Sara Jansson Mäkiperä delte i går et innlegg på Instagram, hvor hun tydelig opprørt forteller om en reklame som dukket opp på Facebook.
I reklamen er det en kvinne som visstnok har klart å bli kvitt strekkmerkene fra graviditeten, på fire uker. Før denne kvinnen «ble kvitt strekkmerkene» var hun helt knust, og begynte å hate seg selv og kroppen sin – visstnok. Videre påstår hun at et serum mot strekkmerker og arr, fjernet strekkmerkene. I reklamen er det lagt ved et åpenbart redigert før- og etterbilde.
Sara, som selv er gravid med sitt andre barn, reagerer kraftig. Det er sjelden hun blir så provosert, forklarer hun i en video.

- Hvis disse tre tingene mangler, er forholdet i fare
Hun reagerer på at noen tillater seg å reklamere og markedsføre slike produkter, og henvende seg til gravide kvinner og kvinner som har fått barn.
- Jeg kjenner at jeg blir ordentlig sur og sint over at det skal være lov å reklamere på den måten her, sier hun i videoen.

- Jeg kjenner på skuffelse

- Jeg er veldig glad og lettet
Blir «deprimert» av strekkmerker
Sara mener at det finnes mye å være ulykkelig over, men at strekkmerker ikke bør være en del av det. Selv skriver hun at hun har hatt strekkmerker siden hun var i starten av tenårene, og at hun er fullt klar over at ikke et serum ville klart å fjerne det.
- Strekkmerker vil også visne med tiden, men de går aldri bort. Min livserfaring har lært meg at det ikke er «glatt og vakker» hud som gjør meg lykkelig eller ulykkelig.
«Jeg prøver å ikke tenke på depresjonen jeg ville ha gått inn i hvis det ikke var for dette serumet» står det blant annet i reklamen. Denne setningen gjorde spesielt inntrykk på Sara.
- Mener de virkelig at en skal være deprimert hvis en har strekkmerker? Er en kropp uten strekkmerker det som gjør deg lykkelig? Finnes det ikke så mye mer her i livet enn å hige etter enn en «feilfri» kropp? Og hvordan kan en såkalt lege tillate seg selv å reklamere for dette? Og når ble det bestemt at man ikke kan gå i badedrakt eller åpne klær hvis man har synlige strekkmerker? skriver hun videre.

Kaveh raser mot baby-produkt
Spiller på kvinners usikkerheter
Sara forteller litt mer om hvorfor hun ble så provosert at nettopp denne reklamen:
- Det som gjorde meg sint var ikke nødvendigvis at de reklamerer for produkter som ikke fungerer, for det er det jo mange som gjør, men måten de henvender seg til usikre kvinner på, og bruker ord som «ulykkelig» og «depresjon» knyttet til strekkmerker. De spiller på kvinners følelser, for å tjene penger, sier hun til KK.
- Hva slags tilbakemeldinger har du fått fra følgerne dine?
- Jeg har fått mange støttende kommentarer og eksempler fra mange kvinner som er lykkelige til tross for sine strekkmerker, og det er fint!