VEGANERE: I familien Bonderup spiser ingen av familiemedlemmene matvarer som stammer fra dyr. Foto: Privat
VEGANERE: I familien Bonderup spiser ingen av familiemedlemmene matvarer som stammer fra dyr. Foto: Privat Vis mer

Veganisme

- Som regel tenker ikke barna over at maten vi spiser er annerledes

Ifølge denne familien er det å bare spise vegansk ikke så vanskelig som mange gjerne tror.

– Noen blir nok overrasket over at vi ikke spiser særlig mye salat, smiler trebarnsmor Jorunn Bonderup (41).

For tre og et halvt år siden tok familiens liv en stor vending. Pappa Carsten (41) hadde vært på dypvannsfiske med kameratgjengen og kom hjem med en klar beskjed til resten av familien; han var helt ferdig med å spise kjøtt!

– Mannen min har nok alltid hatt et hjerte for dyr og vi har i alle år spist mest mulig økologisk og kuttet ned på rødt kjøtt. Men vi hadde nok ikke sett for oss at vi kom til å kutte ut kjøttet helt, sier Jorunn.

I dag spiser ekteparet og barna Casper (14), Julie (6,5) og Caroline (4) kun vegansk mat. Det betyr at de ikke spiser kjøtt, fisk, skalldyr, egg, meieriprodukter, honning eller andre ingredienser som stammer fra dyr.

– Da Carsten tok denne beslutningen, fant jeg ut at vi skulle være sammen om dette. For oss er det etikken i det som er det viktigste; det er ingen som trenger å dø for at vi skal få mat. I tillegg betyr miljø mye, jeg vil ha en klode som skal vare litt lengre for våre barn.

– Bedre helse kommer som en bonus. Jeg er tilfreds med å vite at det jeg spiser er bra for meg og alle kontroller jeg har gjort hos fastlegen og hos bedriftshelsetjenesten viser at jeg scorer gunstig når det gjelder både de nødvendige næringsstoffer, kolesterol og fett i kroppen.

LES OGSÅ: Dette blir de store mattrendene i 2017

Lar det gå sport i å prøve ny mat

Jorunn forteller at overgangen til å skulle spise vegansk mat ikke var så vanskelig som mange kanskje tror, men at det har tatt litt tid å sette seg inn i hvilke produkter de kan spise. Familien finner god støtte i Facebookgrupper som Veganere i Norge og lar det ellers gå sport i å finne nye produkter de kan prøve.

– I dag vet vi at vi kan gå i de samme butikkene som før, men at vi bare må kjøpe litt andre varer. Og vi har lært hvordan vi skal lese hva matvarene inneholder. Ikke alle produsenter er like flinke til å merke maten med at den er vegansk, men det har vært et stort skifte de siste par årene. Flere av de store kjedene har blitt flinkere til å merke maten sin, sier hun.

Familien kjøper også mange veganske matvarer fra nettbutikker i utlandet. Til tross for at hun må betale både frakt og toll på varene hun importerer, forteller Jorunn at de totalt sett nok har et rimeligere kosthold enn gjennomsnittsfamilien.

– Jeg er veldig for å støtte opp om lokalbutikker og kjøper som regel det jeg kan av vegansk mat der. Problemet er at de ofte går tomme for spesialproduktene, som for eksempel erstatning for ost, og at det da kan ta tid før de får det inn igjen. I slike tilfeller bestiller jeg produktet fra utlandet hvor det er mye billigere.

– I tillegg spiser vi veldig mye bønner, linser og grønnsaker som er svært billig – spesielt når man kjøper dem i internasjonale lokalbutikker.

Hun understreker at alle som ønsker å gå over til et vegansk kosthold bør sette seg godt inn i hva de skal erstatte dyreproduktene med.

– Du kan ikke bare ta bort kjøttet og fjerne en proteinkilde, du må erstatte det med et produkt som kan gi deg protein. Vi tar dessuten tilskudd av D-vitamin, B12, jod og algeolje i stedet for tran.

LES OGSÅ: Grønnkål er en av de sunneste grønnsakene du kan spise

Tenker ikke over at maten er annerledes

Jorunn mener erstatningsproduktene de kjøper er så gode at barna aldri gir uttrykk for at de savner kjøtt.

– Som regel tenker ikke barna over at maten vi spiser er annerledes og vennene i nabolaget smaker heller ikke forskjell. Vi spiser både taco, burgere, pølser og spagetti, slik som andre familier.

– I matpakken på skolen og i barnehagen spiser barna brødskiver med pålegg som ikke er synlig annerledes enn det de andre barna spiser, sier hun. Jorunn synes ikke kostholdet byr på særlig store utfordringer til hverdags, men barnebursdager og middagsselskaper betyr som regel at de selv tar med seg maten de skal spise.

– Når barna blir bedt i bursdag sender jeg en melding til foreldrene hvor jeg forteller at vi er veganere og spør hva de skal servere slik at jeg kan ta med alternativer. På den måten får barna mine både pølse, kake og godtepose slik som de andre ungene.

VEGANERE: Med gode erstatningsprodukter har ingen i familien savnet kjøtt etter at de gikk over til å spise vegansk mat. Foto: Privat
VEGANERE: Med gode erstatningsprodukter har ingen i familien savnet kjøtt etter at de gikk over til å spise vegansk mat. Foto: Privat Vis mer

Barn bør få vite hvor maten kommer fra

Jorunn forteller at familien ikke har gjort noe spesielt ovenfor barna for at de skal forstå hvorfor de har valgt dette kostholdet.

– Vi har ikke vist dem noe grafisk, vi har bare sagt at vi ønsker at alle dyr bør få leve og ha det godt. Det synes de også er riktig, sier hun og legger til at barn generelt burde få mer kunnskap om hvor maten kommer fra.

– Jeg husker at min eldste datter spurte en venninne «hva slags dyr spiser du nå?». «Jeg vet ikke» svarte venninnen. De fleste barn har ikke noe forhold til at de spiser dyr, det er bare mat. I stedet bruker man ord og uttrykk for å ufarliggjøre det ovenfor barna.

– Hadde vi bodd i en del av verden hvor det var snakk om at man måtte drepe dyr for å overleve, så hadde jeg forstått det. Men vi trenger ikke leve slik her hvor det er overflod. Det er dessuten veldig lite dyrevelferd i billig kjøttmat og det har vi ikke lyst til å være en del av.

Krever god kunnskap om mat og næringsstoffer

Helsedirektoratet skriver på sine nettsider at det å skulle gi vegankost til barn krever gode kunnskaper om mat og næringsstoffer og grundig planlegging.

De skriver også at noen få studier har vist at barn som får vegankost kan vokse langsommere, men at veksten er innenfor normalområdet. Strenge, ensidige dietter kan ha alvorlige følger for barns vekst og utvikling, og frarådes.

Når det gjelder spedbarn er det ifølge Helsenorge.no rapportert tilfeller av vitamin B12-mangel hos barn i familier som lever på vegankost uten tilskudd av vitamin B12. Fullammede barn av mødre som spiser vegankost, står i fare for å få vitamin B12-mangel, med alvorlige konsekvenser.

Mari Eskerud er klinisk ernæringsfysiolog ved Lovisenberg sykehus og A Klinikken. Hun sier veganere bør være ekstra oppmerksomme på at de ikke får i seg for lite av enkelte næringsstoffer.

– En vegankost inneholder ingen naturlige kilder til B12, så det må man få i seg enten gjennom berikede matvarer som soyamelk eller som tilskudd. Man bør også være obs på jod, kalsium, jern og vitamin D.

– Vitamin D anbefales alle nordmenn å ta tilskudd av i vinterhalvåret, så dette er ikke spesielt for veganere, men de vil ha enda færre kilder i kosten enn personer som spiser matvarer som inneholder vitamin D, som fisk. Melkeprodukter og fisk er viktige kilder til jod slik at dette også er et næringsstoff man må passe på.

Må være ekstra obs på at barn får tilskuddene de trenger

Ifølge Eskerud er et vegansk kosthold trygt i alle faser av livet, også for barn og gravide. Hun presiserer at det også er mange helsefordeler forbundet med å spise vegetarisk, som lavere risiko for livsstilssykdommer som overvekt, diabetes og flere kreftformer.

– Men man bør være ekstra obs når det gjelder barn, siden mangler på vitaminer, mineraler eller kalorier kan få konsekvenser for utviklingen. Barn bør som voksne ta tilskudd av B12 og vitamin D, også spedbarn. Man bør også være obs på kalsium ved å inkludere for eksempel beriket plantemelk. Jern er også veldig viktig for barn i vekst, så man bør sørge for å for eksempel bløtlegge kornvarer og belgvekster for å bedre absorpsjonen, samt inkludere kilder til vitamin C i måltidet som også bedrer opptaket av jern fra plantemat, sier hun.

– Helsedirektoratet anbefaler også at spedbarn som får vegankost får jodtilskudd inntil de er 2 år gamle. For gravide og ammende er det de samme næringsstoffene som er viktige, men man bør også ta et tilskudd av omega-3, det finnes vegetariske produkter på markedet som kommer fra alger og ikke fisk. Gravide har høyere jernbehov, og dette følges opp hos alle gravide. Er man usikker på om man får i seg det man trenger kan det være greit å konsultere en klinisk ernæringsfysiolog eller lege, råder hun.

LES OGSÅ: Derfor bør du bli flexitarianer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: