NATTINATT: En god natts søvn er viktig for godt humør, og for å være i stand til å tåle de utfordringene vi møter.


Little Boy Sleeping Foto: Kathleen Finlay / Radius Images
NATTINATT: En god natts søvn er viktig for godt humør, og for å være i stand til å tåle de utfordringene vi møter. Little Boy Sleeping Foto: Kathleen Finlay / Radius ImagesVis mer

Sliter du med å få barnet til å sove?

Her er ekspertenes beste tips for en god natts søvn.

- Tilstrekkelig og god søvn er en god investering for både psykisk og fysisk helse, sier psykologspesialist Mari Hysing ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge ved Uni Helse i Bergen. 

- Etter en god natts søvn er gjerne humøret bedre og vi tåler bedre de utfordringene vi møter. Og god søvn for barnet er gjerne også god søvn for foreldre. Når det er sagt så er det vanlig å sove dårlig innimellom. 

LES OGSÅ: Tegnene på at barnet får for lite søvn

SØVNFORSKER: Mari Hysing. Foto: privat
SØVNFORSKER: Mari Hysing. Foto: privat Vis mer

Nei til for mye foreldreinvolvering

Ifølge Hysing er god søvn gjerne basert på at man tilrettelegger for gode søvnvaner over tid. 

- Eksempler er faste rutiner som fast leggetid og leggeritualer, og at det blir en fin avrunding på dagen med god stemning rundt leggetid. 

Hun mener at mange kan ha fokus på å få barnet til å sove her og nå, og i det er mer krevende å tenke hva som gir god søvn på lang sikt. 

- Dette kan for eksempel gi seg utslag i at vi lar barnet sove dagslur litt sent på dagen, og slik får problemer med innsovning på kvelden. 

- Et annet eksempel er at når man har mye foreldreinvolvering for at barnet skal sovne, noe som kan  fører til vansker med å finne søvnen selv og sovne av seg selv under de naturlige korte oppvåkningene om natten.

LES OGSÅ: Når bør barnet sove på eget rom?

TÅLMODIGHET: God søvn er gjerne basert på at man tilrettelegger for gode søvnvaner over tid.  Foto: Scanpix Denmark
TÅLMODIGHET: God søvn er gjerne basert på at man tilrettelegger for gode søvnvaner over tid. Foto: Scanpix Denmark Vis mer

Søk kunnskap om søvn

Nina Misvær, helsesøster og førstelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus, har skrevet flere bøker om barn og søvn. Hun har også bidratt til Apotekforeningens brosjyre om samme tema. 

- Det er viktig å heve foreldrenes kunnskap om søvn. Det er det fremste middelet for å få inn gode soverutiner, sier hun. 

SØVNEKSPERT: Helsesøster Nina Misvær Foto: Høgskolen i Oslo og Akershus
SØVNEKSPERT: Helsesøster Nina Misvær Foto: Høgskolen i Oslo og Akershus Vis mer

Hun mener at man ikke kan snakke om søvnproblemer når barnet er under seks måneder.

- Barnet kan selvsagt ha kolikk og være urolig, men vi kaller det aldri problemer før barnet er over et halvt år. 

- Hva er egentlig et søvnproblem?

- Det har vi egentlig ingen ordentlig definisjon på, men vi pleier å si at det er et problem når foreldrene opplever det som et problem - og det er jo naturlig nok forskjellig fra familie til familie. 

LES OGSÅ: Trikset som gir barnet bedre søvnrytme

Søvnbehovet endres med alderen

I brosjyren fra Apotekforeningen har Misvær listet opp punket som er særlig viktig å vite om barn og søvn. 

- Alle spedbarn skal sove på ryggen. Barnet skal ikke ha det for varmt. Dersom spedbarnet sover i seng sammen med foreldre, bør det brukes egen dyne. Ikke dekk helt til vognåpningen med regntrekk eller teppe når barnet sover i vognen. Alt dette kan bidra til å redusere risiko for krybbedød.

Den første tiden sover spedbarn fra 16-20 timer fordelt over hele døgnet. Etter 6 måneder sover barnet 10-12 timer om natten og gjerne to ganger 1-3 timer om dagen.

- Ved ettårs alder reduseres søvnen om dagen til en gang og i 2-3 års alder slutter de fleste helt å sove på dagen. Søvn foregår i flere stadier, fra lett til dyp søvn. 5-7 ganger i løpet av natten, oppstår det nesten våkenhet eller oppvåkning. Under slike oppvåkningsperioder vil barn, som har lært seg å sovne av seg selv, vanligvis fortsette å sove uten hjelp fra foreldrene. Barn som ikke har lært det, kan våkne opp og trenge hjelp for å sovne.

LES OGSÅ: Samsoving; Farlig eller ikke? 

Gode søvnvaner

  • Ikke kutt ut dagsøvn i håp om lengre nattesøvn
  • Sørg for regelmessige sovetider på dagen
  • Gjennomfør en nedtrapping av aktiviteter (rolig før sengetid)
  • Gjenta det samme faste ritualet hver kveld før barnet blir lagt • Tilstreb en fast leggetid (og stå opp på omtrent samme tid)
  • Prøv å unngå å ta barnet opp når det først er lagt om kvelden

Kilde: Apotekforeningen

Sover barnet ditt for lite? SJekk her.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: