BARN OG ØKONOMI: Dersom du lar barnet få prøve å feile litt i ung alder, kan de ifølge ekspertene kanskje unngå større tabber når de blir eldre. Foto: NTB Scanpix
BARN OG ØKONOMI: Dersom du lar barnet få prøve å feile litt i ung alder, kan de ifølge ekspertene kanskje unngå større tabber når de blir eldre. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Barn og økonomi:

Slik kan du lære barnet god kortbruk

– Det er viktig at barna får feile litt, slik at de kan gjøre seg noen erfaringer med småsummer i trygge rammer

Nordmenns forhold til betalingsmiddel har endret seg mye de siste årene. Kontantbruken går stadig ned, samtidig som bruk av bankkort og mobilbetaling er på fremmarsj.

Men hvordan skal foreldre lære barn god pengeforståelse i en kontantløs hverdag hvor det bare er å trekke kortet eller vippse penger med mobiltelefonen?

– Det at kontantbruken går ned, gjør noe med barns forståelse av penger og verdi. Derfor mener vi at det er viktig at barna tidlig får lære god håndtering av digitale penger, sier Anne Gundersen i SpareBank1.

– Mange av foreldrene vi har snakket med sier de mangler gode verktøy for å lære barna om økonomi i en stadig mer digital hverdag. Det er vanskelig å forklare et barn om verdien av penger uten noe fysisk å vise til.

Veldig vanlig at barn har bankkort

Ifølge Gundersen viser markedsundersøkelser at nesten ett av tre barn mellom 10 og 11 år har eget bankkort. Blant 14- og 15-åringene er tallet nesten ni av ti.

Enkelte banker tilbyr kort til barn fra seks år, men ifølge Gundersen venter de fleste til barnet er rundt åtte.

– Det er foreldrene som kjenner sine barn best og vet hvor modne de er, og det er foreldrene som må avgjøre hvor tidlig deres barn bør få bankkort. I en nylig befolkningsundersøkelse vi har fått gjennomført av Kantar TNS, svarte 40 prosent av foreldrene at de mener at barna kan få eget bankkort før de er 13 år.

– Vi mener det er viktig at barn får øve seg på å bruke digitale penger så tidlig som mulig. Men selv om et barn får bankkort fra tidlig alder, så betyr ikke det nødvendigvis at de skal bære med seg kortet til enhver tid. Med et bankkort får de mulighet til å ha oversikt over pengene sine, kan spare og bruke penger på kortet når det er riktig.

Gundersen har ledet utviklingen av Spink som er Sparebank1s egen mobilbank for barn.

Mobilbank-appen er den første av sitt slag på det norske markedet, og er laget for at barn skal kunne lære om forbruk og sparing i trygge rammer.

– I Spink får barna blant annet oversikt over saldo, de kan se hva de har fått og brukt av penger, de kan sette seg sparemål og se progresjonen, og de kan be foreldrene sine om penger når de trenger det. Mobilbanken er under kontinuerlig utvikling og vi jobber nå med å få på plass at barna kan betale til foreldre, annen familie og venner, forklarer hun.

– Flere foreldre har nevnt at barna kontakter dem flere ganger daglig for å spørre om hvor mye penger de har på kortet. Mange barn har heller ingen formening om hva pengene deres har gått til, eller at innkjøp av et skolebrød per dag til slutt utgjør en betydelig sum.

LES OGSÅ: - Den som får dårlige betalingsvaner i ung alder risikerer å få varige betalingsproblemer

START TIDLIG: Anne Gundersen mener barn bør få øve seg på å bruke digitale penger så tidlig som mulig. Foto: SpareBank1
START TIDLIG: Anne Gundersen mener barn bør få øve seg på å bruke digitale penger så tidlig som mulig. Foto: SpareBank1 Vis mer

Viktig at barna får prøve og feile

Gundersen mener foreldre ikke bør være redde for å la barnet gjøre dårlige valg og peker på at dette kan være verdifull læring som kanskje kan forhindre større økonomiske feiltrinn senere i livet.

– Gode økonomiske vaner læres gjennom prøving og feiling, dialog og gjennom foreldrenes holdninger. La derfor barna få øve seg på å håndtere sine egne penger, og gi dem oversikten over pengene sine slik at de kan gjøre egne valg når det kommer til sparing og forbruk.

– Det er viktig at barna får feile litt, slik at de kan få gjøre seg noen erfaringer med småsummer i trygge rammer. Hjelp gjerne også barna med å sette noen konkrete sparemål, slik at de selv må vurdere hvor mye de vil bruke og hvor mye de vil sette av til det de ønsker seg. Og ikke minst; snakk med barna om hva som skal til for å få og tjene penger, og hva ting koster, råder hun.

La barnet gradvis få ansvar for egne utgifter

Et av de viktigste grepene foreldre kan gjøre for å lære barnet sitt god pengeforståelse, er ifølge Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB, å la barnet gradvis ta over ansvaret for sine egne utgifter.

– Jeg har møtt utallige ungdommer som virkelig får seg et sjokk når de flytter hjemmefra og de møter mange «usynlige» utgifter som de ikke ante noe om. De vet for eksempel ikke hva maten koster, fordi de alltid har fått det servert. De vet derimot gjerne hva klær og en iPhone koster, og da kan prioriteringen av utgifter lett bli snudd på hodet. Mange tyr til slutt til kreditt fordi de ikke får ting til å gå rundt.

Desto tidligere man får ansvar for egne utgifter og får tjene sine egne penger, jo større forståelse mener Sandmæl barn vil få for økonomi. Selv hadde hun allerede som trettenåring ansvaret for alle utgiftene sine.

– Jeg har snakket med mange unge og de som bare får penger av foreldrene sine har lettere for å bruke dem opp. De som må jobbe for pengene har en tendens til å være mer gniene fordi de har jobbet for dem. De vil ikke bruke dem opp på tull.

– Min oppfordring til foreldre er at de bør la barna få bli økonomisk selvstendige så tidlig som mulig, slik at de kan lære seg et fornuftig pengebruk. Det er enklere å lære barn et sunt forbruk enn å måtte snu et usunt forbruk senere. Mange foreldre tenker at de har bortskjemte barn, men de har vi nok dessverre skapt selv.

LES OGSÅ: Husarbeid: Dette kan du forvente at barnet klarer i ulike aldre

GI BARN GRADVIS ANSVAR FOR EGNE UTGIFTER: Silje Sandmæl brenner for å lære barn om fornuftig pengebruk, som hun blant annet har skrevet om i boken Pengekarusellen. Foto: Stig B. Fiksdal
GI BARN GRADVIS ANSVAR FOR EGNE UTGIFTER: Silje Sandmæl brenner for å lære barn om fornuftig pengebruk, som hun blant annet har skrevet om i boken Pengekarusellen. Foto: Stig B. Fiksdal Vis mer

Barn må trene opp «impulsmuskelen»

For å lære barn om kortbruk, penger og bank før de får sitt første bankkort, har DNB nylig lansert verktøyet «kortlappen». Gjennom informasjon, spørsmål og oppgaver får barn bli bedre kjent med hvordan et kort fungerer.

Hos DNB kan barn få bankkort fra de er ti år gamle, men Sandmæl mener det viktigste er å se på hvilket behov barnet faktisk har.

– Man kan godt få bankkort i tiårsalderen, hvis barnet for eksempel skal av sted på en fotball- eller håndballcup. Men hos de fleste vil nok ikke kortet gå varmt før i 12-13 årsalderen og forbruket øker. Det kan allikevel være lurt å ta opplæringen i doser, da barn trenger tid på å trene opp «impulsmuskelen» fordi de så gjerne vil ha alt alle andre har med en gang.

– Det å lære konsekvensen av pengebruk er ekstremt viktig og der er det å få lommepenger er en god øvelse. Første gang du gir ukes- eller månedslønn vil barnet mest sannsynlig bruke opp pengene. Da gjelder det å si nei når det er noe barnet trenger penger til, noe som ikke alltid er like lett. Men da vet barnet til neste gang at når det får lommepenger, må det fordele dem utover en lengre periode.

– Foreldre bør la barna få gjøre feil. Hvis du går på en smell mens du fortsatt bor hjemme, er den mest sannsynlig så liten at den kan rettes opp i.

LES OGSÅ: Gjør du noen av de fem vanligste pengetabbene?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: