<b>KAN HJELPE BÅDE LITEN OG STOR:</b> Stimuler mørkehormonet riktig! Foto: Shutterstock.com ©
<b>KAN HJELPE BÅDE LITEN OG STOR:</b> Stimuler mørkehormonet riktig! Foto: Shutterstock.com ©

Lyset gir barnet god søvn

Trikset hjelper barnet å etablere døgnrytme

Rådet kan hjelpe både baby, større barn - til og med voksne som sliter med søvn og døgnrytmen!

Det nyfødte barnet er født uten døgnrytme. Da babyen lå i mors mage, var det ingen forskjell på natt og dag, og søvnmønsteret helt ulikt det større barn har etablert med lang, sammenhengende nattesøvn og en eventuelt kortere formiddagslur.

Sover barnet ditt for lite? Sjekk her!

Babyen våkner ofte, trenger melk og har mange soveperioder gjennom døgnet av kortere eller lengre varighet – til å begynne med virker det nokså uforutsigbart når babyen finner det for godt å sove.

- Ingen barn er født med normal døgnrytme, og har naturlig nok ingen følelse av hva klokka er, forteller forsker og psykologspesialist Mari Hysing, ved forskningsselskapet Uni Research Helse. 

MARI HYSING: Forsker på barnets søvn Foto: URH
MARI HYSING: Forsker på barnets søvn Foto: URH Vis mer

Hun og flere forskere har kartlagt søvnmønsteret det første leveåret for å se hva som kjennetegner barn som utvikler søvnvansker over tid. Forskningen baserer seg på informasjon fra den norske Mor-barn-undersøkelsen (MoBa)

Hysing forteller at det er først ved seks måneders alder man kan forvente at barnet sover hele natten.

- En gradvis tilvenning skjer frem mot barnets seks måneders alder. Ved denne alderen kan faktisk barn sove hele natten, og er ikke lenger avhengig av å få mat – selv om mange fortsatt får det.

Dra nytte av mørkehormonet!

AV MED LYSET: La mørkehormonet hjelpe barnet. Foto: Shutterstock ©
AV MED LYSET: La mørkehormonet hjelpe barnet. Foto: Shutterstock © Vis mer

Men det er faktisk noe man kan gjøre, som hjelper barnet å etablere døgnrytme tidlig – og det er et veldig enkelt tiltak som er lett gjennomførbart!

- Melatonin er et hormon i kroppen som vi kaller «mørkehormonet». Hormonet hjelper oss å regulere døgnrytmen, og gjøre oss søvnige om kvelden, forteller Hysing.

- Melatonin skilles ut av pinealkjertelen i hjernen. Denne kjertelen har celler som reagerer på lys og mørke. Og da melatonin er viktig for døgnrytme og da også søvnmønster så vil vi kunne påvirke dette med lys og mørke. 

Mamman til Tobias (18 mnd) har prøvd alt - absolutt alt, for å få en god natts søvn

Ta med barnet ut!

Hysing oppfordrer foreldre å være bevisst på å ha det mørkt om natten, og lyst på dagen. 

- Ta gjerne med baby ut på tur i vogn i dagslys, og unngå å dekke til vognåpningen – det er jo flere grunner til at man bør unngå det – men også for at barnet skal få litt dagslys, forteller Hysing.

FÅ TENKER PÅ AT DETTE HJELPER: Ta i bruk dagslyset for bedre søvn! Foto: Shutterstock ©
FÅ TENKER PÅ AT DETTE HJELPER: Ta i bruk dagslyset for bedre søvn! Foto: Shutterstock © Vis mer

- Melatonin er viktig for søvn og døgnrytme, antagelig spiller hormonet en stor rolle når det gjelder søvn. Men akkurat hvor stor er vanskelig å si, forteller Bjørn Bjorvatn, lege og professor ved Universiteten I Bergen og Leder av Norsk kompetansesenter for Søvnvansker.

- Kan man si at å være mer ute i dagslys vil kunne redusere barns søvnvansker?

BJØRN BORVATN: Forsker på søvn Foto: UIB
BJØRN BORVATN: Forsker på søvn Foto: UIB Vis mer

- Dagslys er nok viktigst for å stabilisere døgnrytmen. Lys virker også oppkvikkende. Men barnas søvnvansker kan være så mangt,  og vi løser sjeldent de vanlige søvnproblemene små barn har med dagslys alene. Men ja – det kan forbedre døgnrytmen.

Reduksjon av søvn på dagtid, gir ikke bedre nattesøvn - det er en myte!

Ha det helt mørkt om natta!

Mange barn sover med nattlys, eller delvis opplysning av soverommet, og hvis barnet tidlig får en vane rundt dette, er det svært vanskelig å snu dette.

Borvatn mener det kan være en god idé å ha det mørkt i rommet barnet sover i fra spedbarnsalder. 

- Mørket fremmer utskillelsen av melatonin. Og lys hemmer produksjonen av melatonin, og det er ikke gunstig for søvnen. 

Nattskrekk er ikke det samme som mareritt. 2-3% av barna rammes av fenomenet.

Kan også hjelpe større barn og voksne

Det er ikke bare de minste barna som kan ha god effekt av lysregulering for å få bedre døgnrytme.

- De samme prinsippene gjelder for større barn, ungdom og voksne. For de fleste av oss vil naturlig dagslys og mørke være tilstrekkelig, forteller Hysing.

LES OGSÅ: Lydene som får babyen til å sovne

Melatonin som legemiddel

Melatonin kan også inntas som tilskudd som legemiddel. Melatonin kan kun kjøpes på resept i Norge, mens det i en del andre land kan kjøpes uten.

- For noen barn, ungdom , voksne med store døgnrytmeforstyrrelser er behandling med medikamentet melatonin også en mulighet, sier Hysing som for øvrig mener man bør være svært tilbakeholden med medikamentell behandling av barns søvnproblemer.

Bjorvatn sier også at for noen barn med alvorlige søvnproblemer kan melatonin i medikamentform vøre nyttig.

- Men det er en legeoppgave å vurdere dette fra pasient til pasient. Jeg vil ikke anbefale ukritisk bruk av dette hormonet til alle barn som sover dårlig. Vi vet for lite om effekter og eventuelt langtidseffekter til å anbefale det. 

LES OGSÅ: Rådene som hjelper din baby til å sove

Til forsiden