Kosthold barn

Slik unngår du at barna får i seg for mye A-vitamin

Bør foreldre begrense barnas inntak av leverpostei og andre matvarer som inneholder mye A-vitamin?

LEVERPOSTEI PÅ BRØDSKIVA: Leverpostei er et populært pålegg blant norske barn, men et for stort inntak er ifølge ekspertene ikke bra. FOTO: NTB Scanpix
LEVERPOSTEI PÅ BRØDSKIVA: Leverpostei er et populært pålegg blant norske barn, men et for stort inntak er ifølge ekspertene ikke bra. FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Helt fra babyen får smake sine første brødbiter i åtte-ni måneders alderen, er leverpostei et naturlig påleggsvalg for mange foreldre.

Leverpostei smaker ikke bare godt, det inneholder også mye jern og andre vitaminer som er viktige for barn i vekst.

Selv om gjennomsnittlig innhold av A-vitamin i leverpostei nylig ble redusert, viser beregninger at det allikevel kan være gode grunner til å begrense inntaket av leverpostei til små barn.

Landsomfattende kostholdsundersøkelser fra 2018 og 2019 viser nemlig at barn i alderen ett og to år får i seg langt mer A-vitamin enn hva som er anbefalt, selv om redusert innhold av A-vitamin legges til grunn i beregningene.

– De matvarene som bidrar mest til A-vitamininntaket hos ettåringer i Norge, er industrifremstilt grøt, morsmelkerstatning og leverpostei. Smør, margarin, meieriprodukter og egg er også kilder til A-vitamin, sier divisjonsdirektør Linda Granlund i Helsedirektoratet.

En halv skive med leverpostei om dagen

Anbefalt daglig inntak av A-vitamin for barn i alderen ett til to år er 300 mikrogram per dag, noe som bare tilsvarer en halv brødskive med leverpostei.

Gir du barnet ditt en og en halv brødskive med leverpostei i løpet av dagen, passerer du den øvre grensen for det som anses som trygt i denne aldersgruppen (800 mikrogram per dag).

Helsedirektoratet anbefaler derfor at foreldre er oppmerksomme på dette og om nødvendig begrenser små barns inntak av leverpostei.

– Leverpostei er et vanlig pålegg blant barn og det inneholder en del jern som barn lett kan få for lite av. Samtidig inneholder leverpostei mye A-vitamin. Hvis små barn får alt for mye A-vitamin over tid, kan det bli for mye, sier Granlund.

– Symptomer på forgiftning har vært sett ved høye doser av kosttilskudd med A-vitamin over tid. For å være på den sikre siden, er det imidlertid bra å variere pålegg til barna og begrense bruk av lever og leverpostei.

Så mye A-vitamin anbefales til barn:

  • 1-2 år: 300 mikrogram per dag, maks 800 mikrogram per dag
  • 2-5 år: 350 mikrogram per dag, maks 1100 mikrogram per dag
  • 6-9 år: 400 mikrogram per dag, maks 1500 mikrogram per dag

Unngå for mye grøt tilsatt A-vitamin

For å unngå at barn får i seg for mye A-vitamin, bør man ifølge Linda Granlund gi barna et variert kosthold i tråd med Helsedirektoratets kostråd og unngå ensidig bruk av matvarer med et høyt innhold av A-vitamin.

– Unngå overdreven bruk av industrifremstilt grøt og andre barnematprodukter som er tilsatt A-vitamin. Lag gjerne noe av barnematen selv, men hvis barn under ett år trenger mer melk enn morsmelk, er det nødvendig at de får industrifremstilt morsmelkerstatning. Inntak av kosttilskudd som inneholder A-vitamin, bør man være forsiktig med, sier hun.

Som et alternativ til leverpostei, anbefaler hun pålegg som fisk, vegetariske alternativer som hummus og bønnepostei, magert kjøttpålegg som kylling og kalkun, ost eller egg.

Se etter Nøkkelhullet. Frukt og grønt er også godt som pålegg. Grøt og grov kornblanding er gode alternativer til brødmat.

Viktig for immunforsvaret

Nina Cecilie Øverby er professor i ernæring og leder for toppforskningssenteret Lifecourse Nutrition ved Universitetet i Agder.

Hun forklarer at Vitamin A er viktig for at immunforsvaret vårt skal fungere som normalt og for at vi skal få et godt syn.

Mens Helsedirektoratet her i Norge rapporterer om at mange barn får i seg for mye Vitamin A, er dette i lav- og middelinntektsland en vanlig mangelsykdom hos barn.

Typiske tegn på vitamin A-mangel er å ikke kunne se i svakt lys, mens forstyrrelser på øyet også er vanlig. For lite vitamin A øker også risikoen for luftveisinfeksjoner, diare og komplikasjoner ved meslinger.

– Vitamin A er spesielt viktig i livets begynnelse, når fosteret vokser og utvikler seg, og har for eksempel en kritisk rolle i utvikling av organer som hjerte, lever, nyrer. Vitamin A er generelt viktig for normal vekst og bendannelse, sier hun.

Symptomer på for mye A-vitamin

Matvarer som inneholder mye vitamin A er fet fisk, lever, leverpostei, gulrøtter og andre fargesterke grønnsaker.

Alt for mye A-vitamin over tid kan føre til forgiftning. Dette er riktignok noe som vanligvis skjer ved inntak av store doser kosttilskudd.

Symptomer på et for høyt inntak av vitamin A blant barn, kan være tap av matlyst, tørr hud med kløe, økt intrakranielt trykk, ømhet i armer og ben, sprekker i leppene, utydelig syn, leverforstørrelse og redusert vekst, sier Øverby.

Helsedirektoratet anbefaler allikevel at man unngår å gå over EFSAs (European Food Safety Authority) øvre grense for trygt inntak fra all mat, drikke og kosttilskudd til sammen, over tid.

– For å unngå inntak over EFSAs øvre grense for inntak, kan man begrense inntaket av leverpostei til en til to brødskiver med leverpostei om dagen. Det er fint å venne barn til å spise variert og til å begrense inntaket av rødt kjøtt og bearbeidede kjøttprodukter, sier Linda Granlund.

– Det er imidlertid ingen grunn til bekymring fordi om barn over en tid har fått mer A-vitamin enn dette. Risikoen for å få forgiftning av A-vitamin gjennom matvarer er trolig lav. Samtidig kan det være individer som er mer sårbare for høye inntak enn andre. Når det gjelder barn, bør føre-var-prinsippet anvendes.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer