– Vi blir ofte gjenkjent, både av barn og voksne. Det kan være utfordrende, men man blir vant til det og så er det bare hyggelige mennesker som kommer bort, forteller Elizabeth Groven Salvesen (28), med et smil.
Det er mulig du ikke drar kjensel på navnet hennes, men om du er litt aktiv på TikTok er sjansen stor for at du har sett henne i ulike filmer.
Sammen med ektemannen Just Andreas Salvesen (29) og datteren Louisa Amelia (3) driver hun nemlig «The Norwegian Family», som er en av Norges aller mest populære TikTok-kanaler.
Familien har nesten 300 000 følgere på TikTok og den mest sette filmen har mer enn seks millioner visninger. I den vittige filmsnutten får vi se hva Louisa Amelia, som da var 5,5 måneder gammel, gjør når hun er hjemme alene og koser seg med Smash og Grandiosa.
– Slagordet vårt er «We make people smile», da vi vil at alt vi gjør skal spre glede. Vi startet med dette helt i starten av pandemien hvor alt var så omveltende. Jeg tror vi traff folk fordi de trengte litt glede i hverdagen og få noe å smile av, forteller Elizabeth.

Liv (32) er blitt en ryddedronning på TikTok!
Jobbet med Logan Paul
Den virale suksessen er imidlertid ikke helt tilfeldig, da både Elizabeth og Just Andreas har lang erfaring med sosiale medier. Før de fikk barn, jobbet de delvis som influencere og reiste blant annet Europa rundt på ulike sponsede turer.
Just Andreas har i flere år også jobbet med å lage innhold for kjente personer, deriblant brødrene Logan Paul og Jake Paul som er to av USAs mest kjente YouTubere.
Det var imidlertid influenceren Tristan Tales, som Just Andreas også har jobbet med, som oppfordret ekteparet til å starte sin egen TikTok-kanal.
– Tristan er en god venn av oss og det var faktisk han som viet oss da vi giftet oss i Los Angeles i februar 2020. Da vi var i USA mente han at vi bare burde hoppe i det og lage vår egen TikTok-kanal. Elizabeth var nok litt skeptisk, men før vi hadde landet i Norge hadde vi opprettet kontoen, forteller Just Andreas.
Med sterk kompetanse innen innholdsproduksjon, tok det bare noen få dager før de første filmene paret lagde gikk viralt.
– Vi valgte å la datteren vår være hovedpersonen i alle filmene og satset på litt «Tom og Jerry humor». Da vi la ut filmen hvor hun spiste Grandiosa og Smash, fikk vi over 50 000 følgere på under 24 timer, forteller Elizabeth.
– Etter dette har hun blitt kjent igjen som «Smash-babyen fra TikTok».
Familien har også mange følgere på YouTube og Instagram, hvor de går mer i dybden og lar folk få bli bedre kjent med dem og datteren.
– Fokuset er å vise hvordan vi har det, samtidig er vi opptatte av at følgerne ikke skal se alt. Vi er uredde i det vi gjør, men det er viktig å verne om privatlivet. Vi viser også hvordan vi jobber og hva som foregår «bak scenen». Jeg tror mange finner glede i å se at alt ikke er så perfekt hele tiden, sier Elizabeth.
Vil ikke bruke datteren kommersielt
Siden de begge har kjent på hvor krevende det kan være å leve av sosiale medier, bestemte de seg tidlig for at The Norwegian Family ikke skulle være hovedinntektskilden deres.
– Å leve av sosiale medier er et rotterace på godt og vondt. Til tross for at man har mange følgere, krever det ekstremt mye arbeid. Helt fra starten av bestemte vi oss derfor for at dette skulle være en hobby som både skulle gi oss og følgerne glede, sier Elizabeth.
Just Andreas er enig. – Vi vil heller ikke bruke datteren vår til kommersielle oppdrag og har derfor konsekvent sagt nei til alt av forespørsler som har kommet, sier han.
Mange foreldre er skeptiske til å legge ut bilder av barna sine i sosiale medier. Elizabeth innrømmer at også hun har tenkt mye på at datteren deres er veldig sentral i innholdet de produserer.
– Hun har ikke kunnet samtykke til at hun selv synes det er greit. Vi har derfor gått mange runder på dette og har landet på at vi deler innhold som primært skal skape glede. Hvis det kommer en dag hvor hun mener at det ikke er greit og hun ikke vil være en del av dette, setter vi selvsagt henne først.
– Vi vet at mange er motstandere av det å dele bilder og filmer av barn på nett, men vi har valgt å ta en annen vei og det gjør oss ikke til dårlige foreldre av den grunn.

Opplevde stor personlig krise
Hyppig publisering av morsomme filmer som oser skaperglede og fantasi, førte til at familiens følgerskare i sosiale medier økte i et rasende tempo. Men for ett år siden skulle det skje noe som satte en stopper for kreativiteten.
Midt i pandemien ble nemlig Elizabeths far brått alvorlig syk og ikke lenge etterpå døde han.
– Det er ikke lett å lage inspirerende og artig innhold i sosiale medier når man står midt oppi en av de største krisene man har vært borti, sier hun.
– Etter at faren min døde trengte vi tid til å stable oss på beina igjen. I starten ga vi ikke følgerne våre noen detaljer, men mange spurte oss om hva som hadde skjedd og hvordan det gikk med oss. Når man står i en slik krise, forsøker man å holde masken utad. Det er nok en forsvarsmekanisme, da jeg måtte kjenne at jeg klarte å fungere på det private plan før jeg kunne være aktiv i sosiale medier igjen. Man kan kanskje diskutere om dette er positivt eller negativt, men det var naturlig for oss, sier hun.

Norsk politimann smelter hjerter over hele verden i TikTok-video
VideoVelger å være mer åpen
Etter nøye overveielser, valgte de for ikke så lenge siden å starte opp igjen. Støtten de fikk fra følgerne sine da de fortalte om hva som hadde skjedd, var overveldende.
– Vi har valgt å være tydelig på at vi har vært gjennom en krevende prosess som gjorde at vi måtte ta en pust bakken. Omtanken og medfølelsen de har vist har vært helt fantastisk, så vi kjente bare «wow, dette har vi lyst til å fortsette med». Vi hadde savnet det forholdet vi har til følgerne våre, sier Elizabeth.
Hun forteller at hendelsen også har endret hva hun velger å dele i sosiale medier.
– Det jeg har lært av denne prosessen, er at det fungerer bedre å være ærlig om hvordan ting egentlig er, fordi det er så mange som har opplevd det samme. Om man gjennom åpenhet kan være en god inspirasjon, er det ekstremt verdifullt.
– Etter dette har jeg derfor på min personlige Instagram valgt å være mer åpen og ikke bare fortelle om de dagene som er full av glede og humor, men også om de som er grå. Det er viktig å vise, kanskje spesielt til yngre følgere, at livet ikke er en rett strek. Livet beveger seg opp og ned.

Prinsesse Madeleine avslører hvorfor hun deler bilder av barna i sosiale medier
Inspirasjon og underholdning
Tidligere var influencere som delte bilder av barn synonymt med mammablogging. I dag er sosiale medier fulle av barnebilder i alle mulige situasjoner, både positive og negative.
Sosiale medier-ekspert Astrid Valen-Utvik tror det handler om at dette er innhold veldig mange av oss føler vi kan relatere oss til.
– Vi kan for eksempel få inspirasjon til vår egen foreldrerolle, med lure tips og triks. Eller så kan vi få et avbrekk, kjenne oss igjen og føle en samhørighet med innhold som er et underholdende skråblikk på foreldrerollen.
– Før handlet det om at ting skulle se fint, inspirerende og hyggelig ut, og den type innhold er nok absolutt der fortsatt. Men, det har også kommet mer innhold i form av dette skråblikket på foreldrerollen. De som opplever at de lager innhold «sånn som det virkelig er», sier hun.
Sosiale medier-eksperten mener imidlertid TikTok-filmene som The Norwegian Family lager, havner i en litt annen kategori.
– Dette er en konto med et veldig tydelig humor- og underholdningsfokus, hvor datteren er «karakterene» på profilen, men de bruker samtidig seg selv i vesentlig grad også. Her er det aller mest fokus på å fortelle en historie, og lage en fortelling hvor videoer klippes og ulike teknikker brukes, for å få frem poenget med videoen, sier hun.
– Personlig så opplever jeg dette som «mer spiselig» innhold, enn innhold hvor jeg opplever at foreldrene utleverer barnas gleder, sorger og utfordringer i hverdagen, men det er naturligvis fortsatt eksponering av barn i innholdet. Det blir spennende å se hvordan kontoen utvikler seg etter hvert som følgerbasen, engasjementet og barnet vokser.

Gullgruve for kommersielle aktører
Valen-Utvik, som i disse dager er aktuell med boken «Hvordan oppnå suksess i sosiale medier», opplever at stadig flere foreldre, deriblant influencere, har blitt bevisste på den eksponeringen de har av barna sine.
– Det er naturligvis mange som fortsatt deler bilder av barna og som takker ja til kommersielle samarbeid med barna i fokus, men jeg opplever at stadig flere velger en mer restriktiv linje når det kommer til eksponering av barn i sosiale medier, sier hun.
Hun forteller at influencere som har foreldrelivet som hovedfokus er en gullgruve for kommersielle aktører innen barneutstyr, da foreldre er en målgruppe som gjør grundig research før de kjøper produkter og som også lar seg inspirere av personer de følger i sosiale medier.
– Det er viktig at vi stadig tar debatten om hvor grensene går for hva som er godt nok når det kommer til barnas rettigheter. Jeg vil si at det å bruke dine egne barn som aktive reklameplakater for produkter, før de selv kan ta et veloverveid valg om dette er noe de ønsker eller ikke, det er noe som bør tenkes godt gjennom om man ønsker å gjøre, sier hun.

#Assholeparents legger ut bilder av sine gråtende barn
