Bør barn lære å lese før skolestart?
En vanlig bekymring foreldre har, er hvordan barnet vil holde tritt med andre når det gjelder å lære å lese og skrive.
Stresser med å lære barna å lese
Dette kan føre til at mange foreldre stresser det siste året i barnehagen, fordi de tror at fokuset skal være på å lære barna tall, bokstaver, lese og skrive.
Men ifølge Camilla Hagstrøm, styrer i Espira Kløverenga Barnehage, bør fokuset heller ligge på å skape lærelyst, undring, nysgjerrighet og motivasjon.
– I barnehagen er det jo en naturlig progresjon helt fra de begynner på småbarnsavdeling i ettårsalderen. Det handler hele veien om å lære seg nye ting, bli mer selvstendig og ikke minst; skape og opprettholde et godt klima for barnas naturlige nysgjerrighet, lærelyst og utforskertrang, sier hun.
Oppmuntrer barna til å lære
Selv om de ikke fokuserer på å lære barna tall og bokstaver, betyr det ikke at disse tingene er helt fraværende i barnehagen. Både på avdelingen for de små og store barna, har de ansatte hengt opp bilder med tall og bokstaver på veggene.
– På et eller annet tidspunkt våkner gjerne barnas interesse, og de begynner selv å kopiere disse, og skriver på egenhånd, uten at vi voksne blander oss inn, sier Hagstrøm.
LES OGSÅ: Noen barn blir skuffet første skoledag

Foreldres gode intensjon kan gi motsatt resultat
Barnehagen velger tidlig å ha et foreldremøte hvor de informerer foreldrene om bakgrunnen for å fokusere på lærelyst. Hagstrøm forteller at dette ofte gir foreldrene et nytt syn på skoleforberedelsene.
– Det vi har sett er at når foreldrene tar på seg denne «underviserrollen», så er det fort gjort at motivasjonen vi ønsker oss kan forsvinne og at mye blir press og ork i stedet for, sier hun.
– Vår anbefaling er å ta utgangspunkt i det barna er interessert i også hjemme. Snakk sammen om den fine edderkoppen dere så på tur, hvor mange bein har den? Har alle edderkopper like mange bein? Hvor bor en edderkopp?
– Da kan man sammen forske videre og du får flettet inn masse læring, mens barnet bare opplever deg som en varm, interessert og leken voksen! Win win, vil jeg kalle det på godt norsk, smiler hun.
Stort fokus på å lære å lese i første klasse
Anne Håland er førsteamanuensis ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning. Hun sier det slett ikke er nødvendig for barn å lære seg bokstaver eller å lese før de begynner på skolen.
– I første klasse vil veldig mye av fokuset ligge på akkurat dette. Den norske skolen er lagt opp slik at barna får det grunnleggende de trenger for å lære seg å lese, ingen må kunne det fra før. De fleste barn kan ikke lese når de begynner på skolen, men mange kan skrive navnet sitt og navnet på noen bokstaver.

- Snakk om teksten når du leser for barnet
Håland sier hun ikke kjenner til forskning som kan si noe om det er en fordel å kunne lese før man begynner på skolen.
– På generelt grunnlag kan man si at når man kan lese, har man tilgang til mye språk. Og tilgang til språk avler mer språk. Har du et godt vokabular, vil du forstå tekster bedre i forhold til de som har et fattig ordforråd.
Selv om dette kan være en fordel, sier hun at mange barn oppnår et godt ordforråd gjennom å bli lest for.
– Hvis du har blitt lest mye for har du et godt utgangspunkt. Du lærer også mange mønstre som du vil bruke selv når du skriver. Men forskning viser at dersom man ikke samtaler om tekstene, så er det ikke uten videre gitt at nye ord og begrep fester seg ved barnet. Hvis man samtaler om det man leser, har barna lettere for å gjøre ordene til sine egne og det blir en del av deres aktive ordforråd.
For å kunne gjøre dette anbefaler Håland at foreldre legger inn små lesestopp når de leser for barna sine.
– Ikke for å sjekke om barna har forstått, men for å undre seg sammen om teksten. Kikk på bildene, snakk sammen om rare ting i teksten og vær aktive, tipser hun.
LES OGSÅ: Barnebøkene som er minst like morsomme for voksne
Synd om foreldre stresser
Håland synes det er synd hvis foreldre føler at de må stresse med å lære barna bokstaver før de begynner på skolen.
– Noen barn er veldig nysgjerrige på bokstaver og da er det viktig å gripe fatt i denne motivasjonen. Men hvis foreldre stresser med dette kan det gjøre vondt verre. Frivillighet er en viktig faktor, sier hun.
– Men vil barna som ikke kan lese før de begynner på skolen klare å «ta igjen» de som lærte det før skolestart?
– Det finnes ingen forskning på akkurat dette, men min erfaring som lærer er at de fleste barna knekker lesekoden ganske fort og så utjevnes forskjellene gjennom de første skoleårene, svarer Håland.
– Men nå er det ulike nivåer innen lesing. Noen kan små enkle ord, mens andre kan lese hele bøker. Dersom man er en racerleser, så kan det godt hende at man har et helt annet utgangspunkt for å tilegne seg kunnskap gjennom lesning.
LES OGSÅ: 21 tegn på at barnet ditt er evnerikt
Apper kan motivere barna til å lære å lese
Håland tipser om at apper kan være en fin måte for foreldre å motivere barn som trenger å øve på å lese.
– Appene har den fordelen at du kan få lyd, noe som du ikke får fra et papir. Og det er nettopp det lesing er; å koble bokstav/tegn med lyd. Jeg har erfaring med at det å la barna få sitte litt men en sik app kan ha en veldig god effekt, sier hun.

Fokus på praktiske ting
Det siste året har Espira Kløverenga barnehage fokus på større opplevelser som overnatting i barnehagen, turer og førstehjelpskurs.
I tillegg øker kravene til at barna skal klare praktiske ting i hverdagen selv.
– De får lov til å gå alene på «salen», der de voksne bare titter innom i blant, og de får gå ut før de voksne, hvis de er raske til å kle på seg. Altså stadig flere oppgaver som krever at de er selvstendige og tar ansvar, forklarer Hagstrøm.
– Vi jobber prosjektbasert og tverrfaglig gjennom hele barnehagetiden, men vi ser jo at de eldste barna er i stand til å holde fokus over lenger tid, og at vi får flettet flere elementer inn i prosjektene. Vi tar så ofte som mulig utgangspunkt i det barna er interessert i, og dette ser vi at har god effekt på barnas lærelyst og motivasjon.