HJELPETELEFON FOR FORELDRE: Den første tiden som forelder kan for noen være en tøff påkjenning. Nå har det kommet en hjelpetelefon som retter seg spesielt mot vordende og nybakte foreldre. FOTO: NTB Scanpix
HJELPETELEFON FOR FORELDRE: Den første tiden som forelder kan for noen være en tøff påkjenning. Nå har det kommet en hjelpetelefon som retter seg spesielt mot vordende og nybakte foreldre. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Hjelpetelefon for småbarnsforeldre:

– Noen trenger bare å gråte ut

Den nye hjelpetelefonen har som mål å bidra til å redusere antall barn som blir utsatt for foreldre som blir uforsiktige fordi de er i en ekstrem situasjon.

Foreldrerollen er en 24-timers jobb som kan være utrolig givende, men også svært krevende. Når søvnmangelen er som verst og poden bare gråter, er det lett å møte veggen og føle at man rett og slett ikke takler mer.

Nå har det kommet en ny tjeneste som skal hjelpe småbarnsforeldre over kneika.

Stine Sofies Stiftelse har sammen med Mental Helse Hjelpetelefonen opprettet Foreldresupport, en egen landsdekkende supporttelefon og -chat for vordende og nybakte foreldre.

Tjenesten ble lansert 1. mars i år og Sigrid Øyen Mull, prosjektleder for Foreldresupport, forteller at responsen så langt har vært svært god og at henvendelsene strømmer inn.

– Livet som småbarnsforelder kan være fantastisk, men også utfordrende i perioder med mye gråt og lite søvn. I slike situasjoner kan vi fort bli veldig emosjonelle og irrasjonelle, og det er lett å føle seg mislykket.

– Det er da vi ønsker at foreldrene skal ringe til oss slik at vi sammen kan finne strategier for å trygge dem i foreldrerollen. Vi ønsker å støtte foreldrene slik at de kan være gode og trygge omsorgspersoner i den situasjonen de står oppe i, sier hun.

Savnet noen å snakke med etter stengetid

Behovet for den nye tjenesten ble avdekket da Stine Sofies Stiftelse jobbet med «Foreldrepakken» som er et informasjonsprogram for blivende og nybakte foreldre.

Under arbeidet kom det frem at foreldre savnet et sted å henvende seg til når det vanlig hjelpeapparatet er stengt og frustrasjonen virkelig er på topp.

Veilederne som tar imot henvendelsene har derfor fått spesialopplæring innen relevante tema for småbarnsforeldre, som søvn, gråt, amming og mat, samt strategier ved frustrasjon.

– Dette er et lavterskeltilbud og vi skal være her i stort og smått. Målet er å være med på å redusere antall barn som blir utsatt for foreldre som blir uforsiktige fordi de er i en ekstrem situasjon. Heldigvis er det slik at de aller fleste foreldre er gode omsorgspersoner, ingen våkner opp og tenker at de ønsker å ta hardt i barnet sitt.

– Allikevel kan mange komme i den situasjonen når det blir alt for mange netter uten hvile og et for høyt stressnivå i kroppen, sier Mull.

Kartlegger småbarnsforeldrenes utfordringer

Alle som ringer eller tar kontakt med Foreldresupport via chat kan være anonyme. Prosjektlederen tror dette gjør terskelen for å ta kontakt lavere, men også at det blir lettere å åpne seg.

– Noen kan synes det er vanskelig å kontakte helsestasjonen da de er redde for å bli møtt med tanker om at «hvis du ikke takler barnegråt, burde du ikke være mamma». Vår styrke er at vi er anonyme og kan bidra med det vi kaller en «fortrolig fremmed».

Den nye hjelpelinjen er også i en unik posisjon da de kan kartlegge hvilke problemstillinger og utfordringer småbarnsforeldre sliter mest med. Selv om tjenesten er anonym, registreres innkomne henvendelser for å avdekke de største temaene.

HENVENDELSENE STRØMMER INN: - Vi ønsker å støtte foreldrene slik at de kan være gode og trygge omsorgspersoner i den situasjonen de står oppe i, sier Sigrid Øyen Mull. Her sammen med Marius Nordfjellmark som er prosjektmedarbeider og en av veilederne hos Foreldresupport. FOTO: Privat
HENVENDELSENE STRØMMER INN: - Vi ønsker å støtte foreldrene slik at de kan være gode og trygge omsorgspersoner i den situasjonen de står oppe i, sier Sigrid Øyen Mull. Her sammen med Marius Nordfjellmark som er prosjektmedarbeider og en av veilederne hos Foreldresupport. FOTO: Privat Vis mer

Så langt har de fleste ringt inn for å snakke om sine egne barn og cirka halvparten er foreldre som bor alene.

Temaene i samtalene er alt fra småbarns-utfordringer som gråt, søvn og spising, til psykiske helseplager hos omsorgspersonen. En del foreldre forteller at de er slitne, mangler overskudd og at de lurer på om de noen gang vil føle seg som et vanlig menneske igjen. Andre er urolige for barnet sitt eller at de gjør noe galt i omsorgen.

En del uttrykker ensomhet fordi de opplever at de har mistet mye av nettverket sitt etter at de fikk en «ny sjef» i huset.

– Noen trenger bare å gråte ut og da gråter vi med deg til du blir roligere. Fokuset vårt er å trygge deg og barnet ditt i den situasjonen du befinner deg i. Våre ansatte er kurset i søvn og kan gi konkrete råd til hva du kan gjøre, men noen ganger kan det dreie seg om vedvarende ting som gjør at du bør kontakte helsestasjonen.

– Selv om mange av oss har helseutdanning, er vi veiledere og ikke helsepersonell. I de tilfeller hvor det er nødvendig benytter vi oss derfor av hjelpeapparatet og henviser videre, forklarer Mull.

Foreldresupport er i utgangspunktet åpen for alle, men retter seg først og fremst mot vordende foreldre og mot de som har barn yngre enn to år. Mull håper kartleggingen også kan gi en pekepinn på om dette er et tilbud som bør utvides til å gjelde foreldre med eldre barn.

– Etter hvert som barna blir eldre, er det lettere å kommunisere med dem og skjønne hva de vil. Men vi har allerede nå hatt henvendelser fra foreldre med eldre barn og hvis det er noe vi kan bidra med, så gjør vi selvfølgelig det. Vi avviser ingen, sier hun.

Sårbare temaer det ikke snakkes om

– Å be om hjelp er det beste beviset på at man er en omsorgsfull mor, sier Nina Misvær, forfatter og førstelektor ved Oslo Met.

Med mange års erfaring som helsesykepleier kjenner hun godt til hvilke utfordringer nybakte foreldre står overfor; alt fra søvn og kolikk, til manglende nettverk. For mange er dette sårbare temaer som ikke er så lett å dele med omverdenen.

– Da jeg tok imot mødre som satt og gråt hos meg fordi «alle andre» fikk det til så fint, tenkte jeg «du skulle bare sett hvor mange andre som gjør det samme og hvor fort papirkurven min fyltes opp av papirlommetørklær». Jeg skulle ønske at nybakte foreldre ikke pyntet på sannheten, men våget å fortelle om at alt faktisk ikke er så fantastisk hele tiden, sier hun.

Misvær stiller imidlertid spørsmål ved mye av det småbarnsforeldre tilbys i dag, spesielt private aktører som tar seg klekkelig betalt for sine tjenester.

Hun peker på at de gratis norske helsetjenestene rundt svangerskap, fødsel og småbarnstid, er en medvirkende årsak til at Norge i mange år er blitt kåret til et av verdens beste land å bo i.

– Helsestasjonene har kompetente helsesykepleiere som møter familiene 13 ganger i barnets to første leveår og i kombinasjon med helsestasjonslege, fastlege og legevakt, tenker jeg at dette kanskje holder. Avlastningstilbud for nybakte foreldre derimot skulle vi gjerne hatt mye mer tilgjengelig, slik som «husmorvikar-tjenesten» i gamle dager.

– I enkelte kommuner finnes Home-Start, som er et familiestøtteprogram hvor frivillige besøker småbarnsfamilier noen timer i uken. Helsestasjonen forsøker også å skape et nettverk for nybakte foreldre gjennom å invitere alle til barselgrupper.

– Men helsestasjonen er jo ikke åpen døgnet rundt og her tenker jeg at hjelpetelefoner har sin store styrke, sier hun.

Håper det bevilges mer til denne typen arbeid

De siste årene har det vært et økt fokus på oppfølging av nybakte foreldre og Misvær håper det fremover vil bevilges mer øremerkede midler for å styrke helsestasjonstjenestens arbeid.

– Nå er det jo anbefalt at man ikke bare får hjemmebesøk av helsesykepleier etter fødsel, men også av jordmor. Et viktig tema på disse besøkene er å snakke med begge foreldre om depressive plager og manglende foreldrefølelse. Selv om noen helsestasjoner screener alle mødre for depressive plager etter fødselen, er det vår styrke at vi tar dette opp og legitimerer slike tanker og følelser.

– Jeg vil også oppfordre foreldre til å ta kontakt med helsestasjonen ved behov - mange glemmer at vi også er tilgjengelig etter det første året og i tillegg til de anbefalte rutinekonsultasjonene.

Trenger du noen å snakke med om foreldrerollen? Kontakt Foreldresupport på telefonnummer 116 123 (tast 2) eller via chat.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop