Ingebjørg viser deg hvordan du trener bekkenbunnen!  Foto: Exerto.no
Ingebjørg viser deg hvordan du trener bekkenbunnen! Foto: Exerto.no Vis mer

Slik trener du bekkenbunnen

Viktig for alle gravide!

Publisert

Bekkenbunnen er viktige muskler - selve bunnen for kjernemuskulaturen. Graviditet og fødsel gjør at disse musklene må bygges opp igjen, før annen trening. 

Ingebjørg Vesaas er eier og lærer på Yogaloftet, hun er utdannet yogalærer, pilatesinstruktør og driver dansekompaniet iVyDaNcE. Hun har også gjennomført spesialutdanning i Yoga for gravide. 

Bekkenbunnen –  gulvet i kroppen vår!

 

Vesaas har et sterkt og langvarig engasjement for bekkenbunnstrening. – Første gang det gikk opp for meg hvor viktig bekkenmuskulaturen er, var da jeg som 18-åring lærte om kjernemuskulatur gjennom yoga og pilates.

- Bekkenmuskulaturen danner selve gulvet for kjernemuskulaturen vår, men gis sjeldent noe oppmerksomhet ved trening. En sterk bekkenbunn er grunnlaget for en god holdning og en sterk kropp. Jeg fant også ut at for å gjøre de kuleste og mest avanserte yogaøvelsene så var det helt nødvendig med en sterk bekkenbunn.

Likevel, bekkenbunnstrening er noe som sjeldent får oppmerksomhet på treningssentere og i treningsprogram. Vesaas fant også senere ut at det var spesielle grunner til at bekkenbunnen får så lite oppmerksomhet. – Mange oppfatter bekkenbunnen som noe svært personlig og intimt. Og som om det ikke var nok er det også svært vanskelig å trene og få tak på disse musklene.

 

Forebygg slapp bekkenbunn mens du er gravid

Å lære seg å lokalisere bekkenbunnsmusklene rett etter en fødsel er svært vanskelig. – Når underlivet har blitt kraftig tøyd og eventuelt også klippet - i verste fall revnet - er det enda vanskeligere å lokalisere og trene bekkenmuskulaturen. Man bør begynne med treningen mye tidligere, anbefaler Vesaas.

Allerede tidlig i graviditeten skjer forandringer i kroppen din som medfører økt belastning på bekkenbunnen. Fosteret utøver et trykk nedover og gir en økt belastning og strekk på muskulaturen. – Hvis du ikke allerede før du ble gravid har et bevisst forhold til hvordan du trener bekkenbunnen, så er det en fin anledning til å lære det nå, mener hun.

Vil heller trene mage, rumpe og lår

De fleste kvinner som ønsker å trene seg opp igjen etter en fødsel er ofte svært bevisste på hvilke «problemområder» de vil gjøre noe med: Mage, rumpe og lår står ofte øverst på ønskelisten. Bekkenbunnsmuskulaturen vet jo de fleste at skal trenest opp igjen, men det krever litt mer tålmodighet og er ikke like prioritert fordi den ikke gir synlig resultat på samme måte som en spretten rumpe. 
– Man må jo styrke selve bunnen i kroppen, protesterer Vesaas. – Det er ikke bare å hive seg rundt og nitrene sit-ups noen uker etter fødselen for å få flat mage igjen. Du må først starte med å styrke bekkenbunnen. Nedsunken livmor er eksempel på hva som kan skje i verste fall hvis du har en bekkenbunn som ikke fungerer!

Problemer som kan oppstå ved slapp bekkenbunn

Påvirker seksuallivet

Vesaas forteller at flere av hennes elever har fortalt henne om problemer med seksuallivet som følge av slapp bekkenbunn. - Jeg er sikker på at en slapp bekkenmuskulatur har vært med på å ødelegge mange forhold, forteller Vesaas. - Kvinner som har dårlig kontroll på eller minsket følelse i underlivet føler seg ikke bra, har ikke lyst til å være intime og klarer ikke å nyte det. At dette er et tabubelagt område forverrer situasjonen ytterligere, og mange klarer ikke å snakke med partneren om årsaken til at man ikke ønsker sex.

Seksuelle problemer ved svak bekkenbunn 

Består du trampolinetesten?

Har du lagt merke til at det er sjeldent å se voksne kvinner på trampoliner? - Det er ingen tilfeldighet at mange kvinner dropper trampolinelek med barna, forteller Vesaas. - Et trampolinehopp medfører ekstrem belastning på bekkenbunnen. Mange har nok fått seg et lite sjokk på trampolina etter en fødsel - Det føles som om bekkenbunnen bare slenger, sier Vesaas.

Riktig gjenopptrening etter fødsel 

- Etter en fødsel bør man ta visse hensyn, og bruke tid på å la magemusklene som har delt seg i svangerskapet får vokse sammen igjen. Jeg anbefaler å unnlate hopping og vente med trening av rett magemuskulatur. Det kan ta måneder før du er klar for dette, og i mellomtiden bør du jobbe aktivt med bekkenbunnsøvelser, tverrgående- og skrå magemuskulatur.

Ingebjørg Vesaas viser deg hvordan du kan trene bekkenmuskulaturen på Mammanett. Se video.

Denne saken ble første gang publisert  08.03.2012

 

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer