Slik hjelper du barna med lekser

Slik hjelper du barna med lekser
Publisert
Sist oppdatert

Når skal leksene gjøres, og på hvilken måte? Det kan også være utfordrende noen ganger å gi den hjelp barnet trenger. Ikke sjeldent oppstår konflikter mellom barn og voksne. Håvard Tjora kjent fra Tv-serien Blanke Ark gir her foreldre råd.

Amper stemning og stress er klassiske feller

Unngå unødvendige konflikter, anmoder Håvard. Mange opplever at det blir amper stemning rundt leksene. Dette er det mange grunner til. Barna kan være stresset fordi de skal rekke en prøve eller en innlevering, de kan være oppgitt eller lei seg fordi de ikke får til leksene, eller de synes det er kjedelig, og vil heller gjøre andre ting som er morsommere. Alle som har barn, vet at når barnet er utilpass, så er veien til konflikt ofte kort. I tillegg vet vi at mange foreldre blir utålmodige av at barnet ikke forstår. Noen blir også stresset av at de ikke klarer å svare på det barnet spør om. Din jobb blir å dempe stressnivået.  Unngå å kjefte eller komme med negative utbrudd.  Barnet ditt ønsker å få til, og ingen blir bedre eller tryggere av å få kjeft eller av å merke at foreldrene er utålmodige og oppgitte. 

Mål for uka

Skolen har ofte satt opp mål for uka, eller for hver enkelt lekse. Hvis ikke skolen har gjort dette, så kan dere gjøre det. Gjør det tydelig og enkelt. Hvis barnet ditt skal lese et kapittel i naturfagboka si, så kan du se på oppsummeringen i slutten av kapittelet, se på spørsmålene eller bla fort gjennom sidene og sette målene ut fra det. ”Når vi er ferdige med dette kapittelet skal vi kunne dette, dette og dette…”  Hvis man vet hva man skal lete etter, så leser man mer effektivt, og det blir lettere å huske hva kapittelet dreide seg om.

LES OGSÅ: DU betyr alt for hvordan barnet presterer på skolen

Hjelp barnet ditt å lese

Mange barn synes det er vanskelig å huske det de har lest av fagtekster.  Det er selvfølgelig viktig at barnet lærer seg å lese fagtekster etter hvert, men hvis målet er å kunne hva kapittelet handler om, så er det helt i orden at du hjelper barnet ditt med å lese, eller leser kapittelet for barnet. Det er viktig å merke seg at hvis barnet generelt har store problemer med å huske hva det har lest, så kan det være et tegn på at teksten er for vanskelig.  Det gir deg og skolen et signal om at barnet bør jobbe med lesetreningen.

Hold leseferdighetene ved like

Lesing er en ferdighet som må holdes ved like hele tiden.  Hvis man har en lang periode uten lesing, vil man lese dårligere enn man gjorde før. Hvis man leser mye over en periode, så vil leseferdigheten gå opp. På skolen hvor jeg jobber, har vi som fast lekse at barna skal lese minst ett kvarter hver dag fra 2. trinn og ut 7. trinn. 

Finn riktig vanskelighetsnivå

Det er ekstremt viktig at bøkene er på riktig nivå.  Veldig mange barn som synes lesing er kjedelig har gått over på for vanskelig bøker for tidlig. Hvis teksten er for vanskelig, vil det være vanskelig å få med seg hele sammenhengen, teksten vil oppleves som tung og kjedelig.  En regel for å vite om boka er på riktig nivå, er ”femfingerregelen”. Les en vanlig bokside.  For hvert ord barnet kommer til som det må stave seg gjennom eller ikke forstår, holder barnet opp en finger. Hvis dere kommer til fem fingre eller mer i løpet av en side, kan dere gå ut fra at boka er for vanskelig.  Finn da en bok som er lettere (enklere språk, større fonter, beskrivende bilder osv.) Bruk gjerne biblioteket for å få hjelp. 

Åpen dialog med lærer

Å gi lekser som alltid er på riktig nivå, er krevende for læreren.  Læreren ser hva barna får til i klasserommet, og da gjerne kort tid etter at nytt stoff er gjennomgått. Det er ikke alltid vi vet hva barna ikke får til hjemme. Ha en åpen dialog med læreren hvis dere har problemer.  Læreren kjenner ditt barn bedre enn jeg gjør, og kan komme med råd som er mer tilpasset problemene til ditt barn enn det generelle som er skrevet over.  Uansett er det viktig at du er ærlig med læreren om hvilke utfordringer dere støter på hjemme. Det er først når læreren vet at barnet har problemer, at han eller hun kan gjøre noe for å bedre situasjonen.

Det er også kjempeviktig at du engasjerer deg i leksene til barna.  Be om å få se skolebøkene, les deg opp på emnene de skal jobbe med.  Det er en fin repetisjon for deg som forelder, og det gjør deg bedre rustet til å hjelpe.  

Generelle råd til foreldre med barn med lese- lærevansker:

Jo eldre barna blir, jo mer blir de klar over at de ikke får til like mye på skolen som de andre barna gjør. Det å ikke få til, gjør at mange får en negativ holdning til skolen og skolearbeidet. Det er viktig at oppgavene som skal løses er innenfor det barnet kan få til med den bakgrunnskunnskapen det har. For å få til det, kreves det et samarbeid med skolen. 

Ta dere tid til å forstå.  Hvis barnet har problemer med å lære, må de voksne rundt akseptere at innlæring vil ta lenger tid.  Veldig mye av det som skal læres på skolen følger et spiralprinsipp, altså at emnene bygger på hverandre oppover i klassetrinnene.  Det betyr at det er vanskelig å lære seg brøk, hvis man synes pluss og minus er vanskelig.  Eller at det er vanskelig å lese seg til kunnskap, hvis man ikke har den grunnleggende leseferdigheten på plass. 

I enhver læringsprosess, i og utenfor skolen, er ros viktig!  Ros motiverer og forsterker læringsgleden.  Gled deg sammen med barnet over det det får til. Ikke se deg blind på barnets problemer, husk også å trekke fram de positive egenskapene barnet har utover skolearbeidet.

 
 
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer