GRAVIDE SPISER FOR LITE MATVARER MED JOD: Et lavere inntak av melkeprodukter og hvit fisk, er ifølge forskerne noe av årsaken til at norske gravide og ammende får i seg for lite jod. Foto: NTB Scanpix
GRAVIDE SPISER FOR LITE MATVARER MED JOD: Et lavere inntak av melkeprodukter og hvit fisk, er ifølge forskerne noe av årsaken til at norske gravide og ammende får i seg for lite jod. Foto: NTB Scanpix
Graviditet jod:

Ny studie: Norske gravide og ammende har for dårlig kunnskap om jod

Spiser du lite hvit fisk og melkeprodukter? Da kan det være lurt å ta en sjekk.

– Det må bli mer oppmerksomhet rundt viktigheten av å få i seg nok jod, sier førsteamanuensis Sigrun Henjum ved OsloMet (tidligere Høgskolen i Oslo og Akershus).

Hun har vært prosjektleder for to nye studier som har målt jodinntaket blant gravide og ammende kvinner. I studiene så de også på hvordan kunnskapen om jod var blant deltakerne.

Her kom det frem at rundt 75 prosent av de gravide og 55 prosent av de ammende hadde liten eller ingen kunnskap om jod.

Dette er ifølge Henjum bekymringsfullt med tanke på hvor viktig jod er for gravide og ammende. Jod er et næringsstoff som skjoldbruskkjertelen trenger for å lage hormoner som regulerer stoffskiftet og disse hormonene er nødvendige for normal vekst og utvikling hos fosteret.

– De siste 5-10 årene har det kommet studier som viser at mødre med lav jodstatus i svangerskapet kan få barn med dårligere skrive- og leseferdigheter enn barn av mødre med god jodstatus. Lavt inntak av jod hos gravide kan også gi redusert finmotorikk og atferdsproblemer når barnet er tre år, sier Henjum og viser til en studie utført av Folkehelseinstituttet.

Skyldes lavere inntak av meieriprodukter og hvit fisk

En rapport fra 2016 karakteriserte inntaket av jod blant norske gravide som urovekkende lavt og Henjum forteller at den nye studien på gravide bekrefter dette.

Gjennom at kvinnene har oppgitt hva de spiser, har forskerne regnet ut hvor mye jod de får i seg. De har også målt nivået av jod i urinen og i morsmelken hos ammende kvinner.

Mer enn åtte av ti gravide får i seg for lite jod enn det som er anbefalt, mens tre av fire ammende hadde mindre enn anbefalt mengde jod i morsmelken.

– Vi tror at årsaken til dette er at det har vært en nedgang i inntak av melk og meieriprodukter, samt hvit fisk de siste 10-15 årene. Dette er de viktigste kildene til jod i norsk kosthold, sier Henjum.

– Norge har heller ikke fulgt WHO sin anbefaling om å jodifisere salt, altså tilsette jod i riktig mengde til saltet vi bruker. Det er tilsatt jod i noen merker salt i dag, men mengden er så liten at den ikke bidrar til jodinntaket, sier hun.

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke bruke Ibux over lengre tid mens du forsøker å bli gravid

For lite jod? Test deg selv!

Torsk, sei, fiskepinner, fiskekaker, fiskepudding, melk, yoghurt, brunost, prim og egg, er matvarer som ifølge Melk.no bidrar mest med jod i det norske kostholdet. Spiser du lite av disse matvarene, kan du stå i fare for å ha jodmangel.

Dersom du er usikker kan du ta en test hos legen for å måle jod i urinen. Men det er viktig å merke seg at en slik test bare vil si noe om hvor mye jod du har fått i deg nylig og at den ikke sier noe om jodinntaket ditt over tid.

Det finnes også en egen jodkalkulator hvor du kan legge inn kostholdet ditt og få en pekepinn på om du får i deg for lite jod.

Ifølge avdelingsdirektør Ellen Margrethe Carlsen i Helsedirektoratet bør du ta et tilskudd på 150 mikrogram jod per dag, dersom kostholdet ditt ikke inneholder nok hvit fisk, melk eller yoghurt.

– Dette gjelder spesielt gravide og ammende som enten har et lavere daglig inntak enn 6 dl melk/yoghurt eller som spiser lite fisk og samtidig har et daglig inntak av melk/yoghurt på under 8 dl per dag. Gravide med et helt vegetarisk kosthold og kvinner som utelater fisk og meieriprodukter fra kostholdet, står i fare for å få for lite jod og bør ta tilskudd av jod, sier hun.

– Å sikre et godt jodlager før graviditeten starter, ser ut til å være mer optimalt enn å starte med jodtilskudd i svangerskapet hos kvinner med mild til moderat mangel.

Et for høyt inntak av jod kan også være skadelig

Med hensyn til jodinntaket, spesifiserte Helsedirektoratet i 2017 anbefalingene sine når det gjelder mengden meieriprodukter. For å dekke jodinntaket bør minst to av dagens tre porsjoner av magre meieriprodukter være melk, syrnet melk eller yoghurt.

Men du bør ikke ta jodtilskudd uten at du har behov for det.

Ifølge Carlsen kan nemlig både et for lavt og et for høyt jodinntak forstyrre skjoldbruskkjertelfunksjonen.

– Det totale daglige inntaket av jod bør ikke overskride 600 µg/dag. Flere tang- og taresorter inneholde svært høye nivåer av jod. En knivsodd tørket tare kan være nok til å dekke behovet, og mer enn dette kan gi toksisk høyt inntak. Tørkede tang- og taretilskudd bør brukes med forsiktighet der innholdet av jod ikke er oppgitt, eller der innholdet er svært høyt, sier hun.

LES OGSÅ: Studier viser at graviditet endrer hjernen

Til forsiden