Øvelser for gravide

Publisert
Sist oppdatert

Her finner du enkle styrketreningsøvelser du kan gjøre hjemme.

Liggende knipe-øvelse Her er en øvelse som aktiverer bekkenmuskulaturen.
  • Ligg på ryggen og plasser føttene ca 20 cm fra setet.
  • Armene plasseres langs sidene på kroppen.
  • Ligg på ryggen med bøyde ben og slapp av.
  • Begynn så å knipe sammen muskulaturen rundt endetarmen.
  • Knipet skal siden fortsette framover, oppover rundt skjeden og urinveisåpningen. Det skal være som om du forsøker å holde igjen for å tisse og som om du løfter noe oppover i underlivet.

Øvelsen og bildet er hentet fra boken Aktiv Graviditet. KnebøyHer er en øvelse som styrker benenes fremside og sete.1. Startpososjon 2. Bøy Stå med føttene skulderbrett på en forhøyning med lett bøyde ben. Ryggen skal holdes rak og magen spent under hele øvelsen. Overkroppen holdes så oppreist som du klarer. Skuldrene skal holdes senket. Bøy bena ca. 90 grader i kneleddet og press opp igjen til startposisjonen. Tips: Du kan gå lenger ned enn 90 grade om du klarer å holde ryggen rak. Pass på at du ikke krummer nedre del av ryggen når du jobber opp og ned. Ikke lut overkroppen fremover, for da kommer du til å belaste korsryggen mer. Hele foten skal være i kontakt med underlaget under hele øvelsen. Forhøyningen er bare nødvendig om du ikke klarer å holde hælene i gulvet under hele bevegelsen. Pendle frem med armene når du går ned for å få bedre balanse. SetepressHer er en øvelse som styrker lårets bakside og setet1. Startposisjon 2. Løft setet  

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.