foto:Shutterstock.com
foto:Shutterstock.comVis mer

Slik får du tilbake kroppen

For de fleste er det hardt å komme igang med trening etter en fødsel. Mamma, treningsekspert og forfatteren bak boka «Trening for kule mager» Jill Jahrmann gir deg enkle tips for hvordan du kan komme igang. 

Det finnes mange meninger om fødsel og trening. Noen mener man bør komme seg igang mens man ennå ligger på sykehuset, mens andre sverger til minimal bevegelse før man har vært på seksukerssjekken.

Mammanett har snakket med Jill Jahrmann som var med på å starte opp treningskjeden Sats på 90-tallet og som har skrevet boka «Trening for kule mager» som kom ut i 2009 om hvordan å trene under svangerskapet og etter fødsel. Jill Jahrmann er er fysioterapeut med mastergrad i idrett. Hun er kjent spaltist og treningsekspert og har skrevet flere bøker om trening og kosthold. Nå jobber hun ved Synergi Helse. Hun forteller om hvordan man kan komme seg i form etter svangerskapet helt gratis og uten hjelp av personlige trenere. 

LES OGSÅ: Fire grunner til at magen din er der fortsatt!

Ikke sitt på rumpa!

– Hvis alt er bra med mor og barn vil det første rådet til en som nettopp har født være: «Ikke sitt på rompa. Kom deg i bevegelse». Kroppen leges bedre ved å være i fysisk aktivitet, sier Jill. 

Allerede på sykehuset anbefaler hun at man går seg små turer med babyen i trillesengen. Når man kommer hjem er den beste treningen å gå turer med vogn. 

– Gå til du blir varm og andpusten, anbefaler Jill. 

Hun mener det ikke er noen fare forbundet med å puste tungt og bli svett. 

– Kroppen din skal lære hvordan det er å ikke være gravid og det er direkte nedbrytende for kroppen å sitte stille i seks uker etter fødselen. Etter et keisersnitt er det viktig å ikke ta for hardt i, i bakkene, men for fødende uten komplikasjoner er det ingen hindring, sier hun. 

JILL JAHRMANN: Opp og gå! Allerede på sykehuset! Foto:
JILL JAHRMANN: Opp og gå! Allerede på sykehuset! Foto: Vis mer

Gå lengre og brattere

Treningseksperten anbefaler at man for hver uke går litt lengre eller gjør turen litt mer anstrengende. 

– Når du da kommer til seksukerssjekken bør du være i god form og klar for andre treningsformer. Finn deg et område med mange bakker. Her kan du gå raskt eller jogge lett med en hvilken som helst slags vogn. Å løpe skal man være litt forsiktig med etter fødsel, men etter fire måneder bør det gå bra. 

LES OGSÅ: Trening etter fødselen

LEK MED BABY: Vær i bevegelse! Foto: Shutterstock
LEK MED BABY: Vær i bevegelse! Foto: Shutterstock Vis mer

Slik trener du magen og rumpa

Mageøvelser som situps er også en god trening ganske raskt etter fødsel, men skal man gjøre dette er det viktig at man har kontroll på bekkenbunnen først.

– Å få kontroll over musklene i bekkenbunnen er det viktigste før man begynner å trene magen. Du skal kunne trekke den opp og innover før du begynner å trene de andre musklene, forklarer Jill. 

SE VIDEO LENGER NED! 

Hun forteller at det viktigste målet med trening etter fødsel er en gradvis opptrening. 

– Det finnes mange gode hjemmeøvelser for styrke også. Du kan blant annet gjøre knebøy og holde babyen inntil brystet for å få litt ekstra vekt hvis du ønsker det. Knebøy er en av de viktigste styrketreningsøvelsene vi har. Hvis du gjør ti ganger to repetisjoner annenhver dag, kommer du raskt i form igjen, sier Jill.   

LES OGSÅ: Inkontinens: Slik gjør du noe med det

Ta med barselgruppa på tur

Hun oppfordrer også alle barselsgrupper til å møtes for turgåing i tillegg til vanlige cafèmøter. 

– Å gå på tur sammen med andre er noe av den morsomste treningen vi gjør. Og når vi går og skravler glemmer vi helt at vi trener, sier hun med et lurt smil. 

De fleste treningssentre i Norge tilbyr barnepass på dagen, eller har egne timer hvor man kan ta med babyen. 

DET ER DETTE SOM HJELPER: Ut på tur - bra for voksen og liten! Foto: Shutterstock.com
DET ER DETTE SOM HJELPER: Ut på tur - bra for voksen og liten! Foto: Shutterstock.com Vis mer

– For mange er det et ekstra tupp i rompa å komme seg på treningssenter. Men man behøver altså ikke personlig trener for å komme i form etter svangerskapet. Gå på tur, og tren deg gradvis opp med enkle styrkeøvelser hjemme, så behøver man ikke å frykte bikinisesongen neste år, avslutter Jill.   

 

VIDEO: Slik trener du opp bekkenbunnen:

  

Bekkenbunnen fra A til Å

Hvor sitter bekkenbunnen? Hvordan får jeg egentlig tak på denne muskulaturen? Hvorfor er det viktig? Ingebjørg forteller alt du trenger å vite - helt detaljert!

Se video 

Bekkenbunntrening 1 - 15 minutter

Kom i gang! Program for trening av bekkenbunn og dyp mage, enkle øvelser som passer for alle.

Se video

Bekkenbunntrening 2 - 15 minutter

Trening for bekkenbunn, mage, rygg og bakside lår. Dette er også enkle øvelser som passer for alle.

Se video  

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: