LESE FØR LEGGETID: En lesestund på sengekanten er ikke bare koselig, det kan også bidra til at barn sovner raskere. FOTO: NTB Scanpix
LESE FØR LEGGETID: En lesestund på sengekanten er ikke bare koselig, det kan også bidra til at barn sovner raskere. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Barns søvn

Kan en bok redde søvnen for småbarnsforeldre?

- Hverdagen i dag, der begge foreldrene jobber, stiller store krav til at barnets søvn fungerer.

Publisert

Søvn er viktig for barns helse og utvikling, men mange barn vil ikke sove eller får ikke til å sove når de legges for kvelden.

Ifølge den svenske psykologen og forfatteren Helena Kubicek Boye er nøkkelen til en god natts søvn rolige omgivelser, at barnet har en trygg tilknytning til deg som forelder og at barnet føler seg trygt i seg selv.

Boye, som i en årrekke har hjulpet barn og voksne med søvnproblemer, mener disse tre forutsetningene kan skapes gjennom å innføre en fast lesestund før leggetid.

– Lesing er en god kveldsrutine fordi vi fokuserer på noe som vanligvis er beroligende eller stimulerende. Det tar fokuset vekk fra annet som gjør at du ikke klarer å falle til ro. Det er også en fin aktivitet for foreldre og barn å gjøre sammen, det blir et felles møte i bøkene, sier hun til KK.

Unngå historier som gjør barnet oppspilt

Å lese mye for barn er viktig for den språklige, emosjonelle og kognitive utviklingen, men det kan ifølge psykologen være lurt å legge denne typen lesing til et annet tidspunkt enn kvelden.

Rett før leggetid kan nemlig en spennende historie føre til at barnet blir mer oppspilt.

Hun har derfor skrevet boken «Sov godt. Historier som hjelper barna å sovne», som er rettet mot foreldre til barn i alderen tre til seks år. Boken består av en samling godnatthistorier og kommer med instruksjoner til deg som leser om hvordan du skal fremføre teksten.

Enkelte steder kan du for eksempel bli bedt om å ta pause, lese saktere eller puste rolig.

Søvnhistoriene er ment å være en mental avslapningsøvelse som hjelper barnet med å distansere seg fra og slippe taket i tanker og følelser.

– Boken er designet for å hjelpe barnet med å komme til ro gjennom å gradvis slappe av. Historiene har forskjellige elementer som hjelper med å roe ned kroppen og slippe tanker og følelser som uroer deg. Akkurat som hos voksne kan barn ha mange tanker når de skal sove som er vanskelig å slippe, sier hun.

Tror dagens foreldre sliter mer med søvn

Etterspørselen etter produkter som kan få barn til å sovne synes å være enorm.

I tillegg til søvnbøker har vi de siste årene sett alt fra dukker som avgir beroligende lyder, til smartsenger som vugger babyen i søvn. Søvnproblemer er også en gjenganger i diverse nettforum, hvor utslitte og desperate foreldre ber om gode råd.

Kan alt dette tyde på at dagens foreldre sliter mer enn tidligere generasjoner med å få barna sine til å sovne?

– Ja fordi hverdagen i dag, der begge foreldrene som regel jobber heltid, stiller store krav til at barnets søvn fungerer. Dersom barnet ikke sover, er barnet for trøtt om morgenen og det kan føre til konflikter, svarer Boye.

– Barnets dårlige søvn kan også forstyrre foreldrenes søvn. Dersom den siste energien din hver natt går til å få barnet til å sovne, kan det være veldig stressende. Jeg tror vi levde mer fleksibelt tidligere.

HJELPER FORELDRE OG BARN MED SØVN: Ifølge psykolog og forfatter Helena Kubicek Boye kan det å velge feil bøker til lesestunden på sengen føre til at barna blir mer oppspilte og våkne. FOTO: Bengt Alm
HJELPER FORELDRE OG BARN MED SØVN: Ifølge psykolog og forfatter Helena Kubicek Boye kan det å velge feil bøker til lesestunden på sengen føre til at barna blir mer oppspilte og våkne. FOTO: Bengt Alm Vis mer

De tydeligste tegnene på at barn er for trøtte, er at de blir lett sinte, sier nei og ikke orker ting de burde. Men det kan ifølge psykologen også være det omvendte, da et overaktivt barn også kan være et tegn på for lite søvn.

Det er riktignok viktig at foreldre aldri bruker sengen eller det å sove som en trussel i konflikter, slik at legging forblir en positiv opplevelse.

– Hos foreldrene kan mangel på søvn ofte vise seg gjennom uro og stress, men også dårlig humør. Vi blir lettere syke og studier viser til og med at medfølelsen reduseres, vi blir mer egoistiske og trekker oss unna, sier Boye.

Faste rutiner viktigst

Kornelia Beiske er somnolog og spesialist innen klinisk nevrofysiologi, og jobber blant annet med søvnutredning ved EEG-Laboratoriet i Oslo. Hun er enig i at gode og regelmessige leggerutiner er viktig for å gi barn en god natt søvn.

Lesing er ett eksempel på en slik rutine, da det signaliserer for barnet at det er på tide å slukke lyset og sove. Men hun mener det ikke nødvendigvis er slik at foreldre behøver å kjøpe en egen bok til dette formålet.

– En slik bok har sikkert en behagelig fortelling. Hvis denne boken gjør at man kommer i gang med mer regelmessig lesing i forbindelse med leggetid kan den være fin å prøve, men etter min mening ikke «nødvendig», sier hun.

– Det er først og fremst rutinen med lesing til bestemt tidspunkt og gjerne på samme sted som innleder søvn hos små barn.

– Samtidig er det fint å tenke over innhold, skumle bøker eller andre bøker som fører til mye engasjement før leggetid kan gjøre det vanskeligere for noen barn å sovne.

GODE RUTINER VIKTIGST: Lege Kornelia Beiske mener rutinene rundt leggetid er viktigere enn hva dere leser. FOTO: Privat
GODE RUTINER VIKTIGST: Lege Kornelia Beiske mener rutinene rundt leggetid er viktigere enn hva dere leser. FOTO: Privat Vis mer

Sengen skal først og fremst forbindes med søvn

Også voksne kan oppleve at lesning fører til avslapning slik at det blir lettere å finne roen og sovne, men det forutsetter ofte at vi leser fra papir og ikke skjerm.

En del av dagens søvnproblemer, både blant barn og voksne, kan nemlig spores tilbake til den økte bruken av digitale dingser. Flere studier har vist at det blå lyset fra skjermene hemmer utskillelsen av søvnhormonet melatonin.

Å lese på sengekanten er riktignok ikke løsningen for alle. Ifølge Beiske bør faktisk personer som har større vansker med innsovningen unngå å lese i sengen.

Hvis man har insomni og leser i sengen kan problemene forsterkes da sengen blir sett på et sted hvor man ikke nødvendigvis sover. Blant behandlingsalternativer er noe som heter «stimuluskontroll» som går ut på å styrke positive assosiasjoner mellom søvn og seng, det vil si at sengen skal kun brukes til soving og eventuelt sex.

– Alle andre aktiviteter, inkludert lesing, bør derfor foregå andre steder, forklarer hun.

Helena Kubicek Boye tre beste tips til småbarnsforeldre som sliter med å få barnet til å sovne:

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer