KNALLSTERK: Camilla Strand er en av stadig flere mødre som viser frem muskler i sosiale medier. Foto: Privat
KNALLSTERK: Camilla Strand er en av stadig flere mødre som viser frem muskler i sosiale medier. Foto: PrivatVis mer

Mamma med muskler

Stadig flere mødre velger å vise frem sixpacks og muskler i sosiale medier.

– Jeg brenner for dette og om jeg kan være til inspirasjon for andre mødre blir jeg glad, forteller Camilla Strand (34).

Den veltrente tobarnsmoren fra Hamar har over 34 000 følgere på Instagram.

- Intensjonen min var aldri å bli stor på Instagram, men etter hvert fant jeg ut at det var mange, spesielt mødre og jenter, der ute som lot seg inspirerer av bildene mine. Det gir meg enormt mye glede og inspirasjon i hverdagen, forteller hun.

Trener med ektemannen

Camilla skriver også en blogg hvor hun forteller om hverdagen sin, som ofte består av treningsøkter sammen med sin samboer Jørgen og deres to sønner på 5 og 4 år.

– Jeg er veldig glad i å trene styrke, og det har jeg vært helt siden Jørgen introduserte meg for det.

– Han trente masse når jeg møtte han, og selv om han aldri presset meg til trening ble det en naturlig del av livet mitt, forteller hun.

IKKE MASKULIN: - Veltrente skuldre er noe av det flotteste jeg ser på en dame, sier Camilla. Foto: Privat
IKKE MASKULIN: - Veltrente skuldre er noe av det flotteste jeg ser på en dame, sier Camilla. Foto: Privat Vis mer

Tilbringer mye tid i styrkerommet

Vanligvis trener Camilla 3-5 ganger i uka og hun synes det er verdt hver time.

– Ikke bare gir det meg overskudd og energien jeg trenger, men også egentid. Det er lov for oss mødre å prioritere seg selv, og det er her jeg tror mange faller av.

– Vi skal ikke ha dårlig samvittighet for å investere i oss selv. Jeg blir et gladere menneske etter trening, og kommer hjem full av endorfiner, sier hun.

 
STYRKEBIBEL: - Jenter bør trene styrke, mener personlig trener og motivator Anne Marte Sneve. Foto: Kagge Forlag
STYRKEBIBEL: - Jenter bør trene styrke, mener personlig trener og motivator Anne Marte Sneve. Foto: Kagge Forlag Vis mer

Mødre bør trene styrke

Anne Marte Sneve jobber som personlig trener og treningsmotivator. Hun har nylig gitt ut boken «Styrkebibelen for jenter» hvor hun gir en grundig innføring i styrketrening.

Hun synes ikke det viktigste er å ha en muskuløs kropp, men at man har en kropp som tåler belastningen man påfører den i hverdagen. 

– En sterk kropp som takler løfting av barn, lek, aktiviteter og jobb uten at man får vondter i kroppen. Man kan godt være sterk i kroppen, uten at musklene buler ut og synes. Hvor definerte musklene er på kroppen har med samspillet mellom fettprosent og muskelmasse på kroppen. Og vi jenter skal ha en høyere fettprosent enn menn, sier hun.

Får mindre plager

Sneve har mange argumenter for at kvinner bør begynne å trene styrke.

– Vi får mindre muskel- og skjelettplager. Vi kan forbedre kroppsholdningen vår, redusere risikoen for beinskjørhet, øke hvileforbrenningen og få mer energi og overskudd. I tillegg kan styrketrening være med på å forme kroppen vår i den retningen vi ønsker, sier hun.

FITNESSMAMMA: Tobarnsmamma Camilla viser frem muskler på Instagram og følges av over 34 000 personer. Foto: Privat
FITNESSMAMMA: Tobarnsmamma Camilla viser frem muskler på Instagram og følges av over 34 000 personer. Foto: Privat Vis mer

- Ikke maskulin av styrketrening

Bloggeren Camilla brenner for at enda flere jenter skal innta styrkerommet og hun er absolutt ikke enig i at kvinner mister sin feminitet eller at de blir maskuline av denne typen trening.

– Du blir en sterk, sprek og feminin kvinne med litt markeringer. Hvor pent er ikke det? Veltrente skuldre er noe av det flotteste jeg ser på en dame, sier hun.

LES OGSÅ: Slik får du tilbake kroppen

Raskt i form etter fødslene

Camilla mener at treningen har bidratt til at hun har kommet raskt tilbake i form etter begge svangerskapene sine.

– For meg betyr det mye for både selvtillit og selvfølelse å ha en kropp jeg er fornøyd med.

–Jeg er super stolt av å kunne si at jeg har født to barn på under 1,5 år, og at jeg i en alder av snart 34 år er mer fornøyd med kroppen min nå enn da jeg var 20.

LES OGSÅ: Superøvelsene som gjør deg i form etter fødselen

MAGEMUSKLER: Camilla har kommet raskt tilbake i form etter sine to fødsler. Foto: Privat
MAGEMUSKLER: Camilla har kommet raskt tilbake i form etter sine to fødsler. Foto: Privat Vis mer

God rollemodell

Som mødre flest er hun opptatt av å fremstå som et godt eksempel for barna sine, både når det gjelder trening og kosthold.

Hun går ikke på en spesiell diett og spiser akkurat den samme maten som resten av familien.

– Jeg håper og tror jeg er en positiv rollemodell for gutta mine. Jeg syns det er viktig at de har noe å drive med, men kommer aldri til å tvinge dem til det ene eller det andre. Nå er det fotball og hockey som er i ilden, så får tiden vise hva de ender opp med, sier hun.

Imponerende magemuskler

En annen mamma som er hekta på muskler, er alenemoren Berit Holsbø (32) fra Oslo.

bloggen sin viser hun frem et sett magemuskler som de fleste bare kan drømme om.

I tillegg til å trene indoor running og spinning, har hun holdt på med styrketrening i nesten 14 år.

TRENER MYE: Berit Holsbø trener styrke i tillegg til å jobbe som spinninginstruktør. Foto: Kent Myklevold Krogseng
TRENER MYE: Berit Holsbø trener styrke i tillegg til å jobbe som spinninginstruktør. Foto: Kent Myklevold Krogseng Vis mer

Trener store deler av dagen

– Jeg husker ikke hva som fikk meg til å begynne, men da jeg startet ble jeg fort hektet, forteller Berit.

Hun medgir at det går med mye tid på trening. Per i dag er hun student og jobber i tillegg som spinning- og indoor running-instruktør.

I tillegg trener hun 10-12 timer i uken, blant annet med egenvekttrening.

LES OGSÅ: Tok VM-gull 10 måneder etter fødselen

Ekstrem kroppsendring

På bloggen deler hun også før- og etter-bilder av kroppen sin, som har gjennomgått en ekstrem forandring de siste årene.

Siden 2011 har hun gått ned over 18 kg.

Selv om andre nok vil si at hun var ganske gjennomsnittlig tidligere, mener hun selv at hun gikk fra å være «feit til fit». Kroppsendringen skyldes ikke bare den store mengden trening, men at hun også har et sterkt fokus på kosthold.

SPESIELL DIETT: Berit kombinerer treningen med den såkalte Biorytmedietten. Foto: Kent Myklevold Krogseng
SPESIELL DIETT: Berit kombinerer treningen med den såkalte Biorytmedietten. Foto: Kent Myklevold Krogseng Vis mer

- Jeg syns det er pent med muskler på damer og liker å se veltrent og definert ut. Jeg føler meg bedre da, sier hun.

 

LES OGSÅ: 10 enkle grep for et sunnere kosthold

Lever som andre barn

Selv om Berit nok er over gjennomsnittet opptatt av trening og kosthold, mener hun at sønnen hennes på ingen måte lever et annerledes liv enn andre barn.

– Han spiser kanskje litt sunnere enn mange andre, men det ser jeg ikke på som noe problem. Han får smågodt på lørdager og potetgull foran tv’n på fredager. Det er viktig at han skal få leve normalt selv om jeg velger å ha denne livsstilen, understreker hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: