BARNEVOGN PÅ BUSS: Mange lar derfor babyen eller små barn ligge i vogna under hele bussturen. I bybusser med ståplasser er det lovlig, men likevel ikke helt risikofritt. FOTO: NTB Scanpix
BARNEVOGN PÅ BUSS: Mange lar derfor babyen eller små barn ligge i vogna under hele bussturen. I bybusser med ståplasser er det lovlig, men likevel ikke helt risikofritt. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Barnevogn på buss:

Lar du babyen ligge i vogna på bussen?

- Til tross for at dette er tillatt, er det vanskelig å vurdere risikoen, sier Trygg trafikk.

For de fleste er det praktisk umulig å drasse med seg en tung bilstol hver gang de skal ta bussen sammen med barna. Mange er avhengig av bussen uansett om de skal levere i barnehagen, på kafé eller bare på besøk hos venner eller familie. Da har man mer enn nok med å få med seg vogn, stellebag, mat, klesskift, bleier og leker.

Mange lar derfor babyen eller små barn ligge i vogna under hele bussturen. I bybusser med ståplasser er det lovlig, men likevel ikke helt risikofritt.

LES OGSÅ: Derfor kan tenåringer ha en tendens til å være sure

Kan være farlig

- All transport medfører risiko og til tross for at dette er tillatt, er det vanskelig å vurdere risikoen. Bussulykker er sjeldne, men spesielt hvis bussen velter, er det et potensiale for skader når passasjerer og løse gjenstander ikke er sikret, sier Bård Morten Johansen, som er seniorrådgiver ved Fag- og kommunikasjonsavdelingen i Trygg Trafikk.

I buss med godkjente ståplasser er det ofte satt av egen plass til barnevogner. Dette er tillatt, og vurdert som sikkert på samme måte som stående passasjerer på grunn av fartsnivået på ruten.

- Vi har heldigvis ikke mottatt rapporter om skader på barn i barnevogn på buss. Det vil uansett være en fordel å sikre vognen mot en seterygg eller vegg i bussen, slik at den ikke triller ved oppbremsing, sier Johansen.

I bybusser er det over 45 prosent ståplasser, som kan benyttes av både voksne og barn. Loven sier at det er lovlig å la barnet ligge i vognen under hele turen, uansett om bussen kjører i 30 eller 70 km/t.

LES OGSÅ: Gamle legoklosser kan være giftige for barn

Derfor er det lovlig

De tekniske kravene til busser er regulert gjennom EU-rett. Formålet med dette er å skape et enhetlig krav til buss innenfor EU. Dette skal både ivareta passasjerenes sikkerhet, og lette omsetteligheten av busser i det indre marked.

Det kun krav om sikring i buss klasse II og III, ikke de typiske bybussene (buss klasse I).

- Det som blir kalt «bybusser», er de bussene som hovedsakelig er innrettet med ståplasser, brede dører, lavt gulv og store flater. Dette gir bedre mulighet til hyppig av- og påstigning, samtidig som det er lettere å gå av og på og bevege seg inne på bussen for personer med funksjonshemminger, sier rådgiver Anette Hauge i Statens vegvesen.

Det ligger imidlertid ingen begrensninger i regelverket for å bruke denne type buss utenfor tettbygde strøk, på veier med høy fartsgrense.

- I Norge står vi overfor en utfordring knyttet til det særegne bymønsteret vi har. Her kan det være større avstander innenfor bygrensene, som ofte forbindes med veier med høy hastighet. Det kan også være lengre avstander mellom tettsteder. Det forekommer derfor at bybussene må bevege seg ut på slike veier på deler av rutene, sier Hauge.

Ønsker å gjøre det sikrere

I 2013 gjennomførte Statens vegvesen en høring med forslag til ny maksimal hastighet for slike busser. Forslaget gikk ut på at bybusser maksimalt kan kjøre 70 km/t. Endringen trådte i kraft i 2014.

- Fylkeskommunen har myndighet til å bestemme at det kun skal brukes buss utstyrt med setebelte. Dette vil imidlertid medføre at det vil ta lengre tid å sige av og på, sier Hauge. Busser med høyere gulv vil også føre til dårligere tilgjengelighet for funksjonshemmede.

Dette sier loven

Hovedregelen er at bilbelte brukes der det er montert. (Forskrift 21. september 1979 nr. 7 om bruk av bilbelte (verneutstyrforskriften) § 1 første ledd). § 1 annet ledd uttaler videre at «I denne forskrift menes med bilbelte ethvert belte til sikring av sittende person (…)». Det er derfor kun krav om bruk av bilbelte for sittende personer.

Bybusser er fritatt fra disse reglene, og det er derfor lovlig å ha barnet liggende i vognen. På andre busser (turbusser) er det krav om setebelter til alle, og da skal det også være godkjent sikring av barn.

Barn yngre enn 3 år skal i turbuss bruke godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet, eller slikt utstyr i kombinasjon med ordinært bilbelte. Når slikt utstyr ikke er tilgjengelig, skal ordinært bilbelte brukes på egnet måte. Barn som er 3 år eller eldre skal bruke ordinært bilbelte på egnet måte.

Spesialreglene for bruk av bilbelte i buss finner vi i verneutstyrforskriften § 1 fjerde ledd. Her blir det presisert med vanlig skrift at «for buss, med unntak av buss gruppe M3 I («bybuss»), (…) gjelder: a) bilbelte og annet utstyr til sikring av personer (…) brukes av sittende».

- Dette vil si at kravet om at bilbelte skal brukes der det er montert, ikke gjelder bybusser, presiserer Hauge.

BARNEVOGN PÅ BUSS: - All transport medfører risiko og til tross for at dette er tillatt, er det vanskelig å vurdere risikoen. Bussulykker er sjeldne, men spesielt hvis bussen velter, er det et potensiale for skader når passasjerer og løse gjenstander ikke er sikret, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
BARNEVOGN PÅ BUSS: - All transport medfører risiko og til tross for at dette er tillatt, er det vanskelig å vurdere risikoen. Bussulykker er sjeldne, men spesielt hvis bussen velter, er det et potensiale for skader når passasjerer og løse gjenstander ikke er sikret, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Trygg trafikks tre anbefalinger for barn i buss

1. Barn under 15 kg i turbuss: Barn under 15 kilo bør sitte i et vekttilpasset barnesete i bussen. Dette kan være et forovervendt sete i vektklassen fra 9 kilo opp til 18/25/36 kilo, hvilket forutsetter at bussen er utstyrt med trepunktsbelter. Det kan også være et bakovervendt sete i vektklasse opp til 18 eller 25 kilo, som er integrert i bussens seter.

Hvis ikke barnehagene og transportselskapene klarer å oppfylle disse anbefalingene, bør ikke barnehagene reise på busstur med de minste barna.

2. Barn over 15 kg i turbuss: Barn over 15 kilo bør sitte sikret på bilpute eller i beltestol i bussen. Dette er et råd som i like stor grad gjelder de yngste skolebarna (under 36 kilo).

3. I bybuss: Barnehager som skal på tur med barna bør:

  • Ikke bruke bybusser hvis ruta går på veier der fartsgrensen er over 50 km/t.
  • Plassere barna i hvert sitt sete, ikke la dem stå i bussens midtgang.

Dette er råd som i like stor grad gjelder de yngste skolebarna.

Trygg Trafikk ser at disse anbefalingene medfører praktiske problemer for barnehager og foreldre, som ønsker å transportere de minste barna i buss. Vi mener likevel at her må hensynet til sikkerhet gå foran fremkommelighets- og transportbehov.

​LES OGSÅ: «Hanne» revnet under fødselen, og gikk med plager i to år før hun fikk hjelp

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: