KREATIVE BARN: Det er lett å ty til skjermer når barna kjeder seg - slik kan du oppmuntre til lek og kreativitet utenom skjermen. FOTO: NTB Scanpix
KREATIVE BARN: Det er lett å ty til skjermer når barna kjeder seg - slik kan du oppmuntre til lek og kreativitet utenom skjermen. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Barn kreativitet:

Slik oppmuntrer du barna til lek og kreativitet - uten skjerm

– Kreative ferdigheter kommer til å bli stadig mer etterspurt i fremtiden, så det er en god investering på sikt, sier professor i kreativitet.

Mange foreldre ønsker at barna skal bruke mindre tid foran skjermer, men de er dessverre veldig lett å ty til når barna kjeder seg. Hva kan vi foreldre gjøre for å tilrettelegge slik at barna blir oppmuntret til lek og kreativitet?

– Det er viktig at foreldre tilrettelegger for kreativitet, ellers blir kreative aktiviteter fort valgt bort, sier Erik Lerdahl, Norges eneste professor i kreativitet ved Høyskolen Kristiania.

Lerdahl er selv pappa og kjenner seg igjen i at det er lett å være litt for ettergivende når det kommer til barnas bruk av skjerm.

– Det kan være vanskelig å sette grenser når «alle andre i klassen spiller mer» og når kompisene er online mye av tiden. Spill og sosiale medier har blitt en sosial arena og vi vil ikke at barna skal stå utenfor.

– Ellers er jo skjermbruk en «god barnevakt». I en tid der begge foreldre jobber, kan foreldrene være ettergivende på skjermbruk da de er opptatt med andre aktiviteter og går rundt med dårlig samvittighet i forhold til det, sier han.

Viktig egenskap i voksenlivet

Lerdahl forklarer at kreativitet ikke bare er viktig for barnas trivsel her og nå, men at det også er en viktig egenskap å ha med seg inn i voksenlivet.

– Det er dypt tilfredsstillende å være kreativ og bruke sine skapende evner. Det gir glede og mestringsfølelse, både for barn og voksne. Vi kommer dypere inn i stoffet og lærer mer enn når vi bare reproduserer fakta og fasitsvar.

– Kreative ferdigheter kommer til å bli stadig mer etterspurt i fremtiden, så det er en god investering på sikt. Når barn får utviklet sine kreative ferdigheter, tenker jeg at de blir de mer tilpasningsdyktige. Det er vanskeligere å avlære og utvikle den kreative muskelen i voksen alder.

– Jeg mener bestemt at kreativ tenkning burde vært undervist i grunnskolen, gjerne integrert med tradisjonelle fag, der elevene må løse konkrete oppgaver i prosjekter ved bruk av kreative metoder.

KREATIVITET ER VIKTIG: Ifølge professor Erik Lerdahl vil kreativitet bli en stadig mer etterspurt ferdighet i fremtiden. FOTO: Privat
KREATIVITET ER VIKTIG: Ifølge professor Erik Lerdahl vil kreativitet bli en stadig mer etterspurt ferdighet i fremtiden. FOTO: Privat Vis mer

For mye stillesitting hindrer kreatitiveten

Selv om bruk av skjerm på mange måter også kan være kreativt, for eksempel spillet Minecraft som har fokus på å skape og finne løsninger, mener Lerdahl at for mye skjermbruk kan være til hinder for barnas lek og kreativitet.

– Barna bruker fort det meste av tiden på skjerm til spill, YouTube videoer og sosiale medier, og mye av dette er veldig avhengighetsskapende. Det gir momentan tilfredstillelse og kan fylle mye av tiden til barn dersom det ikke styres. Barna blir lett oppslukt i skjerm og ser ikke sitt eget beste.

– Arbeid med kreativitet krever ofte en større innsats, der belønningen ikke kommer med en gang. Samtidig er den kreative belønningen dypere og mer langvarig. Når du slår av et spill på skjermen, kan det bare være et tomhetssug som er igjen.

En annen viktig konsekvens av for mye skjermbruk, er at barna bruker kroppen sin mindre. Ifølge Helsenorge.no viser studier at seksåringene bruker cirka 50 prosent av sin våkne tid i ro, mens tilsvarende tall blant niåringene er 60 prosent.

For mye stillesitting kan blant annet påvirke barnas motoriske ferdigheter og kognitive utvikling, men det hindrer også evnen til å være kreativ.

– Vi skaper ikke bare med hodet, men med hele kroppen. Stivner vi fast i kroppen, stivner vi også fast i hodet. Dessuten vekker ikke skjermer frem ulike sanser som lukt og smak, som jeg mener også er viktig for kreativitet.

– Studier har vist at naturen har en helbredende effekt og den mister barna kontakt med når de sitter for mye inne foran en skjerm, sier Lerdahl.

LES OGSÅ: - Barn yngre enn to år bør ikke bruke skjerm

Ha kreativt utstyr tilgjengelig for barna

Han foreslår at foreldre tilrettelegger for kreativitet ved å ha tilgjengelig utstyr og stimuli som barna kan bruke.

Dette kan for eksempel være ark og tusjpenner, materialer og verktøy til å bygge ting, eller nettspill som trigger den kreative muskelen.

– Noen ganger er det bra at foreldrene deltar selv og får barna i gang med aktiviteter og så trekke seg litt ut. Da kan vi bli gode rollemodeller. Foreldrene bør samtidig passe på ikke å styre den kreative aktiviteten for mye, barna må finne litt ut av det selv.

– En del av tilretteleggingen går også på å gi tilbakemelding på det barna har skapt, hva de har gjort bra og hva de kan gjøre bedre. Foreldre kan også hjelpe barna med forslag til strategier og metoder for å løse oppgaver, uten at de løser dem selv.

– Men er det egentlig foreldrenes oppgave å komme med alternativer til skjermen? I gamle dager ga vel foreldre mer formaning om at barna skulle gå ut og leke, uten at de nødvendigvis kom med forslag om hva vi skulle gjøre?

– Jeg har en følelse at barna i dag er så vant til å bli underholdt at de ofte trenger starthjelp for å leke. Allerede i barnehagen får barna tilrettelagte aktiviteter. Når skjermbruk er så stimulerende for barna, har jeg selv opplevd at vi foreldre må være mer aktiv for å få dem ut og foreslå aktiviteter.

– Jeg har ellers selv fjernet skjerm noen dager og kan da oppleve at barna er flinkere å komme i gang med aktiviteter på egen hånd. Nød lærer naken kvinne å spinne.

LES OGSÅ: Studie viser at for mange leker ikke er bra for barna

Skjermer kan også inspirere fantasien

Selv om for mye skjermbruk er negativt, mener Lerdahl at foreldre ikke må være for raske til å dømme det barna holder på med.

– Det er lurt å leve seg litt inn i spillene barna bruker, se dem spille og forstå spillet, før vi konkluderer for raskt. Det er fare for at vi dømmer all skjermbruk som negativt og i den prosessen dreper en annen kreativitet enn den vi var vant med. Dessuten kan vi ødelegge for samhandlingen med dem.

– Men det er vanskelig balansegang, ikke minst i en travel hverdag med mange aktiviteter der vi prøver å være blekksprut foreldre som skal rekke til alt. Så tenker jeg det er avgjørende at vi går frem som gode eksempler selv. Hvis vi stadig titter på vår egen mobil, virker det mindre troverdig når vi kritiserer barna.

Bra å stimulere til større prosjekter

Trude Anette Brendeland er førskolelærer og pedagogisk leder med et brennende engasjement for barn og lek. Hun reiser blant annet landet rundt med kurs i «Lekelyst» for mennesker som jobber med barn.

Hun er enig i at tv og nettbrett som regel ikke krever mye oppfinnsomhet av oss, men at skjermtid i seg selv ikke nødvendigvis er et problem. Hun peker på at inntrykk derfra kan inspirere fantasien og gi ideer til lek og skapende aktivitet.

TILRETTELEGGING: Trude Anette Brendeland oppfordrer foreldre til å gi barna rom til å skape og leve seg inn i fantasiverdener. FOTO: Privat
TILRETTELEGGING: Trude Anette Brendeland oppfordrer foreldre til å gi barna rom til å skape og leve seg inn i fantasiverdener. FOTO: Privat Vis mer

– Barna kan dessuten bruke nettbrett og digitale medier som et verktøy til å fortelle eller uttrykke noe. Da kan det bli kreativt. Barn kan lage animasjonsfilm, fotografere, ta bilde av tegninger, printe ut og tegne videre på utskriften for eksempel.

– Den mest kreative tilstanden vi mennesker kan tre inn i er leken. Lek i alle varianter er derfor bra for barn - og voksne. Det kan dreie seg om alt fra bygging og lek i naturen, til rollelek og eksperimentering med materier og materialer, sier hun.

Brendeland oppfordrer foreldre til å også stimulere til større prosjekter. Dette kan for eksempel være å lage en juleavis med bilder og aktuelle reportasjer fra heimen, eller å la barna få bygge hytter og lesehuler både inne og ute.

– Dere kan også overnatte i stua; skru av taklyset, finn frem lommelykter og bruk kvelden til å fortelle historier/lese bøker.

– Hva med å snu bordet på hodet og sett seil sammen - ut i lekens uforutsigbare farvann. Pakk mat og utstyr båten slik dere finner det best. Derfra improviserer dere fram en handling. Hvem vet hva som kan skje, hvem dere får møte og hva dere får oppleve, sier hun.

Brendelands 5 råd til foreldre som ønsker at barna skal bruke sin kreativitet:

1. Gi tid til lek der barna kan skape, utforske og leve seg inn i fantasiverdener - helt av egen kraft. Anerkjenn barnas lekende ideer som gode og bli gjerne med om dere får lov. Dette innebærer også å ikke over-organisere dagene med fullt aktivitetsregime.

2. Gi barna lekemateriell som åpner for å skape noe etter eget hode, som pappesker, papir og farger, skjell. Finn frem ting som ikke har en fasit for hvordan man skal leke med dem.

3. Barn trenger materiell og plass til å bygge egne, selvkomponerte bilgarasjer, bondegårder og en verden rundt biler og dyr - helt etter eget hode. Dette er mye bedre enn å gi dem ferdige bilgarasjer, bondegårder og dukkehus.

4. Les og fortell eventyr. Utvid deres indre forestillingsevne og la dem også bygge opp fantasiverdener inni seg.

5. Vis og hjelp barna til å bruke digitale hjelpemidler for å skape noe eget og vurder skjermtiden der de bare passivt mottar.

LES OGSÅ: Dette skjedde da barnehagen fjernet alle lekene

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Flere populære saker: