Skolestart er like om hjørnet, noe som betyr mange spente kommende førsteklassinger (og ikke minst spente foreldre!). Det å begynne på skolen er helt klart et av de store milepælene i et barns liv og som foreldre ønsker vi selvsagt at overgangen skal gå så smidig som mulig.
Men mange foreldre bekymrer seg helt unødvendig, mener Mona Herskedal Fjelland, styrer i Espira Halsnøy Kloster Barnehage. Hun opplever at mange foreldre sammenligner barna sine med andre og at de er for opptatt av alt det de tror barnet deres «bør kunne». Spesielt når det kommer til det faglige nivået.
– Mange stresser med at barnet ikke kan skrive navnet sitt, eller at det ikke er interessert i bokstaver og tall. Men skolen skal være klar for å møte alle barn og legge til rette opplæringen ut fra barnets behov, så dette er det ikke nødvendig å stresse med.
– Noen er redde for at barnet har kommet litt for langt i lese- og skriveutviklingen og lurer på om de må holde tilbake. Det trenger man heller ikke, skolen skal også legge til rette for at de som er kommet litt lengre får utfordringer. Andre stresser med at barnet ikke kan knytte skolissene sine, men dette er ingen krise, da kjøper du bare sko med borrelås, sier hun.

Bruker mye tid på å gjøre barna trygge
Barneskolelærer Silje Nausthaug jobber mye på første trinn. Hun erfarer også at enkelte foreldre henger seg litt for mye opp i at barna skal kunne mye faglig før skolestart.
– Den første tiden på skolen blir brukt mye til å gjøre barna trygge og skape et godt miljø i klasserommet. Overgangen fra barnehage til skole kan for noen være stor, mens andre tilpasser seg skolehverdagen raskt. En del ting er annerledes på skolen enn i barnehagen. Og særlig som nye «skolebarn foreldre» så kan det virke litt skummelt å forlate barnehagens trygge rammer.
– På skolen er det ofte færre voksne og barna må trene på det å være mer selvstendig. Men man må som forelder huske på at skolen og lærerne er gode på dette og at de har tatt imot førsteklassinger mange ganger. Skolen er best på skole, mens foreldrene er eksperter på sitt barn. Derfor er et godt samarbeid avgjørende for en god skolehverdag for barna.
Unngå å «mase» for mye om skolestart
Mens noen barn gleder seg veldig til skolestart, føler andre seg ikke klare i det hele tatt. Nausthaug mener det er viktig å svare barna på de spørsmålene de har om skolen, men at foreldre bør unngå å gi alt for mye informasjon.
– Det kan virke overveldende for barna. Øv heller på å utvikle selvstendigheten til barna og snakk positivt om skolen, sier hun.
– Jeg opplever at noen voksne allerede ved oppstart av siste år i barnehagen begynner å snakke om skolen. Voksne rundt barnet spør barnet i mange måneder før skolestart om de gleder seg og at de nå snart skal slutte i barnehagen. La barna få nyte det siste året i barnehagen uten å «mase» om skolestart for tidlig, det er så klart annerledes hvis barnet selv tar det opp. Har foreldrene selv hatt utfordringer i forhold til sin skolegang så tenker jeg det er viktig at man ikke snakker om dette til barna.
Styrk selvfølelse og selvstendighet
Sosiale ferdigheter er ifølge Mona Herskedal Fjelland i Espira Halsnøy Kloster Barnehage, det aller viktigste man kan lære seg eller øve på før skolestart.
Dersom barnet har noen å være sammen med, vil den første tiden kjennes litt tryggere, noe hun også mener er essensielt for læring.
– Mange skoler bruker mye tid på det sosiale den første tiden, og det tror jeg er veldig viktig. Skal jeg gi tips om hva man kan øve på, så må det være å styrke selvfølelsen og selvstendigheten til barnet. Vis barnet at det er godt nok som det er. Vi er alle forskjellige, men det er plass til alle. Det å ha tro på seg selv, kjenne seg selv, sine følelser og behov gir et godt utgangspunkt for læring. La barna føle seg verdifulle uansett om de mestrer eller feiler.
– Selv om barna er små når de begynner på skolen kreves det mer selvstendighet enn i barnehagen. Det å kunne ta vare på seg selv og andre rundt seg gir mestringsfølelse. Man må også i større grad vente på tur og dele på oppmerksomheten når det er færre voksne som kan hjelpe.

Skolestart: Kan barnet mitt bytte klasse?
Lærer gjennom lek
Grunnlaget for skolegangen legges i barnehageårene. Fjelland understreker imidlertid at de i barnehagen først og fremst er opptatt av barndommens egenverdi. Det vil si at barnehagen ikke bare er en forberedelse til voksenlivet, men at den er verdifull i seg selv.
– Leken er veldig viktig i barnehagen. Barna lærer og erfarer gjennom lek og vi jobber mye med sosial kompetanse, selvstendighet, lekeferdigheter og inkludering. Alt dette legger et viktig grunnlag for overgangen til skolen.
– Vår barnehage ligger rett ved siden av skolen og vi har derfor en fantastisk mulighet for en god overgang. Vi har besøksdager hver måned. Barna får besøke klasserom, gymsal, SFO og leke på uteområdet. Barna får også tildelt fadderbarn fra fjerde klasse som de blir litt ekstra kjent med før skolestart, dette skaper trygghet.

La barna få bli kjent med skolen
Noen barn kan imidlertid grue seg litt til skolestarten. I slike tilfeller er det ifølge barneskolelærer Silje Nausthaug viktig å møte barna på en god måte og ikke bagatellisere følelsene deres.
– Snakk med barna og la de sette ord på det som er vanskelig. Ofte er det fordi det er noe som er ukjent og de ikke helt vet hva som venter dem. Ta barna med på tur til skolen. La de få leke på uteområdene og kanskje avtal med skolen at barna kan få noen ekstra besøk, få se klasserom og snakke med lærer før skolestart. Jeg opplever at disse tingene gjør at de fleste barna blir mer trygge før skolestart.
– Det kan også være lurt å la barna få starte på AKS/SFO før skolestart. Da kan de bli kjent med skolen og elever før skolen starter og da opplever vi ofte at barna er trygge før skolen starter opp.
Barnehagestyrer Mona Herskedal Fjelland mener at det også er viktig å snakke positivt om skolen og lærerne.
– Dette gir en positiv holdning til barnet som igjen kan motivere til læring og skape trivsel. Jeg tror også det er viktig å forklare at skole ikke bare er morsomt hele tiden, det krever noe av barnet å lære.
– Men ikke stress dem med å lære mest mulig gjennom sommeren, hverdagen begynner tidsnok med krav og forventninger. Nyt sommeren og bruk tiden sammen!

- Nei, alt må ikke være nytt til skolestart!
Tre ting det kan være lurt å øve på før skolestart:
Gå på do uten hjelp: Det er ikke alltid så lett for læreren å hjelpe midt i undervisningen, men om barnet ditt fortsatt har behov for hjelp er det ingen krise. Snakk med lærerne på forhånd.
Kle av og på seg selv: Det kan være lurt å øve litt på å kneppe knapper og lukke glidelåser. I starten handler det mest om å kle på seg yttertøyet sitt selv, men enkelte skoler begynner med svømming allerede i første klasse og må da klare å kle på seg og dusje selv. Borrelås er helt supert om barnet ikke har lært seg å knyte skolissene sine selv ennå.
Matsituasjonen: På mange skoler er det vanlig å sette av litt ekstra tid til spising på første trinn. Det kan allikevel være lurt å la barna få øve på å åpne og lukke sekken, drikkeflasken og matboksen. Samt at de skal spise når det er satt av tid til det og kunne sitte rolig under måltidet.

- Noen barn blir skuffet første skoledag
