NORSK MAMMA I FRANKRIKE: Selv om hun visste at det franske skolesystemet ville innebære en stor omstilling for barna, er Eva overrasket over hvor store forskjellene faktisk er. FOTO: Privat
NORSK MAMMA I FRANKRIKE: Selv om hun visste at det franske skolesystemet ville innebære en stor omstilling for barna, er Eva overrasket over hvor store forskjellene faktisk er. FOTO: PrivatVis mer

Mamma i Frankrike

- Jeg har tatt norske lærere for gitt!

Firebarnsmamma Eva blogger om forskjellene mellom Norge og Frankrike, som hun mener er spesielt store når det kommer til undervisning og disiplin i skolen.

– Jeg har tatt det for gitt at barna mine følte seg respektert og anerkjent av lærerne, at de likte skolen og at de ikke var redd for lærerne sine, sier firebarnsmor Eva Auchet (44).

Siden i fjor høst har familien Auchet vært bosatt i Frankrike, hvor pappa Frank (40) er født og oppvokst. Familien har lenge hatt et ønske om å bli bedre kjent med den franske kulturen og da Eva fikk innvilget permisjon fra jobben sin bestemte de seg for å flytte ned for en toårsperiode.

Mens ektemannen pendler i jobben mellom Norge og Frankrike, har de fire barna Mina (18), Elaine (17), Lotta (14) og Timothè (10) begynt på fransk skole.

Men selv om hun visste at det franske skolesystemet ville innebære en stor omstilling for barna, forteller Eva at hun er overrasket over hvor store forskjellene faktisk er.

– Som mor til fire barn tror jeg at jeg har tatt det norske skolesystemet for gitt. Når jeg nå sammenligner den norske skolen med den franske, skjønner jeg hvor heldige de norske barna er og hvor spennende og interessante skoledager de har i Norge, sier hun.

Større fokus på høflighet og disiplin

Nylig har Eva begynt å blogge om de mange forskjellene mellom Frankrike og Norge, blant annet når det kommer til høflighet og disiplin.

For mens vi her i Norge gjerne omtaler selv statsministeren med fornavn og bruker ordet «du» når vi snakker til henne, er det i franske skoler direkte uhørt å omtale læreren uten å bruke titlene madame eller monsieur samt etternavn. Barna må også alltid si «de» og ikke «du» når de snakker til en lærer.

På den franske skolen er det heller ikke vanlig at lærerne omgås barna i skolegården, da de har ansatt egne vakter som passer på barna i friminuttene.

Eva mener dette er faktorer som er med på å skape en alt for stor avstand mellom lærer og elev.

– Fokuset på disiplin i fransk skole skal bygge respekt, men har motsatt effekt. I Norge kjente barna mine at lærerne var oppriktig glade i dem. Ikke fordi jeg tror at barna våre er «englebarn» som gjorde alt riktig, men fordi de kjente seg anerkjent for den personen de var bare ved å bli sett.

– Små bemerkninger som «fint å se deg igjen» når de hadde vært borte eller «fint å ha deg i klassen», gjorde dem godt. De ble tatt på alvor når de hadde noe å si, ved at læreren lyttet til dem, sier hun.

LES OGSÅ: Foreldremøter, foreldrekaffe, avslutninger og dugnader - hvordan skal foreldre rekke alt?

FLYTTET TIL FRANKRIKE: Familien har sammen med hunden Bianca bosatt seg i byen Nancy, øst i Frankrike, hvor pappa Frank er oppvokst. FOTO: Privat
FLYTTET TIL FRANKRIKE: Familien har sammen med hunden Bianca bosatt seg i byen Nancy, øst i Frankrike, hvor pappa Frank er oppvokst. FOTO: Privat Vis mer

Hyller norske lærere

Eva reagerer også at undervisningen i Frankrike som regel foregår ved at læreren snakker mens elevene noterer, og at det er lite rom for å reflektere sammen med medelever eller ha faglige diskusjoner i timen.

Hun mener at en slik autoritær undervisning ikke alltid er til barnas beste.

– I Norge syntes barna at undervisningen i seg selv var interessant og at lærerne var oppfinnsomme til å presentere faget på en spennende måte. Norske lærere er som oftest enormt flinke til å motivere og oppmuntre elevene sine. De viser tillit til elevene og fokuserer på hva de kan få til.

– De snakker ikke om hva som er vanskelig, de oppmuntrer til selvstendighet og lar gjerne elevene finne ut fakta på egen måte. De heier elevene sine frem, er vennlige, morsomme, omsorgsfulle og tar seg selv ikke så høytidelig. De liker at elevene deltar i timene. Det er ofte rom for at elevene kan tulle og tøyse med dem, uten at de blir sinna av den grunn. De forstår at elevene lærer samtidig som de kan ha det litt gøy.

LES OGSÅ: Derfor valgte familien Hilt og Grønbech hjemmeundervisning

Får kjeft av læreren om karakteren ikke er god nok

Stort fokus på prestasjoner blir ofte nevnt som en årsak til at mange norske ungdommer opplever stress og press.

Eva håper derfor inderlig at den norske skolen ikke går i samme retning som den franske, hvor hun mener fokuset på karakterer og resultat har tatt enda mer over.

– I Frankrike er barna stadig vitne til at en del av lærerne blir tydelig irriterte og sinna når elevene svarer feil på spørsmål eller har gjort det dårlig på en prøve. Det er ikke uvanlig at lærerne sier høyt i plenum karakteren de har gitt og enten skryter eller kjefter på eleven ut fra om karakteren er bra eller dårlig.

– Mine barns opplevelse er at det ikke er viktig hvem de er, hva de mener og om de er gode medelever. Det eneste som betyr noe er resultatet av hva de gjør.

Men selv om oppholdet i Frankrike har fått familien til å verdsette den norske skolen mer, er det allikevel ett område hvor de mener den franske skolen er best:

– Det som er positivt med den franske skolen er at det er en lang middagspause midt på dagen. Som foreldre slipper du å stresse med å smøre matpakker til barna. Alle franske skoler har kantine med sunn og god mat, sier Eva.

– Selv om vi opplever skolelivet her nede som tøft og annerledes, er vi alle enige om at dette er en opplevelse for livet. Dette er en erfaring som vil være en fordel for senere studier og videre i arbeidslivet.

LES OGSÅ: Ny forskning viser at barn som lærer å beherske seg lykkes oftere i livet

Opptatt av trygge og tydelige rammer

Rektor ved den Franske skolen i Oslo, Audrey Keller, sier familien kan ha hatt et negativt møte med en fransk skole.

– Det beklager vi. Det er selvfølgelig store variasjoner i det franske skolesystemet, som i alle land. Et godt læringsmiljø er viktig for oss og at lærerne etablerer trygge og tydelige rammer for å fremme elevens faglige og sosiale utvikling, sier hun.

Hos den Franske skolen i Oslo følger de det internasjonale, franske skolesystemet, noe som innebærer at de har en modell som ligger relativt nærme den norske.

– Det viktigste for oss er å skape hele mennesker som er kunnskapsrike, nysgjerrige og kreative. Å ha klare forventninger til at elevene arbeider konsentrert og at de bearbeider informasjonen de har tatt til seg på en strukturert måte, er viktig for at de lærer. Dette kommer selvsagt i tillegg til å stimulere evnen til kritisk tenking, refleksjon og kreativitet. Disiplin er ikke et mål i seg selv, sier hun.

– Prestasjoner er viktig fordi det sier noe om hva man oppnår. Hvilke parametere man legger til grunn når man måler prestasjonene er avgjørende. Hos oss forsøker vi å finne en balanse der individet utvikler seg mest mulig, ut ifra egne forutsetninger, fremfor å leve opp til en generell norm. Gjennom å måle prestasjoner jevnlig kan vi tilpasse undervisningen og hjelpe eleven med å forstå hvilke områder han eller hun bør fokusere på for å utvikle seg videre.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: