SQUISHIES: I fjor fikk vi fidget spinners og slim, nå er det gummileketøyet squishies som gjelder! Foto: Produsentene
SQUISHIES: I fjor fikk vi fidget spinners og slim, nå er det gummileketøyet squishies som gjelder! Foto: Produsentene Vis mer

Squishies:

Lektøysfarsotten «Squishies» har invadert Norge

Takket være sosiale medier som Youtube, kjenner norske barn de nye leketøyene lenge før de kommer for salg i butikkene.

Dersom du er forelder og ikke har hørt om squishies før, er du herved advart; sjansen er stor for at hjemmet ditt snart vil være invadert av disse myke, små gummidingsene!

Squishies er myke å klemme på og kommer i et utall ulike varianter, som for eksempel fantasidyr eller frukt. Leketøyet kommer opprinnelig fra Japan og begynte for alvor å bli populært i USA i fjor sommer. Ifølge en artikkel i New York Magazine har de i likhet med fidget spinners en beroligende effekt, som en slags «stressball» for barn.

Gabriel Sturm er kategorisjef for squishies i Top Toy, selskapet som selger leketøy gjennom leketøyskjedene BR og Toys R Us. Han sier etterspørselen etter squishies har vært helt enorm og at leketøyet har vært en kjempehit fra dag én.

– I fjor kom det tre store leketøystrender; fidget spinners, «gjør ditt eget slim» og squishies. Felles for alle disse er at de er drevet frem av sosiale medier som Youtube, og barna kjente til produktene fra internett lenge før de kom for salg i de nordiske butikkene. Mens det tidligere kanskje kunne ta opptil ett år for en leketøystrend å komme til Norge, skjer det nå enormt raskt – mer eller mindre samtidig.

– Vi har derfor ikke gjort noe annet for å selge disse produktene enn å ha dem tilgjengelige i butikken, men vi traff trenden tidligere enn andre og har solgt langt flere enn vi trodde, forteller han.

STRESSBALL FOR BARN?: En grunn til at squishies har blitt så populære, er at de er gode å klemme på. Foto: Stayclassy.no
STRESSBALL FOR BARN?: En grunn til at squishies har blitt så populære, er at de er gode å klemme på. Foto: Stayclassy.no Vis mer

Rekker knapt å fylle butikkhyllene

Sturm bekrefter at squishies-farsotten fortsatt er veldig het og at de selger mer nå enn de gjorde da de begynte salget i oktober i fjor. For å møte etterspørselen har selskapet annen hver uke flydd hjem store lass med leker fra Asia.

Det har allikevel ikke klart å forhindre at leketøysforretningene stadig går tomme.

– Når man har denne typen supertrend er det veldig vanskelig å kjøpe hjem riktig volumer. Det kan jo fort være slik at dette om en måned ikke er interessant for barna lengre og da er risikoen at man blir sittende med et stort volum som man ikke får solgt, sier han.

– Men hva er det egentlig med dette leketøyet som gjør at det har blitt så populært?

– Den som kunne svare på det. Jeg tror det handler om at det har blitt et slags samlerobjekt for barna og at de har et ønske om å ha mange ulike figurer. Visse blir også regnet som mer eksklusive enn andre.

LES OGSÅ: Dette er tidenes beste leketøy

NOE «ALLE» SAMLER PÅ: Marie (10) har så langt fire squishies, men mamma Heidi Marie tror ikke det blir så mange flere. Foto: Privat
NOE «ALLE» SAMLER PÅ: Marie (10) har så langt fire squishies, men mamma Heidi Marie tror ikke det blir så mange flere. Foto: Privat Vis mer

Vanskelig å nekte barna

– Man kan kjenne på dem og samle på dem. Jeg liker Squishies fordi det er forskjellige figurer, former og farger på dem, det er gøy, forteller Marie Sperre (10).

Så langt har hun fire squishies og forteller at hun først fikk høre om dem da noen i klassen hadde dem med seg på skolen.

– Jeg har også sett masse videoer om det på Youtube. Squishies er veldig populært på skolen min. De fleste har squishies som vi snakker om og samler på, forteller hun.

Mamma Heidi Marie Sperre har forståelse for at slike leketøystrender er spennende for barn.

De forsterkes gjennom sosiale medier som Youtube, der de blir eksponert for nye ting hele tiden. Squishies avløste fjorårets store dille, slim - og jeg synes vel egentlig ikke at dette er så mye bedre. Det er ikke spesielt utfordrende, da det er leker med veldig avgrenset bruksområde, sier hun.

Heidi Marie synes allikevel det er vanskelig å nekte barna å ta del i disse «dillene».

– Men vi begrenser det så mye vi kan. Vi kjøpte noen på Ebay som ingen andre hadde, det var ekstra gøy. Men jeg tipper at dette varer i kort tid, så vi kjøper nok ikke så mange flere, sier hun.

– Jeg føler et ansvar for å begrense innkjøp av sånne leker, mest av alt av miljøhensyn. Disse trendene kommer og går fort, det blir mye plast og søppel av sånne ting. Dette er leker man ikke kan bruke til annet enn å klemme på og samle på. Samtidig skjønner jeg jo at barna ønsker å leke med ting «alle andre» har og snakker om. Vi lander nok derfor på en mellomting, barna får litt av denne typen leker.

LES OGSÅ: Ny studie viser at for mange leker ikke er bra for barna

IKKE ET NYTT FENOMEN: Selv om vi i dag opplever at leketøysfarsottene kommer raskere og hyppigere, er det ifølge markedsføringsekspert Trond Blindheim langt ifra et nytt fenomen. Foto: Høyskolen i Kristiania
IKKE ET NYTT FENOMEN: Selv om vi i dag opplever at leketøysfarsottene kommer raskere og hyppigere, er det ifølge markedsføringsekspert Trond Blindheim langt ifra et nytt fenomen. Foto: Høyskolen i Kristiania Vis mer

Langt ifra et nytt fenomen

Markedsføringsekspert og rektor ved Høyskolen i Kristiania, Trond Blindheim, forteller at denne typen leketøysfarsotter har eksistert i mange år.

– Da jeg var barn husker jeg at alle skulle ha Coca Cola jo-jo-er. De fantes i mange farger og var litt ulike, slik at barn ønsket å samle på dem, sier han.

For å skape slike farsotter finner selgerne ifølge Blindheim gjerne opinionslederne blant barna som de utstyrer med gratis leketøy.

– Når de kuleste barna i klassen har en slik, går hele klassen og kjøper en slik i morgen og resten av skolen i overmorgen. En viktig forutsetning for slike farsotter er at man har massedistribusjon og at de selges i de største kjedene. Til slutt utvikler det seg til en slags markedsepidemi som tar helt av, men som gjerne forsvinner like fort igjen.

Blindheim ser også at det blir stadig mer vanlig å bruke kanaler som Youtube og andre sosiale medier for å nå ut til barna med slike leker.

– Dagens barnerom minner nå mer og mer om foreldrenes kontor, da de er fylt av smarttelefoner og pc-er. Dette gjør den kommersielle verden og de forlokkende tilbudene bare et tastetrykk unna. Det gjør det lett å nå barna med tilpasset reklame og forbrukerrettet innhold mot barn spres veldig fort, sier han.

LES OGSÅ: Forbrukerrådet advarer mot leker - fremmede kan avlytte barnet ditt

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: