Tenåringers søvn

Skole lar tenåringer få sove en time lengre

Dette sier de norske ekspertene.

FORSKYVER DØGNRYTMEN: Forskning viser at puberteten fører til endringer i ungdommenes søvnmønster. FOTO: NTB
FORSKYVER DØGNRYTMEN: Forskning viser at puberteten fører til endringer i ungdommenes søvnmønster. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Hva skjer om man lar tenåringer få sove en time lengre om morgenen? Det ønsker en dansk ungdomsskole å komme til bunns i.

Fra høsten starter nemlig Th. Langs Skole i Silkeborg et treåring prosjekt, hvor de skal la elevene fra syvende til tiende klasse få starte en time senere om morgenen.

Til den danske tv-kanalen TV Midtvest sier skoleleder Tine Kristiansen at de håper å se positive effekter av denne endringen.

Hun viser til forskning som sier at døgnrytmen forsinkes i overgangen fra barn til ungdom, slik at de ikke er helt klare om morgenen slik eldre voksne er. Håpet er derfor at senere skolestart vil gi mer uthvilte elever og føre til bedre skoleprestasjoner.

Et viktig forskningstema

At en del ungdom har en litt annerledes døgnrytme enn oss andre, bekreftes av professor Bjørn Bjorvatn ved Universitetet i Bergen.

– Mange ungdommer opplever at døgnrytmen forskyves. Dette har med pubertetsutviklingen å gjøre, og påvirkes også av andre faktorer. Hvor mye rytmen forskyves, varierer fra person til person, sier han.

Også i Norge er dette et emne forskerne har stor interesse for.

– Vi har publisert data fra en sammenlikning mellom to skoler, hvor den ene skolen startet en time senere hver mandag. Vi har også flere andre publikasjoner, også «in the pipeline», om dette viktige temaet. Samt en studie planlagt med forsinket skolestart på videregående skole, sier Bjorvatn.

– Men om dette bør skje allerede førsteåret på ungdomsskolen er jeg litt mer usikker på. I syvende klasse er vel noen bare 12 år, og det er sjelden at døgnrytmen har blitt forskjøvet allerede da, iallfall hos gutter. Puberteten starter jo vanligvis litt senere for gutter enn jenter.

Kan ha både positive og negative effekter

Bjorvatn mener det er viktig å evaluere effekten av slike tiltak, som åpenbart kan være positive, men kanskje også negative.

– Dersom ungdommene også slutter en time senere på ettermiddagen, kan det jo forstyrre trening, kroppsøving og så videre. Men det er flere studier i USA på senere skolestart som viser positive effekter på søvn, søvnighet, karakterer og psykisk helse. I disse studiene er gjerne skolestart flyttet fra 07:30 til 08:30, som jo er vanlig skoletidspunkt i Norge. Om videre forskyvning vil ha samme effekt, er noe vi ønsker å studere, sier han.

Hvor mye søvn ungdommer i denne alderen faktisk trenger, er ifølge søvnforskeren veldig individuelt.

– I ungdomsårene sier vi gjerne at søvnlengden i snitt bør være åtte til ti timer. Men vi vet fra en rekke studier, også i Norge, at ungdommer får langt mindre søvn i gjennomsnitt. Det er naturlig nok bekymringsfullt, sier han.

POSITIV EFFEKT: Det er flere studier i USA på senere skolestart som viser positive effekter på søvn, søvnighet, karakterer og psykisk helse. FOTO: NTB
POSITIV EFFEKT: Det er flere studier i USA på senere skolestart som viser positive effekter på søvn, søvnighet, karakterer og psykisk helse. FOTO: NTB Vis mer

Mange årsaker til søvnmangel

Lars Halse Kneppe, psykolog og forfatter av boken «I hodet på en tenåring», snakker daglig med ungdommer om temaer som bekymringer og psykisk helse.

Han erfarer at tenåringstiden er en periode hvor mange sover fryktelig dårlig og at det er mange grunner til at en del ungdommer ikke klarer å få nok søvn.

– Mye handler om at de strever med å opprettholde en stabil døgnrytme, siden de snur døgnet i helgene, samt at det er en periode i livet der mange er stresset og har mye å tenke på.

– Det med døgnrytme har blitt veldig synlig og aktuelt etter to år med hjemmeskole. Jeg opplever at det for mange har vært tøft å etablere en stabil døgnrytme etter at det ble en mer ordinær skolehverdag, sier han.

Stor utfordring blant ungdom

Kneppe mener mangel på søvn er en av de største utfordringene hos tenåringer. Han tror mange voksne ville bli sjokkerte over hvor få timer ungdommer faktisk sover i løpet av uken og han hevder de sover langt mindre enn selv utslitte småbarnsforeldre.

Å få for lite søvn vil ifølge psykologen over tid føre til blant annet redusert konsentrasjon, økt irritabilitet, problemer med å komme seg opp og på skolen, samt at det gjør deg mer sårbar for å utvikle andre psykiske plager. Du har rett og slett mindre å gå på og du mangler overskudd til å regulere følelser og ta kontroll over tankene dine.

Han er imidlertid usikker på om det å begynne senere på skolen er løsningen for alle de som strever med søvnen.

– Det ville nok føre til at mange bare forskyver døgnet ytterligere, men for noen ville det kanskje ha gjort kontrasten mellom helg og uke mindre. Det er derfor vanskelig å svare generelt på. For noen ville det sikkert kunne hatt en positiv effekt, men jeg ikke sikker på om det ville har resultert i mer søvn over tid, sier han.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer