mer

Syntes barna hadde for mye

En som har tatt kontroll over ungenes leker, er tobarnsmamma Ida Marie Pedersen.

Selv om barna Edvin og Heidi Marie bare er henholdsvis to og ett år gamle, hadde de allerede rundt 200 leker på rommet sitt.

Dette syntes Ida Marie var alt for mye. – Det var 200 leker som aldri ble lekt med. De fleste kom fra familiemedlemmer som har kjøpt leker til bursdager, jul og andre anledninger.

- Det er jo flott med nye leker, så lenge man klarer å rydde vekk etter hvert, sier hun.

Fjernet halvparten

Ida Marie valgte å fjerne over halvparten av lekene og lot ungene få være med på prosessen. I likhet med den amerikanske mammaen, så hun en forskjell allerede dagen etter.

– De gjenværende lekene fikk en helt annen betydning. De ble ikke bare rotet utover men de ble lekt med! Jeg syns det er helt fantastisk at det er mindre rot og mer lek og ikke minst det å se at lekene blir satt pris på, sier hun.

Til forsiden