SLITSOMT: Det er ingen hemmelighet at det kan være slitsomt å ha barn som sover dårlig om natten. FOTO: NTB Scanpix
SLITSOMT: Det er ingen hemmelighet at det kan være slitsomt å ha barn som sover dårlig om natten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Ny studie:

Nybakte mødre får en time mindre søvn, mens far mister bare et kvarter

Foreldre får nattesøvnen svekket i seks år etter fødselen

Det er ingen hemmelighet at mange småbarnsforeldre sliter med underskudd av søvn. Spesielt dersom babyen får kolikk, snur døgnet eller rett og slett nekter å sove om natten. Mange har nok i ren desperasjon googlet «hvordan få babyen til å sove»; og har prøvd de fleste tipsene - gjerne uten hell. (Pssst: Her er rådene for deg som har en ekstrem morgenfugl i familien!)

Nå viser en ny studie fra University of Warwick at søvnproblemene ikke bare varer i barnets første leveår, det vedvarer i hele seks år. Studien er basert på intervjuer med 4600 tyske kvinner og menn, og er dårlige nyheter for småbarnsforeldre som drømmer om mer søvn.

Ifølge studien får nybakte mødre en time mindre søvn i snitt per natt de første tre månedene etter fødselen, mens far bare får et kvarter mindre søvn per natt, skriver forskning.no. Studien viser også at det tok mange år før foreldrene ble fornøyd med nattesøvnen igjen, og de oppga at de hadde mangel på søvn hele seks år etter fødselen.

- Med søvnunderskudd blir man mer uoppmerksom, mindre energisk og kan få mer ustabilt humør. Det er ganske viktig at begge foreldrene skjønner hvor viktig det er at begge får nok søvn, at de skjermer hverandre for å få det til og kanskje tidvis får litt avlastning med barnevakt, sier Morten Engstrøm, som er søvnekspert og forsker ved institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, NTNU, til KK.

Seks år etter fødselen oppga mødrene i studien at de sov 20 minutter mindre enn før fødselen, mens fedrene fremdeles sov et kvarter mindre enn før. (Visste du at kvinner bør få sove, mens menn bør stå opp tidlig?)

- Generelt er det fint å bevare en stabil døgnrytme, men det kan være svært utfordrende i den fasen. Får man rimelig søvnlengde så må en antagelig være fornøyd. Det er jo mange andre ting som er viktig, at ting fungerer og foreldrene har litt tid sammen for planlegging og å bevare en god tone i samarbeidet. Sinne og frustrasjon er ikke den beste sovemedisinen, sier Engstrøm.

FØRSTE BARN ER VERST: Studien viser at søvnproblemene var størst blant førstegangsforeldre. FOTO: NTB Scanpix
FØRSTE BARN ER VERST: Studien viser at søvnproblemene var størst blant førstegangsforeldre. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Øker risikoen for uhell

- Hvilke konsekvenser kan det få at småbarnsforeldre sover lite?

- Det går jo heldigvis bra for de fleste. Samtidig vet vi i dag at lite søvn over tid øker risikoen for en rekke plager og lidelser. Det første og mest åpenbare er jo at foreldre merker at de er trøtte og uopplagte om dagen. Lite søvn øker også risikoen for uhell og ulykker, for eksempel i trafikken. Det er ikke lurt å kjøre bil etter en natt med kun 4-5 timers søvn.

Det sier Bjørn Bjotvatn, som er som er søvnforsker, lege ved Bergen søvnsenter og professor i medisin ved Universitetet i Bergen.

Hukommelsen og læringsevnen svekkes også av for lite søvn. I tillegg viser forskning at lite søvn over tid øker risikoen for depresjon, angst, overvekt, diabetes, hjerte-kar-sykdommer og økt dødelighet.

- Her er mye av forskningen gjort på skiftarbeidere, og ikke på foreldre som sover lite. Husk at mange foreldre som sover lite om natten, kan kompensere med å sove litt om dagen, noe som vil redusere risikoen for fremtidige sykdommer. Derfor tror jeg det er viktig å være forsiktig med å konkludere med at småbarnsforeldre løper risikoen for disse sykdommene, før spesifikke studier ser nettopp på denne gruppen, sier Bjorvatn.

LES OGSÅ: - Du sover rett og slett mindre jo eldre du blir

Slik får du mer søvn

- Det er jo ikke lett å være forelder til barn som sover urolig. Det er derfor det er så viktig å hjelpe barna til å få gode soverutiner og vaner tidlig i livet. Hvis barnet sover godt, vil jo problemet være løst, sier Bjorvatn.

Et godt tips er å avlaste hverandre, bytte på hvem som står opp om natten og passe på at den andre får ro til å sove om dagen dersom natten har vært tøff. Besteforeldre og barnevakt kan også bidra til at foreldre får mer søvn.

Dersom du sliter med innsovningen kan det hjelpe å ha en stabil døgnrytme, legge deg til samme tidspunkt hver dag og ha ro og mer dempet lys mot kvelden.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: