Mindfulness handler om å lytte til sine egne tanker og akseptere dem. Foto: Shutterstock ©
Mindfulness handler om å lytte til sine egne tanker og akseptere dem. Foto: Shutterstock ©

Mindfulness - bli mer tilstede i barnas liv

Det å ikke være tilstedeværende er det sikkert flere mødre kan kjenne seg igjen i. Hvor mange ganger svarer vi ikke automatisk “den var fin” uten å løfte blikket når barnet kommer og viser deg en tegning. Eller hvor ofte skal vi ikke “bare” sjekke noe før man kan bygge Lego, eller “bare” ta en telefon før man kommer og sier natta. Eksemplene er flere. Poenget er at i det man har valgt seg bort fra nøyaktig det øyeblikket som barnet gir deg der og da, så er det borte. Man får det ikke igjen.

For store krav til seg selv

Det at det er så mye stress i samfunnet vårt i dag handler nok om flere ting. - Jeg tror mange opplever at gapet mellom forventninger og mestringsevne har økt, slik at vi krever mer i dag for å føle oss som "lykkelig" eller "vellykket" enn det man gjorde på for eksempel 1910-tallet, forteller psykolog Ole Christer Finset Lund til Mammanett.no. Som nybakt far kom han selv i tidsklemma mellom arbeid, pendling og familietid.
- Jeg følte meg låst mellom bunker av arbeid på jobb og familien hjemme, og fikk et for høyt stressnivå i livet mitt. Da begynte jeg å øve på en mental treningsform som kalles ”mindfulness”, og klarte å redusere stressnivået i livet mitt på egenhånd. Det er dette som har inspirert meg til å holde stressmestringskurs og å skrive boka "Senk stresset i familielivet - Mindfulness i foreldrerollen".

LES OGSÅ: La barnet får lov til å klare selv 

Tettpakket program

Psykolog Ole Christian Finset Lund mener småbarnsforeldre presser inn så mye som mulig innenfor døgnets 24 timer.
Psykolog Ole Christian Finset Lund mener småbarnsforeldre presser inn så mye som mulig innenfor døgnets 24 timer. Vis mer

Finset Lund mener også at stress hos småbarnsforeldre i dag handler om en trang til å presse inn så mye som mulig innenfor døgnets 24 timer, slik at man ender opp med å ikke ha ordentlig tid til noen ting.
- Og så tror jeg den digitale tidsalder gjør sitt, ved at alt går fortere. Vi er alltid på nett, vi "følger med i tiden og forventer effektivitet". Vi kjeder oss dessuten fortere, og når vi kjeder oss, har vi en tendens til å sette i gang med enda mer "gjøring" - slik at et allerede tettpakket døgn blir enda mer tettpakket, forklarer psykologen og vi synes at han har flere gode poeng. Gjennom kursene sine møter han stressende småbarnsmødre som har for høye forventninger til sine prestasjoner, både på jobb og hjemmebane. - Disse blir stresset når de sliter med å skulle imøtekomme sine egne og andres krav, forklarer Finset Lund.
I boka skriver han om å bruke begrepet “mindfulness” mot stress i hverdagen, noe som handler om å øve på å være oppmerksom på det vi gjør - mens vi gjør det.
- Det handler om å ha en vennligsinnet og ikke-dømmende holdning til seg selv og andre. Og det handler om å trene på å gi slipp på stressende tanker om fortiden og fremtiden, og være til stede akkurat her og nå, understreker Finset Lund.

LES OGSÅ: Slik bygger du opp ditt barns selvtillit 

Teknikker for å senke stresset i familielivet:

  • Sett av litt tid hver dag til å snakke med barna om hvordan de har det, gjerne rundt middagsbordet
  • Skjerm tid i hverdagslivet til "kvalitetstid" for lek og avslapning, hvor det ikke er tidspress eller prestasjonskrav
  • Lag huskeliste for gjøremålene du skal utføre, og kryss av etter hvert som de blir fullført
  • Gjør en ting om gangen, ha fokus på en arbeidsoppgave til du er ferdig med den
  • Husk at "det perfekte" er et uoppnåelig og stressfremkallende ideal, mens "godt nok" ofte er vel så bra og dessuten innenfor rekkevidde

(Teknikkene er hentet fra boka "Senk stresset i familielivet - Mindfulness i foreldrerollen", skrevet av psykolog Ole Christer F. Lund)

Denne artikkelen ble første gang publisert 26.09.2011 

Til forsiden