Barn og mat

Slik får du barna til å spise mer fisk

Består ukas fiskemåltider kun av fiskepinner? Det finnes heldigvis flere lure triks for å få barna til å spise nok fiskemat.

VIKTIG Å SPISE NOK FISK: Mange norske barn elsker sushi, men de fleste spiser allikevel ikke nok fisk med tanke på anbefalt mengde fra helsemyndighetene. FOTO: NTB Scanpix
VIKTIG Å SPISE NOK FISK: Mange norske barn elsker sushi, men de fleste spiser allikevel ikke nok fisk med tanke på anbefalt mengde fra helsemyndighetene. FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Svært få norske barn spiser nok fisk, men mange hadde spist mer dersom de fikk servert fiskeretter de liker. Dette er konklusjonen i en norsk undersøkelse utført av Ipsos på vegne av Norges sjømatråd.

I undersøkelsen kom det nemlig frem at bare to av ti barn, i alderen åtte til 19 år, spiser anbefalt mengde.

Ifølge ernæringsrådgiver Maiken Walle hos Sunnstart anbefaler helsemyndighetene at barn spiser fisk og sjømat to til tre middagsporsjoner i uka, noe som tilsvarer cirka 300 gram fisk per uke.

– Dette bør komme fra en kombinasjon av mager og fet fisk, sier hun.

– Fisk og sjømat er svært næringsrike matvarer og en del av næringsstoffene vi finner her har vi ikke så mange andre gode kilder til. De har blant annet et høyt innhold av omega-3-fettsyrer, vitamin D, jod, sink, selen og vitamin B12. Dette er næringsstoffer som er vitale for hjernens utvikling og er derfor spesielt viktige for barn og ungdom.

Undersøker effekten på koronasmitte

Det å spise nok fisk kan vise seg å være ekstra viktig i disse dager hvor vi står midt oppe i en pandemi, spesielt kanskje for eldre mennesker og personer i risikogruppen.

Fisk inneholder som sagt mye D-vitamin, som er helt essensielt for immunforsvaret vårt.

I fjor startet dessuten Oslo Universitetssykehus en studie med 70.000 deltakere hvor de skal undersøke hvorvidt inntak av tran har en effekt på koronasmitte. Den store Koronastudien indikerte nemlig at de som tok tran ikke bare hadde lavere risiko for smitte, men også hadde et mindre alvorlig sykdomsforløp hvis de først ble smittet.

Hvorvidt det er tranen eller andre faktorer ved livsstilen til de som tar tran som gir denne tendensen, er det foreløpig for tidlig å si noe om. Walle mener det uansett er viktig at foreldre legger til rette for at barna skal få et livslangt godt forhold til fiskemat.

La barna få delta i middagslagingen

I undersøkelsen svarte syv av ti at de ville ha spist mer fisk, dersom de fikk servert en fiskerett de hadde lyst på.

Retter som stekt laks, fiskepinner, fiskekaker og sushi ble trukket frem som favoritter, men ifølge ernæringsrådgiveren finnes det flere lure triks for å få i barna mer fiskemat.

– Mange fiskeretter kan lages veldig barnevennlige, sier hun. – Hva med å teste ut laksetaco, eller fiskepinner i pita? Kanskje barna kan bli med å lage en egenkomponert fiskesuppe? For noen barn er det konsistensen på fisken som er hovedproblemet, da kan man jo teste om sushi faller mer i smak. Desto mer gøy dere har det med å teste ut ulike fiskesorter eller fiskeretter, jo flere ulike middager vil dere etter hvert ha å spille på.

– Hvis familien din ikke er helt der ennå, så begynn eventuelt med noe safe som fiskegrateng eller fiskepinner. All fisk er bedre enn ingen fisk. Så kan man heller utvide etter hvert.

Ikke press barnet for mye

Men dersom barnet ditt absolutt ikke vil spise fisk, anbefaler ernæringsrådgiveren at du allikevel sørger for at barnets behov for næringsstoffer blir dekket via andre kilder. For eksempel melk for jod og tran for vitamin D og omega-3-fettsyrer.

– Samtidig er det lurt at dere fortsetter å tilby, og prøve å utforske fisken på ulike måter uten press for å spise. Ofte øker motstanden mot en spesifikk matvare dersom barnet opplever mye press.

– Så når man sitter der med et barn som fullstendig nekter å innta en matvare, kan man istedenfor ha fokus på å ufarliggjøre maten ved å nettopp fjerne dette presset. Kan man kanskje få med barnet på å lage fiskepinner fra bunn av? Kanskje gå en tur på den lokale fiskebutikken og velge ut en fisk som ser litt rar ut der?

– Etter hvert som barnet tør å smake litt mer, kan man motivere til å smake på ulike sjø- og fiskeretter ved å for eksempel gi terningkast. Slik kan man etter hvert finne frem til familiens favoritter.

IKKE PRESS BARNET: Dersom barnet simpelthen nekter å spise fisk, kan det å presse barnet føre til at motstanden øker. Man bør da ifølge ernæringsrådgiver Maiken Walle heller forsøke andre metoder, som å utforske fisken på ulike måter. FOTO: Privat
IKKE PRESS BARNET: Dersom barnet simpelthen nekter å spise fisk, kan det å presse barnet føre til at motstanden øker. Man bør da ifølge ernæringsrådgiver Maiken Walle heller forsøke andre metoder, som å utforske fisken på ulike måter. FOTO: Privat Vis mer

La barna få spise av voksenmenyen

Undersøkelsen avdekket også at syv av ti barn sjelden eller aldri spiser sjømat på restaurant eller kafé. Men hovedårsaken var ikke at barna ikke liker fisk, tilbudet var rett og slett for lite fristende eller ikke-eksisterende.

Camilla Beck, markedsdirektør i Norges sjømatråd, oppfordrer spisestedene til å tenke nytt.

På restaurant er ofte barnemenyen svært begrenset og det er gjerne raske og til dels usunne «barnefavoritter» som tilbys, for eksempel pølser, hamburgere, chicken nuggets og spagetti bolognese. Dersom det er fisk på barnemenyen er det som regel fiskepinner.

– På den ordinære menyen er det ofte et rikholdig utvalg av både fiskeretter og kjøttretter, og mange velger fisk på restaurant fordi de vet at det blir perfekt tilberedt. Dersom det hadde vært mulig å bestille halv porsjon av hele menyen til halv pris, så er jeg sikker på at flere barn hadde valgt fisk. Da er det også enklere for foreldre å oppfordre barna til å smake på skikkelig gode fiskeretter på restaurant, sier hun.

Bytt ut kjøttet i favorittrettene

Et smart triks for å få barn til å spise mer fisk på hjemmebane, er ifølge Beck å bytte ut kjøttet i barnas favorittmåltider med sjømat.

Dette kan for eksempel være thaisuppe med laks eller reker i stedet for kylling, indisk korma med torsk i stedet for kylling, stekte fiskeboller til spagetti og ketchup i stedet for svenske kjøttboller, samt tacos med fisk.

– Måten rettene presenteres på er også veldig viktig. Når barna spør om hva det er til middag, kan man for eksempel svare «pasta med laks og pesto» og ikke det korte svaret fisk. Jeg tror også veldig på å introdusere flere ulike retter og gjøre det litt spennende også med sjømatrettene. Barn liker ofte mat de er vant til og dersom de får prøve ulike sjømatretter så venner de seg til det, sier hun.

BYTT UT KJØTTET: Å bruke fiskeboller til spagettien i stedet for kjøttboller, er bare ett av tipsene fra Camilla Beck i Norges sjømatråd. FOTO: Privat
BYTT UT KJØTTET: Å bruke fiskeboller til spagettien i stedet for kjøttboller, er bare ett av tipsene fra Camilla Beck i Norges sjømatråd. FOTO: Privat Vis mer

Bruk krydder og ikke overstek fisken

Hun er også opptatt av hvordan vi voksne snakker om maten. Dersom vi er flinke til å fremsnakke sjømatmåltidene og vise matglede også når vi serverer fisk, tror hun barna vil være mer positivt innstilt når det står fisk på menyen.

– Jeg vil også anbefale at man er påpasselig med steketid, spesielt på laks som fort kan bli tørr om den stekes for lenge. Marinader med ulike smaker og krydder som barn gjenkjenner fra andre favorittretter er også smart å bruke på fisk, og gir et saftig og smaksrikt resultat.

– Krydder er også en viktig ingrediens til fiskeretter. Akkurat som kylling, har torsk for eksempel en relativt nøytral smak og smaker lite uten krydder eller saus. Men det betyr også at den kan brukes til det meste, akkurat som kylling.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer