Delte magemuskler:

Julie fikk beskjed om å slanke seg

Julie Valsø (29) fortviler over hvor lite hjelp man får om man har vedvarende plager etter fødsel. Det finnes svært lite kunnskap om delte magemuklser, til tross for at så mange som 30 prosent av alle kvinner har det, ett år etter fødsel.

DELTE MAGEMUSKLER: - Problemet er at det virker som at ingen har kontroll over hva det egentlig er, sier Julie Valsø. Foto: Privat
DELTE MAGEMUSKLER: - Problemet er at det virker som at ingen har kontroll over hva det egentlig er, sier Julie Valsø. Foto: Privat Vis mer
Publisert

- Problemet er at det virker som at ingen har kontroll over hva det egentlig er. Ingen vet hvordan man kan forebygge eller behandle diastase. Ingen er enige om hva man burde eller ikke burde gjøre, og det finnes svært lite forskning på tilstanden.

Julie Valsø (29) er for mange kjent som «din rotete mamma på insta» (julievalso). Der deler hun opp- og nedturer fra hverdagen, med sine godt over 27.000 følgere.

Da Julie skulle gjenoppta aktivitet seks uker etter fødsel, kjente hun at noe var annerledes.

- Først må jeg bare nevne at den seksukers-grensa er litt morsom, sier hun ironisk.

ETTER FØDSEL: Julie synes ikke oppfølgingen man får etter fødsel er god nok. Foto: Privat
ETTER FØDSEL: Julie synes ikke oppfølgingen man får etter fødsel er god nok. Foto: Privat Vis mer

- De første seks ukene etter fødsel skal du ikke gjøre noen ting, og når disse ukene har passert, kan du gjøre alt. Ingen som har fått en skade blir bedt om å holde seg i ro i seks uker, og så kjøre på med hva som helst etter dette. Om du brekker beinet skal du ikke løpe så fort gipsen er av, sier hun, før hun fortsetter å fortelle om hva som var annerledes med kroppen:

- Jeg kjente at noe var galt, men jeg klarte ikke helt å forstå hva det var. Selv om jeg visste at det kunne ta tid etter fødsel, kjentes det ut som at noe var «feil» da jeg var i aktivitet.

Fikk beskjed om å slanke seg

Julie spurte helsesøster om hun visste hva det kunne være, men da fikk hun beskjed om at det var vanlig at kroppen brukte tid på å gå tilbake til normalen. Hun skulle bare gi det litt tid.

- Tiden gikk, og magen min var fortsatt gravid-stor om jeg slappet av. Det var ikke sånn at jeg presset ut magen – det var ingenting som holdt magen på plass.

Julie syntes det var rart at hun ikke merket bedring, derfor tok hun kontakt med fastlegen. Der fikk hun henvisning til en gynekolog.

- Gynekologen tok en ultralydundersøkelse, men fant ikke noe galt. Hun sa at det var vanlig å holde inn magen, og at jeg burde slanke meg. Det var all veiledning jeg fikk, sier hun frustrert.

PROBLEMATISK: Julie synes det er frustrerende at magen fortsatt er "gravid-stor", i tillegg til at det gir henne plager. Foto: Ida Bergersen
PROBLEMATISK: Julie synes det er frustrerende at magen fortsatt er "gravid-stor", i tillegg til at det gir henne plager. Foto: Ida Bergersen Vis mer

Julie har forsøkt å gjøre øvelser som kan hjelpe, men der ligger kjernen av problemet; ingen vet hva som faktisk hjelper, eller hva som eventuelt kan gjøre vondt verre. Det finnes en del informasjon på nettet, men det er ingen forskning som støtter oppunder rådene som gis.

- Alt ansvar havner på personen som ikke vet noe.

Motstridende råd

Julie gikk i behandling hos naprapat og fysioterapeut i tillegg, noe som kun resulterte i at hun ble mer forvirret.

- Mange av rådene jeg fikk var motstridende. Jeg ble oppfordret til å trene magemusklene, og jeg ble rådet til å ikke trene magemusklene. Nå har det gått to og et halvt år, og magen min er fortsatt gravid-stor, sier hun og fortsetter:

- Det eneste som har hjulpet meg til en viss grad, er bekkenbunnsøvelser. Når jeg skal løfte ting som er tungt for kjernen, klarer jeg å finne igjen musklene og bruke dem, men magen er ikke i nærheten av slik den var før.

- Hvordan påvirker det deg i hverdagen?

- Jeg får ikke til alt jeg har lyst til. Jeg har mye ryggproblemer, trolig fordi jeg overkompenserer for svak kjernemuskulatur. Det fører til at jeg løfter feil. Jeg har også smerter og kramper i magen av og på, noe som kan knyttes til samme årsak, uten at jeg kan si det helt sikkert.

Hun må også passe på hva hun spiser.

- Om jeg spiser karbohydrater passer ingen av klærne mine lenger, fordi magen buler ut. Jeg kan ikke ha på meg bukser om jeg skal spise pizza, sier hun og legger til:

- Det finnes så klart verre problemer enn mine knyttet til tiden etter fødsel, men poenget er at man ikke skal skamme seg over å si ifra.

Valgte å dele

Da Julie fortalte om problematikken rundt delte magemuskler på Instagram, har hun fått mye respons.

- Mange er veldig takknemlige for at jeg snakker åpent om det, fordi de ikke ante hva det var, og ikke hadde hørt om andre med samme problem. Mange går med enorme smerter uten å si ifra, fordi de tror det skal være sånn, eller fordi de er flaue. Det er mye skam knyttet til det, noe jeg bare synes er trist, sier hun oppgitt, og fortsetter:

- Når du får beskjed om å bare holde inn magen eller slanke deg, føler du at problemene blir bagatellisert. Slike holdninger tyder på at kvinner godtar for mye – smerter og ubehag skal ikke være noe vi bare skal tåle.

DET EKTE MAMMALIVET: Julie viser hvordan mammalivet er, bak fasaden. Foto: Privat
DET EKTE MAMMALIVET: Julie viser hvordan mammalivet er, bak fasaden. Foto: Privat Vis mer

Mange av følgerne til Julie opplever det samme – de blir ikke hørt.

- Du må kreve plassen du fortjener, selv om det er ekstremt vanskelig. Du kjenner din kropp best. Kvinnehelse er nedprioritert, og man må rope høyt for å bli hørt. Det burde ikke være sånn. I Frankrike får alle kvinner 10 timer hos fysioterapeut etter at de har født. I Norge får man ingen oppfølging.

Hvordan finne ut om du har diastase?

Mange opplever at de får en utbuling mellom de rette magemusklene, over og/eller under navlen, når de tar situps. I tillegg kan man få pløsete hud foran på magen og se gravid ut, selv om man ikke er det.

For å finne ut om man har diastase (delte magemuskler), kan man gjøre det ved å legge hånden på magen når man tar en halv situp. Dersom det er mer enn to fingerbredders avstand på midten av magen, kan det være at man har delte magemuskler.

- Det er ikke nødvendigvis at det stemmer for alle. Vi bruker ultralyd for å være helt sikre på om man har tilstanden eller ikke, forklarer Sandra Bjordal Gluppe.

Gluppe er fysioterapeut, og har en mastergrad i idrettsfysioterapi ved Norges idrettshøgskole. Nå tar hun en doktorgrad, finansiert av Norske Kvinners Sanitetsforening, for å forske på rectus diastase (delte magemuskler).

FYSIOTERAPEUT OG FORSKER: Sandra Gluppe. Foto: Privat
FYSIOTERAPEUT OG FORSKER: Sandra Gluppe. Foto: Privat Vis mer

Forskere ved Ahus har undersøkt hvor mange som har diastase, blant førstegangsfødende. Det viste seg at det gjelder 30 prosent av kvinnene, ett år etter fødsel.

- Vi forsker mye på dette nå, men foreløpig vet vi lite. Men vi har sett at desto større diastasen er, jo svakere er man i magemusklene. Noen av disse kvinnene får ryggsmerter, men for mange er det de kosmetiske endringene som plager dem mest.

Ønsker bedre oppfølging

Julie er overbevist om at mange plager kunne vært unngått på en ganske enkel måte, om man fikk bedre oppfølging etter fødsel.

- «Knip litt, så sees vi på seksukers-kontrollen» ble jeg fortalt. Og på den timen, er det ekstremt varierende hva slags hjelp man får. Noen får veldig god oppfølging, mens andre, som meg, blir fortalt at man kan ha sex igjen og lage flere barn.

Hun ønsker ikke å rette kritikk mot enkeltpersoner. Poenget hennes er at hele systemet burde ha vært bedre tilrettelagt for kvinner som har fått barn.

- Å få god oppfølging etter fødsel burde ikke føles som å vinne et lotteri. Det burde være likt for alle, uansett hvor i landet man bor.

Har prøvd det meste

Etter at Julie delte problematikken med sine følgere, fikk hun mange tips, men det er vanskelig å vite hva man skal gjøre.

- Jeg har prøvd det meste, men jeg vil ikke gi råd til andre om hva de skal gjøre. Den eneste løsningen jeg har blitt presentert for, utenom treningsøvelser, er operasjon, men da er det også visse kriterier man må fylle.

VURDERER OPERASJON: Julie vurderer operasjon om plagene ikke blir bedre. Foto: Privat
VURDERER OPERASJON: Julie vurderer operasjon om plagene ikke blir bedre. Foto: Privat Vis mer

- Ønsker du operasjon, om det er det eneste som fungerer?

- Ettersom det påvirker livet mitt i såpass stor grad, med mye smerter og spenninger, vil jeg absolutt vurdere det. Men man må være ferdig med barn for å få operasjon, så vi må vurdere om vi skal ha et barn til eller ikke.

Mange venter med å trene

Mathilde O. Pilskog jobber som fysioterapeut ved Sjølystklinikken. Hun har møtt flere kvinner med diastase.

- Mange av disse kvinnene venter med å trene igjen etter fødsel, fordi de er redde for å gjøre noe galt. Flere oppsøker hjelp først to-tre år etter fødsel, og i den perioden har de stort sett vært inaktive. Men det som har best effekt på diastase, er nettopp trening og aktivitet, mener Pilskog, og legger til:

- Selv om forskningen ikke har konkludert hva som er den beste rehabiliteringen, ser vi positive resultater i klinikken.

FYSIOTERAPEUT: Mathilde Pilskog. Foto: Privat
FYSIOTERAPEUT: Mathilde Pilskog. Foto: Privat Vis mer

Ukjent årsak

Hvorfor enkelte får diastase, og andre ikke, vet man heller ikke. Men å gå mye opp i vekt under svangerskapet kan være en risikofaktor. Det kan også være genetisk betinget.

Gluppe får mange e-poster hver uke fra kvinner som ikke opplever å få hjelp. De er frustrerte og rådville.

- Vi forsker på om trening og spesifikke øvelser kan hjelpe. Noen opplever effekt av trening, mens andre gjør det. Derfor forsker vi nå på dette, ved å gjøre en randomisert kontrollert studie, for å kunne se om det er en «sann» effekt. Det ser imidlertid ikke ut til at man blir verre av å trene. Ved å bli sterkere og få bedre funksjon, vil de fleste bli bedre, sier Gluppe.

Råd til personer med diastase

- Hvilke råd vil du gi til dem som føler at de ikke får hjelp?

- Vær tålmodig, og bruk tiden til hjelp. Man bør komme tilbake til fysisk aktivitet og trening gradvis etter fødsel. Ikke vær redd for å bruke magemusklene. Dersom du er usikker på hvordan du burde gå frem, vil jeg anbefale å ta kontakt med en fysioterapeut eller andre som jobber med kvinnehelse, sier Gluppe.

Dersom en operasjon skal være aktuelt, må diastasen være over syv centimeter for at det skal dekkes av det offentlige.

- Jeg vil anbefale å prøve trening før man velger å operere, da det er et stort inngrep, og det kan være komplikasjoner knyttet til det.

Fokus på å styrke musklene

Pilskog mener at man ikke bør fokusere på å redusere avstanden mellom magemusklene. Ofte kan man se at avstanden øker, istedenfor å bli mindre, men det er ikke et problem.

- Fokuset bør heller være på å styrke bindevev og muskulatur, slik at du kan bevege deg mer stabilt. Når bindevevet blir sterkere, vil det kunne redusere avstanden, ifølge våre erfaringer.

Ved å aktivere kjernemuskulaturen, vil de fleste kunne få flatere mage, og unngå utbulingen.

- Det handler om et samspill mellom bekkenbunn, pust og de dype magemusklene. Det betyr ikke nødvendigvis at de rette magemusklene vil gå sammen igjen, men det kan styrke bindevevet slik at du slipper å gå og holde inne magen hele tiden. Da trener du magen til å stå imot et økt buktrykk når du bruker kroppen. For å beherske dette, kreves god teknikk, og ofte veiledning, forklarer Pilskog.

Treningen kan begynne allerede seks uker etter vaginal fødsel, eller åtte uker etter keisersnitt (må godkjennes på seksukers-kontrollen hos legen).

- Flere tror at de må holde inn magen hele tiden for å unngå skader, eller for å forhindre smerter. Det er ikke hensiktsmessig, og kan gi andre plager.

Trene frem til operasjon

Om man venter på operasjon, vil det likevel være hensiktsmessig å trene før operasjonen, mener Pilskog.

- Resultatet blir alltid bedre om personen har trent på forhånd. Derfor er det aldri bortkastet tid å trene. For noen har det til og med blitt aktuelt å avlyse operasjonen, fordi magen er blitt så stabil og sterk at det ikke lenger er behov.

Mange av kvinnene som oppsøker Pilskog gjør det fordi de ikke er fornøyd med hvordan de ser ut.

- De aller fleste jeg snakker med tenker mest på dette. Det er viktig at vi støtter kvinner og tar plagene på alvor, og ikke kun sier at det er sånn det er å føde. For mange går det utover sosialt liv, og mange kvier seg for å gå på stranden.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer