Magen din etter fødselen

Når kan man egentlig forvente at kroppen vil bli som den var før du ble gravid?

Bilder fra ulike kvinner. Bildene er tatt i tidsrommet 1 døgn etter fødsel til 9 uker fødsel. Foto: Mammanetts StorMage-galleri
Bilder fra ulike kvinner. Bildene er tatt i tidsrommet 1 døgn etter fødsel til 9 uker fødsel. Foto: Mammanetts StorMage-galleri Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Du har velvillig lånt bort kroppen din til en leieboer i ni måneder. Og nå vil du ha den tilbake! Men magen henger og slenger og har antatt et deigete utseende. Kommer den noensinne til å bli som før?

- I media i dag fremstilles ofte nybakte mammaer som slanke og fine, og de stepper med den største selvfølge opp på jobb noen få uker etter fødsel. Det kan virke som om omverdenen forventer at vi skal løpe halvmaraton 7 måneder på vei, levere hovedoppgaven et par dager før fødsel, troppe opp i joggesko på fødestuen, for så å jogge innom høyskolen å ta en eksamen på vei hjem igjen. Det er ikke slik i virkeligheten, og som jordmor vil jeg heller ikke anbefale dette for noen, sier jordmor Kristina Jacobsen fra Hjemmefødsel.no

Det tok ni måneder å utvikle en høygravid kropp. Du kan ikke forvente at kroppen din omstiller seg til en ikke-gravid tilstand umiddelbart etter du har født. Du er barselkvinne i 6 uker. Bekkenbunnen din har mest sannsynlig blitt svekket gjennom graviditet og fødsel, og må trenes opp igjen. Du blør og føler deg hormonell - men i løpet av de neste seks ukene vil gradvis kroppen din komme tilbake til en ikke-gravid tilstand. Og magen din - den er et kapittel for seg selv!

Til venstre: 1 dag etter fødsel. Til høyre: Samme kvinne 14 dager etter fødselen.
Til venstre: 1 dag etter fødsel. Til høyre: Samme kvinne 14 dager etter fødselen. Vis mer

 

Fire grunner til at magen er der fortsatt!

Trodde du at magen umiddelbart ville forsvinne etter fødselen, er du med stor sannsynlighet blitt svært skuffet. Ja, du har fortsatt mage! Kanskje er mageformen og huden forandret for resten av livet? 

1. Forstørret livmor

Før fødselen veide livmoren (uten foster) 1000 gram. Det vil ta rundt seks uker før livmoren din igjen reduseres til normal størrelse, rundt 50 gram. Denne ekstra livmorvekten og -størrelsen er med på å gi magen din et annet utseende rett etter fødselen enn seks uker senere. Jordmor Marie Svedberg fra Jordmorsenteret.no tipser om å ligge mest mulig på magen de seks første ukene etter fødsel, selv om melketunge bryst kan begrense noe. Å ligge på magen bidrar sterkere til at livmoren trekker seg sammen igjen.

2. Huden har vært utsatt for sterk strekk

Det er i hovedsak tre grunner til at magen din er forandret. Det første - og egentlig åpenbare - er at huden på magen har vært utsatt for sterk strekk. En baby på 3-4 kilo tar plass og huden har måtte utvide seg kraftig i mageområdet. Huden vår er heldigvis svært elastisk og vil også nesten klare å "krympe" tilbake til den gamle størrelsen. Men noen vil for alltid ha små eller tydelige spor i huden som viser at du har vært gravid.

Strekkmerker på magen er ganske vanlig og årsaken er hormonell - det er altså ikke bare på grunn av sterk strekk av huden at de oppstår. Olje og massasje vil neppe forebygge dem.
Hvis huden rundt navle var svært utspilt under graviditeten vil den kanskje ikke bli like glatt som tidligere. Strekkmerker er varig "kunst på magen". Merkene vil gradvis blekne de neste årene, men aldri bli helt borte.

3. Delte og strekte magemuskler 

Mens du var gravid delte de rette magemusklene seg i to, og gled til hver side for å gi plass til den stadig voksende magen. Dette kalles diastasis recti. Du la kanskje merke til at det var nesten håpløst å reise seg rett opp når du lå på rygg, og sit-ups kunne du bare glemme. Dette var fordi de normalt ganske sterke, rette magemusklene var ute av funksjon. Etter fødsel gror diastasis recti sammen igjen, men det kan ta mange uker. Det betyr i praksis at de rette magemusklene er svært slappe og bidrar til inntrykket av en "slapp mage" i ukene etter fødsel.

Du kan ikke gjøre noe for å fremskynde prosessen for at de rette magemusklene skal gro sammen igjen. Det du imidlertid ikke skal gjøre er å starte med sit-ups og andre krevende mageøvelser. Det er også en annen viktig grunn til tommelfingerregelen om å vente 6 uker etter fødsel med slike øvelser. Bekkenbunnen  din ble mest sannsynlig kraftig strekt under siste del av graviditeten og i fødselen. Du må bruke tid på å styrke bekkenbunnen, før du legger press på musklene lenger opp i magen. Bunnen må først bli sterk nok!

4. Overskuddslager av fett

En annen svært vanlig årsak til at magen din ser annerledes ut er at du har lagt på deg noen ekstra kilo gjennom graviditeten. Den gjennomsnittelige vektøkningen er 11-16 kilo, men det er individuelt hva den enkelte gravide bør legge på seg. Din BMI-profil kan vise hvor mye du bør legge på deg i graviditeten. Brukvår kalkulator og se din egen BMI-profil.

Hvis du har lagt på deg jamførende anbefalingene har du etter fødselen cirka 3 1/2 kilo overskuddskilo i forhold til den vekten du hadde før du ble gravid. En nyttig reserve å tære på når du ammer. Og ja, amming er faktisk svært effektivt! Du forbrenner mange ekstra kalorier i døgnet når du fullammer en baby. Noen kvinner har lagrer mest fett på hofter og lår, mens andre rundt magen. Tenk på det som en nistepakke babyen skal forsyne seg grådig av de neste månedene. 

Hvis du har lagt på deg mer enn de anbefalte kiloene har du kanskje en litt lengre vei å gå for å komme tilbake til den figuren du ønsker deg. Trøst deg med at du de neste månedene - bare ved å ta seg av den voksende og stadig mer krevende lille hovedpersonen i livet ditt - vil være stadig mer aktiv og således forbrenne stadig flere kalorier. Trilleturer er fortsatt den mest anvendte slankekur for nybakte mødre - og det fungerer godt hvis du samtidig også sørger for et sunt kosthold.

Når det gjelder fettforbrenning er det egentlig et ganske enkelt regnskap. Hvis du putter i deg flere kalorier enn du forbrenner, øker fettlagrene. Hvis du forbrenner flere kalorier enn du putter i deg, reduseres fettlagrene. Dette gjelder også når du ammer. Det er altså ingen automatikk i at du blir slankere av å amme. Hvis du kompenserer de ekstra "ammekaloriene" du forbrenner med mer mat vil du selvsagt ikke bli slankere med beholde fettlagrene.

Gravide konkurrerer - trene mest mulig, legge på seg minst mulig!

- Vær stolt over din kropp som har gått gravid i 40 uker, oppfordrer jordmor Svedberg. Hun forteller at hvis man lever sunt så kommer kroppen tilbake etter hvert. Hun tipser også om å ligge på magen så mye som mulig etter fødselen, selv om ømme melketunge bryster begrenser det noe. - Jeg ser mye av "jaget" av det perfekte i dag; Figuren skal være perfekt både under og etter svangerskap og fødsel. Det går ofte alt for langt. Noen av mine pasienter hadde en innbyrdes konkurranse om å legge på seg minst og trene mest mulig i svangerskapet. Den ene av de tre fødte med keisersnitt, var helt utkjørt etter fødselen og fikk en depresjon, forteller hun. - Mange får seg store overraskelser når de blir gravide. Kroppen tar over og gjør som den vil, noen kvinner opplever uro ved dette og det er viktig med samtaler og god oppfølgning fra jordmor.

Gi deg selv tid

Jordmor Kristina Jacobsen mener det er viktig at kvinner gir seg selv tid til å være nybakt mamma, med alt det medfører. - Nybakte mødre har bløt mave, strekkmerker, fylte hengende bryst og ammelager på hofter og rumpe – i mer eller mindre grad. I de fleste miljøer er dette helt akseptert, men det finnes jo alltid enkelte miljøer hvor presset på kropp og former er hovedfokuset og fokuset på å være mor og ammende barselkvinne ikke gir den største statusen uansett. På den andre siden bør ikke dette være en hvilepute i mange måneder etter fødselen. Man kan fint begynne å trene igjen 6 uker etter fødsel, og de fleste vil føle seg bedre når de får kommet i gang med treningen igjen. 

Du er ingen maskin!

- Det er viktig at man som kvinne gir sin kropp en anerkjennelse for den fantastiske jobben vi gjør når vi er gravide. Vi er ikke noen maskiner, sier jordmor Mille fra Familie-klinikken.no. Hun peker på at alle har forskjellige forutsetninger både før og etter en fødsel. - Dessverre har nok synet på graviditeter og fødsler blitt formet av motebilder, fortellinger fra kjente og ukjente der det er viktig at se flott ut og fremstille seg som en perfekt rugemaskin som aldri går trett eller føler at alt er et slit. Jeg tror det er verst for flinke piker med god utdannelse og ellers folk fra det øvre samfunnssjiktet, mener jordmoren.

Tren riktig

Det er en grunn til at du kalles barselkvinne de første 6 ukene etter fødsel. Noen trenger også lengre tid - 12 uker er heller ikke uvanlig, forteller jordmor Marie Svedberg. Trilleturer kan du starte med så fort du føler deg i form til det, og er en flott måte å komme i form på igjen. Men når det gjelder styrketrening, bør du først jobbe med bekkenmuskulaturen, før du begynner med resten av kroppen. For å si det på en annen måte: - Bunnen må på plass først!

Les mer: trening etter fødselen

Første gang publisert 2012-02-13 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer