<strong>SER PÅ TV I MATFRIMINUTTET:</strong> Å se på tv mens de spiser kan føre til at barna spiser for mye eller for lite, og at de mister den sosiale arenaen, mener klinisk ernæringsfysiolog. FOTO: NTB Scanpix
SER PÅ TV I MATFRIMINUTTET: Å se på tv mens de spiser kan føre til at barna spiser for mye eller for lite, og at de mister den sosiale arenaen, mener klinisk ernæringsfysiolog. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Skolemamma: - TV i matfriminuttet bør ikke være et fast innslag

På mange norske skoler har det blitt helt vanlig å la barn få se på tv mens de spiser matpakka si. Er dette en usunn utvikling?

Publisert

Ekspertene uttrykker stadig bekymring over at norske barn tilbringer alt for mye tid foran en skjerm og mange foreldre sliter med å sette grenser i en verden hvor mye av barnas lek foregår digitalt.

De siste årene har skjermbruken også sneket seg inn på en ny og for mange foreldre uventet arena. Stadig flere barneskoler velger nemlig å la barna få se på tv mens de spiser matpakka si i matfriminuttet.

Anna Valberg forteller at hun først fikk kjennskap til denne praksisen da datteren gikk det siste året i barnehagen.

– Jeg ble veldig overrasket. Kanskje fordi de i barnehagen har et stort fokus på at måltidet skal være en sosial arena hvor man har det fint sammen. I barnehagen er det selvsagt større voksentetthet enn på skolen og jeg skjønner kjempegodt at det kan være vanskelig å holde styr på 30 elever, spesielt i krevende klasser.

– Men det tv i matfriminuttet bør ikke være et fast innslag i skoledagen, sier hun.

Skal legge til rette for matglede

Valberg peker på at det i Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i skolen står at barneskolen bør legge fysisk til rette for måltid som fremmer matglede, sosialt samvær, trivsel og helse.

Videre står det at det å spise handler om mer enn å bli mett. Det sosiale samlingspunktet som måltidet representerer er viktig for fellesskapet og for å skape trivsel. Skole og SFO må sørge for at det finnes egnede muligheter for bespisning som også ivaretar måltidets sosiale funksjoner.

Det å la barna se på tv under måltidet mener hun ikke bare går ut over det sosiale men at det også kan være en årsak til at så mange barn ikke spiser opp skolematen sin.

– Barn er vant til ulik praksis hjemme, så det oppleves nok ikke som et like stort problem hos alle. Mitt inntrykk er at barn som er vant til at skjermen står på er flinke til å ignorere den og klarer kanskje fint å spise uten at de blir forstyrret. Hjemme hos oss slår vi av tv-en når vi har sett ferdig, for om den står på blir barna mine sugd mot skjermen og får ikke gjort mye annet.

<strong>REAGERER:</strong> Anna Valberg ble svært overrasket da hun oppdaget at det på skolen var vanlig praksis å la barna se på tv mens de spiste. FOTO: Amalie Hovland, UiO
REAGERER: Anna Valberg ble svært overrasket da hun oppdaget at det på skolen var vanlig praksis å la barna se på tv mens de spiste. FOTO: Amalie Hovland, UiO Vis mer

Delte meninger blant lærerne

Som fersk FAU-representant forsøkte Valberg å ta opp praksisen ved datterens skole, uten at det egentlig førte til endring.

Hun skrev nylig også et debattinnlegg i Drammens Tidende som i etterkant har blitt hyppig diskutert på Facebook, blant annet i gruppen «Status lærer» hvor meningene blant lærerne er delte.

De som støtter skjermbruk i matpausen argumenterer for at det er et fint hjelpemiddel for å forhindre uro.

Flere lærere opplever at det ikke fungerer å la barna spise uten underholdning, fordi det raskt resulterer i bråk og barn som løper rundt i klasserommet.

Andre mener matfriminuttene helst bør brukes til sosial læring og prat, mens noen mener at en gylden middelvei er det beste med en kombinasjon av sosialt samvær og noen minutter tv på slutten av matpausen.

– Det er litt sånn at man kanskje reagerer når man først hører om en praksis, men så venner man seg til det og det blir en del av hverdagen, sier Valberg.

– Samtidig har jeg inntrykk at det ikke egentlig er lærerne det står på, men at det skyldes at de har for lite tid og ressurser til å ivareta matstunden på skolen på en bedre måte.

Negativ påvirkning på barns forhold til mat

Valberg får støtte av klinisk ernæringsfysiolog Rose Arntzen hos Barnasmat.no. Hun tviler ikke på at skolenes intensjon er gode, men sier at det å se på tv i matfriminuttet vil ha en klar negativ påvirkning på barns forhold til mat og måltider.

– At barna ser på tv mens de spiser, påvirker hvordan de spiser og hvor mye de spiser, sier hun.

– De blir mindre oppmerksomme på selve spisingen, smakene og den gode følelsen et måltid gir, i en kropp som trenger påfyll. I en slik setting blir det vanskeligere for barna å lytte til kroppens signaler om sult og metthet.

For noen barn vil tv-en være så spennende, at de rett og slett glemmer å spise. For andre vil tv-en gjøre at de spiser ubevisst slik at de ikke legger merke til at de blir mette. Dette kan føre til at noen barn spiser for lite, mens andre får i seg for mye.

– Skolemåltidet er en viktig arena for læring og sosial utvikling hos barn. Å spise sammen med andre, og bidra til å skape et hyggelig måltid, er viktig lærdom for barn. Under skolemåltidet kan man jobbe med inkludering, trivsel og gode samtaler. Den sosiale arenaen som et måltid er blir ganske annerledes når alle hodene er vendt én vei og mot en skjerm, sier Arntzen.

– Vi vil lære barna å ha gode matopplevelser og ha et godt forhold til mat. Dette forutsetter at oppmerksomheten er vendt mot maten, smakene og følelsene vi får i kroppen når vi spiser.

<strong>NEGATIVT:</strong> Klinisk ernæringsfysiolog Rose Arntzen mener tv-en vil være så spennende for noen barn at de glemmer å spise. FOTO: Privat
NEGATIVT: Klinisk ernæringsfysiolog Rose Arntzen mener tv-en vil være så spennende for noen barn at de glemmer å spise. FOTO: Privat Vis mer

Først og fremst pedagogisk

Å la barna se på tv i matfriminuttet er en praksis som har blitt vanlig på mange barneskoler i Norge.

Rektor Marianne Norman-Johansen ved Vestbygda skole i Drammen sier til KK at deres tilnærming først og fremst er pedagogisk og at det ikke handler om å begrense støy i matpausene.

– De digitale verktøyene vi bruker gir ikke bare tilgang til å se film, men også høre på lydbøker og ha ulike typer opplevelser sammen. Noen lærere velger for eksempel å lese høyt for elevene, gjerne støttet av bilder gjennom digital tavle. Andre ganger ser barna på NRK Super eller gjør ulike små lekaktiviteter tilpasset klassen.

– En film kan dessuten være så mye og ofte velger vi filmer som har en sammenheng med temaet og klassemiljøarbeidet, slik at det blir en del av en helhet og det sosiale fellesskapet.

Ifølge rektoren er det opp til hver enkelt klasselærer å tilrettelegge matpausen. Variasjon er viktig, samt at aktiviteten tilpasses barnas alder.

– Dette er en vurdering læreren gjør som pedagog. Noen ganger er det fornuftig å se film i matpausen mens andre ganger velger de å ha en samtalestund. Vårt mål er at elevene opplever en god matpause og vi er veldig oppmerksomme på at de får spist opp maten sin. Dette er et ansvar vi som skole tar og som vi har et stort fokus på.

– En del foreldre mener allikevel at det blir for mye skjerm. Hva tenker du om det?

– Diskusjonen skjerm/ikke skjerm er svært viktig og vi har den løpende i vår egen virksomhet, nettopp for å avstemme når det er godt egnet og når det ikke er det. Men det å nyansere dette bildet er kjempeviktig, da vi først og fremst ser på skjerm som et verktøy for læring.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer