Samtidig med at barnet nå prøver å innordne leken sin under visse regler, vil også det musikalske etter hvert bli gjenstand for en gradvis overgang fra det lekne og utprøvende til en mer bevisst tilegnelse. Nå kommer for alvor reproduksjonen av ferdigsanger. De vil gjerne høre på favorittsangene sine om og om igjen til de har lært de feilfritt. De leker popstjerner, synger med lekemikrofon, danser og gjør seg til. Dette er på samme måte som at de vil høre den samme historien om og om igjen. Dersom den voksne prøver seg med en liten vri på setningen, vil femåringen straks si: "Det er ikke det det står!"
Barn i denne alderen har like stort behov for gjentakelse som de yngre. Fem-seksåringen skal lære seg mye, og de suger informasjonen systematisk til seg ved å få ting gjentatt. En prøvelse for de voksne?
Selv om barnet nå for alvor opplever gleden av å gjengi en sang korrekt og synge sammen med andre "på ordentlig", improviserer det fortsatt.
Grunnslag og puls sitter nå godt. Melodiene som barnet reproduserer vil derfor være korrekt rent rytmisk. Barnet kan innrette sin puls etter musikkens eller de andres puls. Barnet lager selv rytmisk korrekte regler og sanger, med stødige grunnslag. Melodien i en sang gjengis også korrekt, selv om barnet kan ta seg en hoste- eller tenkepause.
Barn i denne aldersgruppen har evner både til å improvisere og reprodusere, de spiller på instrumenter både for å "fargelegge" sangene og for å lage lyder.
Artikkelen ovenfor er hentet fra www.musikkmanesjen.no og tilrettelagt for Mammanett.no av forfatteren i samarbeid med Mammanett.no. Dersom du ønsker å sitere artikkelen eller bruke stoff fra den, bes du ta kontakt med forfatteren nora@musikkmanesjen.no Copyright på alle bilder i artikkelen: Nora Kulset