KORT-KORTE SHORTS: Er shortsene som selges til jenter for korte og upraktiske? Foto: Produsentene
KORT-KORTE SHORTS: Er shortsene som selges til jenter for korte og upraktiske? Foto: ProdusenteneVis mer

Reagerer kraftig på salg av «hotpants» til ettåringer

- At klærne skal etterligne det vi ser for oss som sexy voksenklær, synes jeg blir helt feil.

– Det første jeg reagerte på var selve navnet. Jeg synes det er helt forferdelig å kalle plagget «hotpants» når det skal brukes av små barn. Det at klærne skal etterligne det vi ser for oss som sexy voksenklær, synes jeg blir helt feil, sier Ida Langdalen Kristiansen.

Da småbarnsmoren nylig skulle kjøpe shorts til sin to år gamle datter, ble hun forferdet over at nettbutikken Jollyroom selger «hotpants» helt ned i størrelse 92 (noe som tilsvarer barn i alderen 1,5-2 år).

DÅRLIG UTVALG: Ida Langdalen Kristiansen synes kjedeforretningene har et heller dårlig utvalg av shorts til jenter. Foto: Privat
DÅRLIG UTVALG: Ida Langdalen Kristiansen synes kjedeforretningene har et heller dårlig utvalg av shorts til jenter. Foto: Privat Vis mer

Nettbutikken er ifølge Kristiansen langt ifra alene, da hun mener mange av de store kjedene har et dårlig utvalg av shorts til småjenter.

– De fleste shortsene som selges er superkorte. I alle fall i de store kjedene, hvor jeg handler mest.

– Jeg synes det burde være mulig å lage klær til barn som funker i sommervarmen, men som allikevel ikke slutter rett under rumpa. Datteren min fikk prøve en olashorts, men hun gikk hele tiden og dro den ned. Den var så kort at den rett og slett ikke var behagelig å ha på seg, forteller hun.

Kristiansen synes det generelt er vanskelig å finne klær til datteren som ikke er veldig «voksne» i snittet.

– Mange av klærne er trange og ubehagelige å ha på, så jeg ender opp med å kjøpe større størrelser enn det hun trenger. Jeg synes også det er vanskelig å finne klær som ikke er veldig «jentete» eller «guttete». Jeg savner helt vanlige klær til barn, som ikke er utpreget et kjønn, men samtidig er pene og praktiske å bruke, sier hun.

LES OGSÅ: Skal du kjøpe nye sko til barna? Dyrt betyr ikke automatisk bra!

- Ikke designet for praktisk bruk

Kristiansen får støtte av Stine Arneberg, som har en datter på fem år.

– Jeg synes fenomenet om å kopiere voksenklær om til barneklær gir feil signaler til samfunnet vårt. Barn er ikke små voksne. Klær har først og fremst en praktisk funksjon. Som barn bruker vi klær for å holde oss varme og tørre. Barneklær skal ikke tiltrekke seg oppmerksomhet på samme måte som man ønsker at visse voksenklær skal, sier hun.

– Men er det egentlig galt at barn viser litt hud?

– Ja, det er galt at «jenteshortsen» som er å kjøpe i butikkene i dag er så korte, og viser så mye hud, at de blir for kalde å gå i uten en tights under - på en vanlig norsk sommerdag.

– Da sier det seg selv at shortsen ikke er designet for praktisk bruk. Og det får meg til å lure på hvorfor de er designet slik som de er, svarer Arneberg.

KORT SHORTS: Mens jentenes shorts slutter rett under rumpa, går gutteshortsene langt ned på knærne. Foto: Lindex
KORT SHORTS: Mens jentenes shorts slutter rett under rumpa, går gutteshortsene langt ned på knærne. Foto: Lindex Vis mer

Skal være små kopier av mødrene

Hun mener jenteklær generelt er trangere, kortere og smalere i passformen enn gutteklær.

– Jeg skjønner ikke hvorfor. Det er ikke slik at smågutter går i barnehagen med skjorte og slips bare fordi pappa dro på jobben slik. Men jentene må ha trange jeans, fordi mamma har det…

– Det plager meg at mange butikker selger magetopper som viser navlen, skinny jeans med belte i midjen og trange små kjoler til små jenter. Tights og strømpebukser til jenter er også trangere enn de til guttene i samme størrelse. Dette gjelder også topper, t-skjorter og jeans.

Arneberg mener det kan være vanskelig for foreldre å komme unna slike superkorte shorts, fordi jenter i denne alderen gjerne vil ha det som alle andre jenter har.

– Og veldig mange jenter har akkurat «hotpants». Men jeg kjøper gjerne disse små shortsene i en størrelse større enn hva hun bruker i andre klær. For da passer de best, også selv om de kan bli litt store i livet. Selvfølgelig kan man også kjøpe shorts på gutteavdelingen eller arve av eldre søsken.

LES OGSÅ: Hvor mye bruker du på barneklær i måneden?

UPRAKTISK LENGDE: - Det er galt at «jenteshortsen» som er å kjøpe i butikkene i dag er så korte, og viser så mye hud, at de blir for kalde å gå i uten en tights under på en vanlig norsk sommerdag, sier Stine Arneberg. Foto: Privat
UPRAKTISK LENGDE: - Det er galt at «jenteshortsen» som er å kjøpe i butikkene i dag er så korte, og viser så mye hud, at de blir for kalde å gå i uten en tights under på en vanlig norsk sommerdag, sier Stine Arneberg. Foto: Privat Vis mer

Endrer ordlyden i omtalen av produktet

Delli Holmblad, kommunikasjonsansvarlig i Jollyroom, sier deres hensikt alltid er å selge produkter som er tilpasset barna.

– Klærne skal være fine, men det viktigste er at plaggene er funksjonelle og bekvemme. Vi anbefaler og ønsker alltid velkommen retur eller bytte til en annen modell om man kjenner at passformen på klærne ikke passer optimalt. Eller at de ikke kjennes bekvemme slik klær skal være, sier hun.

Etter KK.no gjorde Jollyroom oppmerksom på mødrenes reaksjoner på bruken av ordet «hot pants», forteller hun at de nå har valgt å endre denne formuleringen på nettsidene sine.

– Vi er enige i at formuleringen «hot pants» ikke er helt korrekt og ser nå at ordet kan assosieres til den voksne verdenen og at valget av ord er upassende.

– Vi burde rett og slett vært mer kritiske til formuleringen når vi så den og skrev oversettelsen. Vi vil alltid være relevante og lydhøre ovenfor våre kunder og det vi kommuniserer skal ikke på noen måte være støtende. Vi har med hensyn til dette derfor fjernet formuleringen «hot pants» i beskrivelsen av denne shortsmodellen i alle våre butikker og kommer fremover være ekstra oppmerksomme på at slike beskrivelser unngås.

– Vi vil riktignok understreke at «hot pants» ikke er en passende benevnelse for plagget i seg selv. Shortsmodellen er akkurat like bekvem som andre lekfulle shorts, og er laget for at barn skal leke og ha det gøy i, sier hun.

LES OGSÅ: Tidligere var rosa regnet som en maskulin farge

HOTPANTS TIL BARN: Etter at KK.no gjorde Jollyroom oppmerksom på reaksjonene, har de nå valgt å endre ordlyden i beskrivelsen av denne shortsen. Foto: Printscreen Jollyroom
HOTPANTS TIL BARN: Etter at KK.no gjorde Jollyroom oppmerksom på reaksjonene, har de nå valgt å endre ordlyden i beskrivelsen av denne shortsen. Foto: Printscreen Jollyroom Vis mer

Bra med engasjement

Markedssjef i Lindex, Nina Haugen, sier de ser på det som positivt at det finnes et engasjement hos kundene deres.

– Vi jobber alltid etter å lytte til kundene og tar med oss de synspunkter vi får og ser kontinuerlig på hvordan vi kan utvikles framover. Vi som våre konkurrenter har et ansvar for de kampanjer og kolleksjoner vi presenterer.

Ifølge Haugen ser Lindex på trendene i samfunnet når de tilpasser sine barnekolleksjoner.

– Våre barneplagg forener mote, funksjon, kvalitet og passform til en god pris. Først og fremt er det med barna i fokus når vi designer våre barneklær. Vi tilbyr et bredt sortiment som tiltaler mange kunder på de markeder der vi befinner oss.

– Lindex er et ansvarsfullt konsern og i vår design av barneklær velger vi bort det vi mener er støtende mønster, symboler og design.

LES OGSÅ: Kjønnsnøytrale navn - en ny navnetrend?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: