STRESSET FREM MOT SKOLEFERIEN? «Juni-stria» er ifølge mødrene vi har snakket med et høyst reellt problem, men det finnes metoder for å senke stressnivået. FOTO: NTB Scanpix
STRESSET FREM MOT SKOLEFERIEN? «Juni-stria» er ifølge mødrene vi har snakket med et høyst reellt problem, men det finnes metoder for å senke stressnivået. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Tidsklemma

Slik kommer du deg helskinnet gjennom «juni-stria»

- Middag er helt håpløst i denne tiden, da vi som regel bare kommer hjemom før vi må snu og rekke et eller annet.

Det snakkes mye om julestria og alt stresset mange opplever i perioden frem mot julehøytiden.

Men for mange foreldre er denne perioden som vi nå er på vei inn i, den såkalte «juni-stria», minst like slitsom.

– Ja, våren er en travel tid her i huset, smiler Monica Kristiansen (47).

– Det starter i mai med foreldremøter, utviklingssamtaler, fotballtreninger og kamper som fyller ukene og helgene. Så kommer juni med avslutninger både på skole og noen ganger idrettslag, sier hun.

Som mamma til fem barn i alderen 8 til 23 år har hun mange års erfaring med det siste rushet før ferien.

Men til tross for at de to eldste nå er blitt så gamle at behovet for foreldreoppmøte ikke er like stort, hender det ofte at hun og ektemannen Ole-Erik må gå til hvert sitt arrangement samme dag for å klare å rekke over alt.

En felles avslutning for hele skolen

Årets kalender var imidlertid litt mindre fullpakket enn vanlig, noe hun takker barnas skole for.

– På skolen vår har det nå blitt én felles avslutning for alle trinnene, noe som er veldig bra. Men syvende trinn har en egen avslutning fordi de skal slutte på barneskolen og gå over til ungdomsskolen.

– I år var vi også heldige fordi vi ikke måtte delta på dugnad 17. mai. Dette er det vanligvis femte trinn som har hvert år og vi har vært gjennom det fire ganger og har enda en gang igjen før vi er ferdige med det.

Med et så hektisk program i tiden før sommerferien blir det ifølge Monica mindre tid til å rekke over vanlige sysler på hjemmebane.

– Det blir som regel sene kvelder før vi setter oss ned og vi får mindre søvn enn vanlig. Middag er helt håpløst i denne tiden, da vi som regel bare kommer hjemom før vi må snu og rekke et eller annet. Man blir litt sliten av dette, så det alltid deilig når sommerferien kommer, smiler hun.

Monicas beste tips til andre foreldre som er i samme situasjon, er å være «på hugget» hele tiden.

– Jeg setter meg heller ned litt sent enn å la gjøremålene hope seg opp. Litt hver dag, slik at man ikke kommer på etterskudd. Samkjøring til og fra treninger er også noe vi setter stor pris på. Vi har to fotballgutter og samkjører med andre foreldre. Det er bra for miljøet og det frigjør dyrbar tid for oss foreldre.

LES OGSÅ: - Jeg var «den mora» som aldri deltok på foreldremøter og tilstelninger

TRAVEL FEMBARNSMAMMA: Med fem barn har Monica Kristiansen mange års erfaring fra juni-stria. I år er hun imidlertid takknemlig for at skolen har valgt å ha én felles avslutning for alle skoleklassene - noe kanskje flere skoler burde vurdere? FOTO: Privat
TRAVEL FEMBARNSMAMMA: Med fem barn har Monica Kristiansen mange års erfaring fra juni-stria. I år er hun imidlertid takknemlig for at skolen har valgt å ha én felles avslutning for alle skoleklassene - noe kanskje flere skoler burde vurdere? FOTO: Privat Vis mer

Kosen overskygges av stress

Hensikten med alle arrangementene før ferien er at de skal være en koselig anledning for foreldre til å komme sammen og få et lite innblikk i hva barna deres har holdt på med.

Men ifølge tobarnsmamma og NLP coach Annette Idsøe, kan dette fort bli overskygget av stresstanker og følelsen av at man ikke helt strekker til.

– Jeg kan jo kun snakke for meg selv, men jeg må innrømme at jeg blir litt irritert. Vel vitende, naturligvis, om at alle kommende «kosetiltak» i juni er i aller, aller beste mening. Problemet er bare at poenget forsvinner i mengden av dem!

– Jeg blir også litt lei meg på vegne av ungene mine, fordi jeg ikke klarer å huske alt som forventes av meg, og fordi jeg ikke alltid klarer å delta på sommeravslutninger, påskefrokoster, morgensamlinger, skoleavslutninger og kosetimer, sier hun.

JA TIL JUKSING: Det er lov å gjøre som Ingrid Espelid Hovig og jukse litt, mener coach Annette Idsøe. For hvem bryr seg egentlig om maten til avslutningsfesten er hjemmelaget eller ikke? FOTO: Privat
JA TIL JUKSING: Det er lov å gjøre som Ingrid Espelid Hovig og jukse litt, mener coach Annette Idsøe. For hvem bryr seg egentlig om maten til avslutningsfesten er hjemmelaget eller ikke? FOTO: Privat Vis mer

Logistisk utfordring

Annette peker på at logistikken allerede er utfordrende i mange barnefamilier hvor begge foreldre kanskje er i full jobb, pendler eller jobber ukurante arbeidstider.

– Ungene merker godt at noen foreldre «alltid» stiller opp og at noen «aldri» gjør det, i tillegg til at de har sin egen «jeg blir henta tidlig i barnehagen i dag valuta». Her skapes det første skillet.

– Jeg har mange ganger tenkt at vi er heldige som i det minste er to om ansvaret, i tillegg til besteforeldre som er veldig tett på. Tankene mine går til de som har aleneansvar og det presset jeg kan forestille meg at de føler, sier hun.

– Jeg har ikke noe imot kos, men i den grad det er mulig synes jeg man skal gjøre det uten foreldres bidrag. Selv om vi liker å tro det av og til, så er de fleste av oss verken supermamma eller har mer enn 24 timer i døgnet.

– Og så lurer jeg på om vi husker å stille oss spørsmålet om hvilket signal vi sender ungene våre oppi alt dette. Men for all del - lag gjerne en fest med kaker og boller når ungene er store nok til å bidra selv! DET heier jeg på, smiler hun.

LES OGSÅ: Ny studie viser at bare 20 til 30 minutter i naturen reduserer stresshormonene i kroppen

Tre tips for å komme seg helskinnet gjennom «juni-stria»:

1. Ikke vær redd for å «jukse litt»

Jeg elsker foreldre som jukser og tar snarveier, sier Annette, - for hvem bryr seg? Ungene smaker så vidt på maten du har med til avslutningsfesten uansett, så om det kommer fra frysedisken eller fra en pose har vel ikke en døyt å si. La ungene være med på butikken å velge fra frysedisken og lever produktet med stolthet!

– Problemet er at vi helt naturlig går i default modus og tenker at alt må være hjemmelaget fordi det er sånn vi «alltid har gjort det».

2. Ikke sammenligne deg med andre

– Drit i hva alle andre gjør, sier Annette. – Vi bør sammenligne oss med oss selv og sette fornuftige forventninger. Dersom ungene er store nok, så er det kanskje en idé å be dem om hjelp til å prioritere hva som har mest verdi for dem at vi stiller opp på. Ved å finne ut hva som er viktigst for oss og våre barn, kan vi kanskje slippe unna med bedre samvittighet og mindre stress.

– Vi bør fokusere på det som gir mest verdi etter «Low effort - high value» prinsippet. Hva har mest verdi: Å bake den beste kaka eller være til stede der det har betydning for våre barn? Husk at det ikke er en konkurranse, vi er faktisk BRA NOK!

3. Senk standarden

– Akkurat som ungene våre gjør, har jeg testet grenser hjemme. Jeg har undersøkt hvor langt jeg kan la hjemmet «forfalle» før vi når minimum akseptabel standard for hvordan vi ønsker å ha det, og samboer har fått nok. Det er faktisk ganske langt har jeg funnet ut og jeg har lært meg å leve med det for å ikke slite meg ut selv, smiler hun.

– Om du trenger motivasjon og har en apple watch, bruk Streaks appen til å teste grensene dine for hvor mange dager du klarer å holde tilbake vaskefilla! Ved å fire på standarden bruker vi mindre tid på å stresse med at hjemmet også skal være perfekt under juni-stria.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: