FARLIG INTERNETT-UTFORDRING: Foreldre tror flere barn kan la seg friste til å prøve «The Salt and Ice challenge» etter at den ble vist på programmet Newton. Foto: tv.nrksuper.no
FARLIG INTERNETT-UTFORDRING: Foreldre tror flere barn kan la seg friste til å prøve «The Salt and Ice challenge» etter at den ble vist på programmet Newton. Foto: tv.nrksuper.noVis mer

Reagerer på farlig NRK Super-innslag: – Tolvåringen min sa «dette så kult ut, det har jeg lyst til å prøve»

Newton-programlederne viste barn hvordan man gjør «The Salt and Ice challenge».

«The Salt and Ice challenge» er en ny farlig trend som sprer seg blant barn på sosiale medier.

Utfordringen som ved første øyekast virker uskyldig, kan få svært alvorlige konsekvenser. KK.no har tidligere snakket med barnelege Jenny Ringnes som sterkt fraråder alle å prøve utfordringen, da det kan resultere i alt fra milde frostskader til 1., 2. eller 3. grads brannskader som er permanente.

I verste fall kan det bli nødvendig med amputasjon eller en hudtransplantasjon.

Gjorde det to ganger for å få synlig merke

Etter at KK.no skrev om denne farlige trenden, har vi fra opprørte foreldre blitt gjort oppmerksom på at NRK Super nylig omtalte «The Salt and Ice challenge» i programmet Newton.

I et innslag kan vi se de to programlederne teste forskjellige utfordringer fra internett, hvor «The Salt and Ice challenge» er en av dem. Programlederne sier gjentatte ganger at dette er farlig og at barn ikke skal gjøre det hjemme, samt at man kan få frostskader og arr.

Det hele sies imidlertid mens de tuller og ler, samt at de gjør utfordringen to ganger fordi de den første gangen ikke fikk synlig nok «merke». Se innslaget her.

Tror flere barn vil la seg friste til å teste utfordringen

Hege-Eline Strædet Killengren er en av flere foreldre som reagerer på at Newton valgte å vise dette for barna.

– Jeg synes det er helt idiotisk av Newton og Nrk Super å tillate slike utfordringer. De av alle burde vite bedre enn å utfordre barn under 18 år til slik tullskap. Jeg har selv sett hvor stor skade man kan få av nettopp dette, sier hun.

Killengren har en gutt på 12 og ei jente på 8 år, og sier ingen av dem kjente til utfordringen før de så den på tv. Selv om programlederne advarte seerne mot å prøve dette hjemme, tror hun det kan ha motsatt virkning og at flere barn vil la seg friste til å teste dette etter at de har sett innslaget.

– Tolvåringen min kom og sa «dette så kult ut, det har jeg lyst til å prøve». Jeg viste ham derfor mange bilder om hva som kan skje. Han ble skremt og sa at han aldri skulle gjøre det, sier hun.

Ikke enig i at programlederne sender blandede signaler

Prosjektleder i Newton, Erling Normann, har forståelse for at noen foreldre kan reagere på dette innslaget.

Han er riktignok ikke enig i at programlederne sender blandede signaler til barna om hvorvidt dette er farlig eller ikke.

– Programlederne ler og tuller med hverandre, som alle barn ville gjort i denne situasjonen, men de er samtidig tydelige på at de ikke tør å ha isbiten på armen lengre enn noen sekunder. Og de prøver ikke å pushe hverandre til å gjøre det lengre enn de er komfortable med, sier han.

– Vi må ofte gjøre en vurdering når vi utformer en sak, i forhold til om temaet er kjent for målgruppa, hvordan vi kan ta det opp på en måte som er interessant for dem og samtidig at vi ikke gjør noe som er utilbørlig eller innebærer stor risiko. Denne gangen vurderte vi at det var innenfor å vise dette, gitt den innpakningen vi lagde på det og den oppmerksomheten fenomenet allerede har i målgruppa. Men vi forstår at det kan være delte meninger om dette.

LES OGSÅ: På denne skolen får barna lov til alt, så lenge de ikke dreper hverandre

ADVARER MOT Å GJØRE DET HJEMME: Erling Normann, prosjektleder i Newton, tror barn skjønner at utfordringen er noe de ikke bør teste selv. Foto: Ingrid Wold/NRK      
ADVARER MOT Å GJØRE DET HJEMME: Erling Normann, prosjektleder i Newton, tror barn skjønner at utfordringen er noe de ikke bør teste selv. Foto: Ingrid Wold/NRK       Vis mer

Tror barna er store nok til å skjønne budskapet

Newton retter seg mot barn i alderen 8-12 år, en målgruppe Normann tror er store nok til å forstå budskapet om at de ikke bør gjøre dette hjemme.

– Ulike «challenges» har den siste tiden vært svært populært blant barna. Det er ikke vi som har funnet på denne trenden, men vi kopler oss på noe de allerede ser på på YouTube. Det vi har mulighet til å gjøre, er å sette denne saken inn i en kontekst. Først og fremst kan vi forklare vitenskapelig hva det er som skjer i huden, og hvorfor det er dumt å ha isbiten på huden over lang tid. I tillegg valgte vi å pakke inn hele saken som «challenges du ikke bør gjøre hjemme».

– I dette lå det naturligvis litt humor, men samtidig tror vi målgruppa vår er store nok til å forstå budskapet i dette, og de så også hvor kort tid programlederne torde å ha isbiten på armen før de fjernet den igjen, sier han.

– Programlederne sier man kan få sår og arr av å gjøre dette, men fagfolk vi har snakket med sier at skadene kan bli langt mer alvorlige. Burde programlederne ha opplyst om dette?

– Det kan hende de burde sagt det, samtidig er det de gjør ofte en sterkere og tydeligere måte å kommunisere noe på TV enn det som sies språklig. Programlederne viste tydelig at de ikke turte å ha isbiten på armen særlig lenge, og de forklarte i tillegg hva som kan skje i huden på en ganske så konkret måte.

Jackass-oppførsel gir flere «likes»

Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen sier slike «challenges» er et godt eksempel på Jackass-oppførselen som ble gjort populært av MTV for noen år tilbake.

– Bare at nå kan alle være «Jackass» og alle kan være MTV, sier han.

Han tror en årsak til at slike trender er så farlige, er måten de sprer seg på.

– Desto galere man er, desto mer liker og deler vi, og de unge konkurrerer ofte seg imellom på galskap fordi det gir størst spredning. Dette er galskap som blant andre Facebook jobber med å få fjernet raskere, spesielt når det foregår live, sier han.

Nygård-Hansen henviser til forskning som har vist at «likes» hos særlig unge mennesker slår inn på hjernens belønningssenter og utløser dopamin.

– Dopamin fungerer som en naturlig stimulans som holder hjernen aktiv. Jo flere likes, desto mer aktiv hjerne, og dermed økt følelse av belønning. Forskere har derfor konkludert med at erfaringen med å få mange likes er ekstremt givende, sier han.

– Tidligere forskning på belønningssenteret i hjernen har påvist at tenåringer har mye større aktivitet i denne delen av hjernen når det kommer til aktiviteter som oppleves belønnende, sammenlignet med barn og voksne. Det kan derfor forklare hvorfor slike farlige aktiviteter mest av alt er å se hos nettopp ungdommer, og ikke voksne, for når man blir voksen krymper denne delen av hjernen igjen.

LES OGSÅ: Dette gjør sosiale medier med selvbildet vårt

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: