SEKSUALUNDERVISNING I SKOLEN: Seksualundervisningen bør starte mye tidligere og være mer omfattende, mener spesialist i sexologisk rådgivning. FOTO: NTB Scanpix
SEKSUALUNDERVISNING I SKOLEN: Seksualundervisningen bør starte mye tidligere og være mer omfattende, mener spesialist i sexologisk rådgivning. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Seksualundervisning

- Mange lærere kvier seg for å snakke om seksualitet

Undersøkelse viser at mange barn får færre enn fire timer seksualundervisning i løpet av årene på grunnskolen.

Seksualundervisning er et ord mange av oss forbinder med tidlig pubertet og hvor ufattelig flaut vi syntes det var å skulle snakke om dette i skoletiden.

Og selv om intensjonene var gode, følte nok de færreste seg særlig klokere etter at læreren hadde stotret seg gjennom de to obligatoriske timene. Seksualundervisningen var rett og slett mangelfull og alt for kort.

Hvordan står det så til med seksualundervisningen i dagens skole? Tall fra Sex og Samfunn tyder på at det ved mange norske skoler ikke har blitt særlig bedre.

I en undersøkelse gjort blant 16- og 17-åringer i 2017 oppgir nær fire av ti å ha hatt undervisning i cirka en til tre timer, mens tre av ti oppgir å ha hatt fire til syv timer. Bare åtte prosent oppgir at de har hatt mer enn ti timer seksualundervisning.

Dette er altså hva elevene har fått totalt i løpet av sine ti år på grunnskolen.

Tror mange lærere gruer seg for å ha seksualundervisning

Margrete Wiede Aasland som er spesialist i sexologisk rådgivning ved Institutt for klinisk sexologi og terapi, synes det er uforståelig og trist at norske barn får så lite seksualundervisning på skolen.

– Jeg tror det blir nedprioritert fordi mange lærere kvier seg for å snakke om seksualitet med elevene sine og at de ikke føler seg i stand til det. Når man skal snakke med barn og ungdom om dette, må man ha et avklart forhold til sin egen seksualitet. Ikke alle har det og det kan det være ulike grunner til.

– Kanskje lærte man ikke selv så mye om det i oppveksten og har et dårlig forhold til sin egen kropp og seksualitet, sier hun.

Hun mener seksualundervisning bør bli viet mer oppmerksomhet i barnehagelærer- og lærerutdanningen, og peker på at det er like viktig å undervise på en god pedagogisk måte om seksualitet som det er om matematikk.

– Seksualitet er kunnskapsbasert. Det handler ikke om å dele erfaringer fra eget liv, men å kunne gi god kunnskap videre som bidrar til at elevene får et godt og trygt forhold til seg selv og seksualiteten sin. Derfor må lærerne ha kunnskap ut over sine egne erfaringer og holdninger.

– Lærere som ikke har denne kunnskapen kan lett falle for fristelsen om å fortelle om seg selv for å være litt kule, men det å fortelle om sine egne opplevelser blir alltid kleint, sier hun.

REAGERER: Spesialist i sexologisk rådgivning, Margrete Wiede Aasland, mener norske barn får alt for lite seksualundervisning på skolen. FOTO: Privat
REAGERER: Spesialist i sexologisk rådgivning, Margrete Wiede Aasland, mener norske barn får alt for lite seksualundervisning på skolen. FOTO: Privat Vis mer

Seksualundervisning skal bli et tema i flere fag

Det foreligger riktignok planer om at seksualundervisning skal få en langt større plass i norsk skole i tiden fremover.

I de nye læreplanene som nå er ute på høring, er det foreslått at kropp, kjønn, seksualitet, grensesetting og overgrep skal bli et tema i flere fag.

– Det som er nytt i læreplanene som trer i kraft i 2020, er at seksualundervisningen blir en del av det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring». Dette er beskrevet i overordnet del til nye læreplaner som er fastsatt, sier seniorrådgiver Doris Amland i Utdanningsdirektoratet.

– Her står det at aktuelle områder innenfor temaet er fysisk og psykisk helse, levevaner, seksualitet og kjønn, rusmidler, mediebruk, og forbruk og personlig økonomi. Verdivalg og betydningen av mening i livet, mellommenneskelige relasjoner, å kunne sette grenser og respektere andres, og å kunne håndtere tanker, følelser og relasjoner hører også hjemme under dette temaet.

Må lære om sunn seksualitet først

Margrete Wiede Aasland, som har skrevet flere bøker om barn og seksualitet, er opptatt av at vi så tidlig som mulig bør gi barn begreper om kroppen slik at de får et trygt og godt forhold til kroppen sin.

– I dag har barnehager og skoler et veldig stort fokus på at barn skal lære om overgrep. Det er jeg ett hundre prosent enig i, men jeg er uenig i at det skal komme først.

– Før vi snakker om disse temaene må barna lære seg om kroppen sin. De må få vite navn på kjønnsorganene og at det er lov å kose med tissen sin. De må lære om den gode, sunne seksualiteten før de lærer om det negative.

– Det er også viktig at de tidlig lærer seg å respektere egne og andres grenser, og at vi snakker om temaer som homofili slik at de aksepterer at folk er ulike.

Må læres så tidlig som mulig

I undersøkelsen fra Sex og samfunn svarte kun tre prosent av elevene at de hadde fått seksualundervisning før femte trinn.

Problemet med å vente for lenge med å gi barn denne undervisningen er ifølge Aasland at barn da på eget initiativ søker opp informasjonen. Noe som for dagens digitale generasjon bare er noen tastetrykk unna.

– Barn er nysgjerrige! Dersom vi ikke gir dem informasjonen de ønsker, går noen av dem inn på nettet og søker på «sexe». Resultatet er at de får opp pornofilmer som jo ikke gjenspeiler hvordan sex er i virkeligheten, men for mange barn blir dette måten de lærer på, sier hun.

– Men hvor viktig er egentlig foreldrenes rolle i alt dette, blir det ikke litt for enkelt å skyve alt ansvaret over på skolen?

Foreldre har hovedansvaret, men ikke alle tar dette ansvaret. Det kan handle om egne holdninger og hvordan de selv ble oppdratt. Vi må derfor sette det i system på skolen, slik at vi er sikret at den oppvoksende generasjon får denne viktige kunnskapen.

LES OGSÅ: Snakk med sønnen din om sex: - Porno er den eneste referansen de har

Mer kunnskap om kropp og sex gir bedre valg

Stine Solli, sykepleier og prosjektleder for seksualitetsundervisning hos Sex og Samfunn, er enig i at seksualundervisning helst bør starte i barnehagen.

– Undervisningen bør starte tidlig, være alderstilpasset, jevnlig og det bør generelt være mye mer av den i løpet av grunnskolen samt på videregående skole.

– Alt tyder på at jo mer riktig kunnskap ungdom har om egen kropp og om sex, jo bedre og mer selvbestemte valg tar de for seg selv. Vi vet også at det er mye god forebygging i god og helhetlig seksualitetsundervisning.

– Forskning trekker faktisk frem at undervisning som fokuserer på avholdenhet har dårligst eller ingen effekt og i motsetning til helhetlig seksualitetsundervisning, ikke forebygger hverken uønskede graviditeter, seksuelt overførbare infeksjoner eller seksuelle overgrep.

Mange skoler er flinke, men ifølge Stine Solli hos Sex og Samfunn varierer nivået på seksualundervisningen alt for mye fra sted til sted. FOTO: Privat
Mange skoler er flinke, men ifølge Stine Solli hos Sex og Samfunn varierer nivået på seksualundervisningen alt for mye fra sted til sted. FOTO: Privat Vis mer

Et problem at undervisningen er for varierende

Solli sier at mange skoler rundt om i landet gjør en veldig god jobb, men hun synes det er problematisk at undervisningen er for varierende, at den ofte er mangelfull og at det er alt for lite seksualitetsundervisning i løpet av grunnskolen.

– Seksualitetsundervisning favner mange områder. Vi vet at for mange er det enklere å snakke om det praktiske og konkrete fakta, for eksempel prevensjon, enn det er å snakke om følelser, det som er positivt ved seksualiteten, nytelse og alt det vi også trenger å vite noe om.

– Spør man ungdom, noe vi gjorde i en kartlegging KANTAR TNS gjorde på oppdrag av Sex og samfunn i 2016 ble seksuell praksis, prevensjon, infeksjoner, seksuell identitet og kjønnsidentitet, grenser, voldtekt og overgrep samt kropp, graviditet og abort trukket frem som tema de savnet og mente burde inngå i seksualitetsundervisningen. Utover det etterspør ungdom mer undervisning om følelser og relasjoner, sier hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: